Det jeg syntes er verst er vel følelsen det gir en. Jeg er ikke den som løper å får sykemleding så fort jeg kan liksom. Så det er ikke helt meg dette her. Men må man, så må man..
Skjønna akkurat ka du meina!!
Kan jeg si noe?
Jeg mener - det kan hende det høres annerledes ut enn jeg mener det, så jeg får prøve å formulere meg riktig. (Før jeg går videre - jeg mener bare å si at dere HAR RETT TIL SYKEMELDING, ikke å kritisere... men det kan høres sånn ut kanskje?)
Det er ikke noen hemmelighet her at jeg er mye sykemeldt. Nå har jeg vært hjemme i 5 1/2 år, og det 'får man jo ikke lov til' om man ikke faktisk er syk, så jeg har ikke noen problemer med å 'rettferdiggjøre' sykemeldingene mine.
MEN - i begynnelsen strevde jeg veldig mye med det! Jeg hadde dårlig samvittighet for å være sykemeldt etc, og lurte på om jeg bare var hypokonder etc. Og jeg tror det er veldig mye den holdningen de fleste av oss har som skaper det - det er liksom så lett å tro at det er "sytere" som spør om sykemeldinger. Guess what - det er ikke det! Det er mange som trenger sykemeldingen man får også!
Så hvorfor skal dere synes det er så vanskelig når dere trenger den? Tror dere at dere kanskje har bedt om den for tidlig? DU kan være syk nok til å trenge den, selvom en annen ikke gjør det! Vi er alle forskjellig, og vi har alle forskjellige situasjoner!!!! Sykemelding er aldri greit - for det er alltid en grunn til den, og vi alle ønsker å være uten den grunnen! Men en sykemelding er en mulighet til å takle det problemet på beste måte! Det er heller ikke sånn at man MÅ være hjemme for at man er sykemeldt! Er været fint, og det er sommer - så kan det godt være at du fint klarer (og har godt av) å sitte på stranden en dag, selvom du ikke er frisk nok til å gjennømføre jobben din (som f.eks om du er servitør og har bekkenløsning....).
Grunnen til at jeg reagerer på dette er at jeg har selv brukt LAAANG tid på å akseptere at jeg er syk.... (og har nok ikke helt klart å akseptere det enda). Det er OKAY å ta hensyn til kroppen og helsa! Det er bare det at vi har et samfunn der verdien vår så ofte blir målt i "hva vi gjør" etc.. og det å være syk ofte blir sett på som å "sluntre unna". Men dere sluntrer ikke unna!!!!
Eh... sikkert et helt unødvendig innlegg - men kommentarene deres traff en streng....