Azoospermi

Flanell

Flørter med forumet
Søker erfaringer hos andre som sliter med azoospermi. Hvordan har prosessen vært?

Min samboer har azoospermi og påvist feil i en kopi av cftr genet, noe som visstnok ikke er årsak til azoospermi, men alle andre tester er fine.
Venter på svar på min analyse om jeg har det samme genet før de er villige til TESA.
Noen andre som har vært borti det samme?

Søker erfaringer hos andre som sliter med azoospermi. Hvordan har prosessen vært?

Min samboer har azoospermi og påvist feil i en kopi av cftr genet, noe som visstnok ikke er årsak til azoospermi, men alle andre tester er fine.
Venter på svar på min analyse om jeg har det samme genet før de er villige til TESA.

Vi har gått igjennom det, du kan sikkert se på posthistorien min for et dypere dykk i prosessen.
Har to barn, men TESA og ICSI.

Jeg kan beskrive det kort og overodnet nå.
De starter med å ta en biopsi av testikkel/bitestikkel, for å sjekke om det er noen spermier der. Han får lokalbedøvelse og så forsøker de få ut prøver. Nålen er ikke større enn en biopsinål (du ønsker ikke se din under uttaket, for å si det sånn. Denne nålen er mye mindre enn det).
Noen ganger finner de ikke noe i testikkel men kan finne umodne spermier i bitestikkel hvor de må modne disse før de brukes. Hos oss var det et skikkelig dårlig uttak første gangen, og de fant bare umodne i bitestikkel noe som tilsa at han måtte vente en stund for ny prøve. Hvis de bare fant i bitestikkel igjen så måtte vi planlegge uttak etter modningsprosessen på sædcellen. Heldigvis for oss så fant de plenty av spermier på andre biopsi, mange nok til å fryse ned sånn i tilfellet.

Det finnes også metoder som er mer invasiv, hvor de henter ut en større bit av testikkelvev for å finne celler, men det er nok mindre vanlig enn TESA/PESA.

Uttak ved biopsi er IKKE ille, har aldri hørt mannen klage på sine 6 uttak. Ha en pose frossne erter klar og la han hvile litt etter uttak så er han good to go :)

Du må igjennom ICSI uansett. Ikke at det er noe annerledes prosess enn IVF for din del, protokoll og medisinering er lik uansett hvilken metode de bruker i labben :)

Vi har vært gjennom akkurat det samme. Azoospermi hos samboer, feil i en kopi av cftr-genet. For å avklare om feilen kan være årsaken til azoospermi ble prøven hans sendt til full genetisk sekvensering og jeg tok også bærertest. Min test er ok, men venter fortsatt på resultater fra hans utvidet gen. analyse. Vi trengte ikke å vente med å komme i gang med forsøk, så vi er akkurat ferdig med en runde med TESA/ICSI (totalfrys) - men det blir ingen innsett før resultatene er klare. Hører til St. Olavs.

Takk for utfyllende svar Evlina. :D

Vi har vært gjennom akkurat det samme. Azoospermi hos samboer, feil i en kopi av cftr-genet. For å avklare om feilen kan være årsaken til azoospermi ble prøven hans sendt til full genetisk sekvensering og jeg tok også bærertest. Min test er ok, men venter fortsatt på resultater fra hans utvidet gen. analyse. Vi trengte ikke å vente med å komme i gang med forsøk, så vi er akkurat ferdig med en runde med TESA/ICSI (totalfrys) - men det blir ingen innsett før resultatene er klare. Hører til St. Olavs.

Har fulgt med i dagboken din siden vi fant ut av azoospermien Balderina, føler vår situasjon er ganske lik så det gir meg håp for oss også.
Spurte legen om vi ikke kunne settes opp for tesa under ventetiden på min bærertest, men han ville ikke gjøre noen unødvendige inngrep. Samtidig belyste han at feil i en kopi av genet ikke gir azoospermi, så jeg er forvirret. Inngrepet må vi jo uansett ha for å se om det finnes celler..
Hører til i Porsgrunn, så tydligvis ulik praksis.
Følger uansett spent med på deres reise imens jeg venter på vår tur. :love2

Takk for utfyllende svar Evlina. :D

Har fulgt med i dagboken din siden vi fant ut av azoospermien Balderina, føler vår situasjon er ganske lik så det gir meg håp for oss også.
Spurte legen om vi ikke kunne settes opp for tesa under ventetiden på min bærertest, men han ville ikke gjøre noen unødvendige inngrep. Samtidig belyste han at feil i en kopi av genet ikke gir azoospermi, så jeg er forvirret. Inngrepet må vi jo uansett ha for å se om det finnes celler..
Hører til i Porsgrunn, så tydligvis ulik praksis.
Følger uansett spent med på deres reise imens jeg venter på vår tur. :love2
Fikk svar på utvidet gentest i dag, og det ble ikke funnet flere feil. Genfeilen som ble funnet i første runden forklarer ikke azoospermien så de anser funnet som tilfeldig. Og siden jeg er heller ikke bærer så er det svært liten sannsynlighet for å få barn med cftr-relatert sykdom :woot: Lettelse!
Rart at legen deres vil vente med tesa. Som du også skriver så må jo dere finne ut om det finnes sædceller uansett. Hvorfor vente… som om det ikke er nok venting ellers i prosessen :shifty:
Hyggelig at du er innom dagboken min :) Håper dere får resultatene snart slik at dere kommer videre i prosessen! :Heartred

Back
Topp