Avvik på første tidlig ultralyd. Henvist til riksen

Lila901

Andre møte med forumet
Hei, jeg var på privat tidlig ultralyd for en uke tilbake, var da 11+1 uker. Der målte gynekologen en nakkefold på 3,7 mm. Ble henvist til riksen. Var den værste og lengste uken i mitt liv. Har vært forberedt på å få ta nipt test i dag når vi hadde time, men får i stedet beskjed om at alt ser bra ut og at det ikle er en stor nakkefold. Ble målt i dag til 1,2 på sitt lengste. Jeg ble seff lettet over denne beskjeden, men samtidig skjønner jeg ikke at den andre legen kan ha målt så feil. På riksen sa legen at det kan skje at andre som ikke gjør dette daglig kan måle feil osv. jeg må bare stole på dette og tenke at alt er bra. Fikk ikke tilbud om noe mere da legen mente det kkke var noen avvik, eller indikasjon for videre oppfølging. Hun var veldig positiv på det jun så. Fortsatt så er det noe som gnager inni meg. Kunne tatt nipt privat, men har egentlig ikke råd til dette akkurat nå:(

Noen som har vært borti dette før? Hva ville dere gjort?

Kanskje denne kan trøste litt..?
At selv om nakkefolden første gang skulle være riktig, så er ikke det ensbetydende med at noe er galt.

Forøvrig, jeg tok NIPT privat sist svangerskap, og kommer nok til å gjøre det i alle mine neste svangerskap.. men har forståelse for at det kan være for kostbart. :/
Tror kanskje du enten må slå deg til ro med at legen på riksen har best peiling, eller så må man nesten gå for privat nipt

Kanskje denne kan trøste litt..?
At selv om nakkefolden første gang skulle være riktig, så er ikke det ensbetydende med at noe er galt.

Forøvrig, jeg tok NIPT privat sist svangerskap, og kommer nok til å gjøre det i alle mine neste svangerskap.. men har forståelse for at det kan være for kostbart. :/
Tror kanskje du enten må slå deg til ro med at legen på riksen har best peiling, eller så må man nesten gå for privat nipt
Takk:) Legen på riksen var veldig sikker i sin sak og gjorde en grundig ultralyd. Hun sa her var det ingenting og bekymre seg for. Er jo seff ingen garanti for noe, men ut i fra ultralyden var det ingen fare. Hun gjorde en risikovurdering ut ut ifra alder og ultralyden pg fikk et tall på 1 av 8300 sjans for trisomi 21, enda lavere sjans for de to andre. Hadde jeg visst om nipt litt tidligere hadde jeg nok satt av penger og tatt denne teSten enda tidligere. Lurer litt på om jeg slal dra på enda en privat ultralyd, et annet sted. Bare for å høre hva de sier. Bare redd de skal tenke rart om meg som gjør dette siden jeg nå har vært på to stk

Takk:) Legen på riksen var veldig sikker i sin sak og gjorde en grundig ultralyd. Hun sa her var det ingenting og bekymre seg for. Er jo seff ingen garanti for noe, men ut i fra ultralyden var det ingen fare. Hun gjorde en risikovurdering ut ut ifra alder og ultralyden pg fikk et tall på 1 av 8300 sjans for trisomi 21, enda lavere sjans for de to andre. Hadde jeg visst om nipt litt tidligere hadde jeg nok satt av penger og tatt denne teSten enda tidligere. Lurer litt på om jeg slal dra på enda en privat ultralyd, et annet sted. Bare for å høre hva de sier. Bare redd de skal tenke rart om meg som gjør dette siden jeg nå har vært på to stk
Tror ingen ville tenkt rart om deg. Er helt vanlig å være bekymret i løpet av svangerskapet, og det er viktig at du gjør det du kan for å legge bekymringene til side. Tanten min tok totalt 9 ultralyder for å være sikker, siden hun ofte fikk bekymringer og ikke fikk sove. Om det trengs en ultralyd til for at du skal senke skuldrene og føle deg mer trygg så er det verdt det :Heartred

Gjør det ❤️❤️ høres lurt ut!

Mest sannsynelig har nok legen på Rikshospitalet rett, men jeg forstår usikkerheten. For min del ville jeg spurt meg selv; visst det skulle vise seg å være avvik, ville det bety f.eks abort ved trisomi 21, eller ville det vært irrelevant for valg for veien videre i svangerskapet. For min del ville det ikke vært aktuelt å beholde et barn med alvorlige avvik, og derfor tatt nipt. Men hadde jeg ville beholdt uansett så ville jeg ikke gjort det. Men som sagt, så har nok legen på Rikshospitalet riktig i sin vurdering, oddsen og statistikken er jo på deres side. Jeg hadde også noe feil med nakkemåling, og de sa det fort kunne skje visst fosteret bevegde seg akkurat når de målte. Og husk, velger du å ta en eller flere private ultralyder så har de neppe tilgang Rikshospitalet sine journaler, så de vet jo ikke hva de har sett og vurdert. Og dessuten er det mange som tar flere private ultralyder Ila et svangerskap så tror ikke de ville tenkt noe om det:)

Back
Topp