Avvik i vekst...

LeneB

Forumet er livet
Oktoberskatter 2014
Marsboere 2020
bare lurer på en del når det gjelder avvik i vekst på babyen. Enda jeg vet jeg får litt mindre enn gjennomsnittet. Ble visste estimert til 3100gr sa legen nå sist. men ikke noe å bekymre seg over. og aldri hørt om de prosent avvikene fra legen. Men hva betyr da f.eks 10 prosent avvik? altså vil det si 300-400gr mindre enn vanlig eller det mer?

Virker nesten som noen leger skremmer med å si at de blir mindre enn "vanlig".

Min var først estimert til under 3kg, men la så godt på seg, og er nå estimert til 3300g. Fikk beskjed begge gangene at det ikke spilte noen rolle så lenge hun fulgte sin egen kurve:) Hørte aldri noe om prosentavvik osv. Noen er små og noen er store:)

Min var først estimert til under 3kg, men la så godt på seg, og er nå estimert til 3300g. Fikk beskjed begge gangene at det ikke spilte noen rolle så lenge hun fulgte sin egen kurve:) Hørte aldri noe om prosentavvik osv. Noen er små og noen er store:)
Ser at det er fler som har skrevet her inne om prosent avvik...derfor jeg lurer. Ikke bekymret akkurat om avviket til henne i magen, men bare nysjerrig på hvordan de regner det ut... førstefødte var 3120 gr, og kom to dager før termin. så vet jeg ikke lager store barn.

bare syns det er rart at noen leger henger seg altfor mye oppi det, så lenge kurven har gått fint opp hele veien.

Ser at det er fler som har skrevet her inne om prosent avvik...derfor jeg lurer. Ikke bekymret akkurat om avviket til henne i magen, men bare nysjerrig på hvordan de regner det ut... førstefødte var 3120 gr, og kom to dager før termin. så vet jeg ikke lager store barn.

bare syns det er rart at noen leger henger seg altfor mye oppi det, så lenge kurven har gått fint opp hele veien.
Ja, si det. Gynekologen min nevnte aldri det.

Jeg har heller ikke forstått det der med avvik. Jeg ser folk som skriver at babyen deres har f.eks 10% avvik og når den blir født så veier den det samme som vår gutt veide når han ble født. Til termin altså. Men jeg fikk aldri høre om at F hadde avvik på vekst, han veide 100g mer enn de forspeila 4uker før fødsel. Så jeg er enig at å høre uttrykket vekstavvik kan skremme lett...

Det regnes utifra et gjennomsnitt hvis jeg har forstått det riktig, og vi fikk beskjed om at de ikke ser på det som noen "fare" før det er mer enn -23% avvik. Erfarte også at de målingene er ganske usikre, vi ble fulgt opp pga vekstavvik og gangen etter var det ikke avvik, og senere igjen hadde ikke magen vokst så vi ble sjekket igjen og da var alt fint og han ble estimert til 3400g da, tre uker før termin, men han var 2720g da han kom to uker før termin så de målingene var nå bare veldig "ca" syns jeg :-/

Sent from my iPhone using BV Forum

Back
Topp