Avvik i hodemål

dorothy91

Forelsket i forumet
Hei jenter. Vi var på ul idag (etterkontroll siden hun bare snudde seg ved rutine ul). Gyn sa at hodemålet avviket rundt 2 mm fra snittet ifht ukeantall, men kroppen var normal. Jeg er 25+2. Da jeg spurte han om dette sa han bare at det ikke betydde noe, sagt på en litt bortfeiende måte, men jeg fikk liksom ikke noe mer forklaring og opplevde at han ikke ville gå inn på det da jeg spurte mer. Dette gjorde selvsagt at jeg gikk rett hjem og begynte å gruble. Noen med erfaring?

Med tanke på at det er umulig å ta nøyaktige mål, og høy feilmargin på målinger tatt på ultralyd, hadde jeg ikke brydd meg om 2 mm. Det er nesten ingenting, og kan komme av unøyaktig måling :)

Noen folk i helsevesenet klarer altså ikke å si ting på en måte som gjør at man føler seg normal, betrygget og ivaretatt! Virker som du har møtt på en sånn en. Kjipt! Jordmoren min var også sånn, har kuttet henne ut.

Jeg har ikke peiling på hodemål, men er enig med Fire blir til fem. To mm høres lite ut, og når han faktisk sa at det ikke er noe å tenke på, ville jeg forholdt meg til ordene hans, og ikke måten han la hele greia frem på.

Kanskje du kunne tatt en telefon til noen andre, f.eks. legen eller jordmor, og spørre om dette? Sånn at du blir beroliget av noen med fagkompetanse, ikke bare oss gravide :)

Tror å huske at vi fikk samme beskjed på 8 åringen vårs. hun var 33cm rundt hodet når hun ble født. Bare en fordel med små hoder når de skal ut;)
Det beroliget jordmoren min meg med...

Ikke bekymre deg! Hadde det vært noe bekymringsverdig, hadde de undersøkt videre. De er bare så vandt med å følge "standard" mål på all slags. Unødvendig å si sånn småtteri høyt til oss gravide

Dessuten er målene mest eksakte tidlig i svangerskapet (derfor man skal ha oul innen uke 20 blant annet ), jo lenger ut man kommer jo mer avviker fostere fra hverandre i ulike mål. Så helt normalt. Men det var jo en ugrei måte av han å ordlegge seg på!

Tror du ikke skal stresse over det. Det er vanskelig å måle helt korrekt og små avvik skjer men baby vokser i rykk og napp i denne alderen så det kan ha rettet seg ut igjen om noen uker feks. :-)

Ikke stress over det,vet det er utrolig lett å gjøre det.Mi andre lå også under hele første året men så endret formen seg å vips gjennomsnitt" mål:-)

Back
Topp