"avvik" funnet ved ord.ul

Fiona

Flørter med forumet
Ordinær ul nærmer seg, og det har fått meg til å tenke på ting og tang.

Hva om alt ikke er bra med babyn? Hva gjør man da?hva hvis man ikke vil eller føler man har mulighet og økonomi til å ta seg av ett sykt barn? Og hva må til for at sv.skapet kan/må avsluttes?

Må man bære frem ett barn må downs? Hva med fysisk og psykisk utviklingshemmet?

Jeg går ut i fra at det er meget strenge regler for å kunne avslutte sv.skapet så langt på vei. Kan det da være "feil" at ord. Ul er såpass langt ut i sv.skapet? Burde foreldre fått lov til å ta mer å si ved ett slikt tilfelle?

Jeg lurer fordi jeg ikke har noen kunnskap rundt dette. Jeg sier ikke at dette gjelder meg, men det er generelle tanker og spørsmål jeg har rundt dette.

Jeg håper ikke jeg setter igang en stygg diskusjon nå, det er ikke det som er meningen med dette spørsmålet, så jeg håper jeg ikke blir misforstått. :)

Jeg vet om 3 stk som har fått valget etter oul der de har funnet avvik. 1 har født en gutt med hjerneskade, 1 valgte abort og 1 går fortsatt gravid!

Sambo og jeg er veldig enige om at dersom de finner avvik blir det abort. Vi har 3 barn fra før og ingen av oss vil utsette de barna som allerede er her for den belastningen det er å få et barn til inn I familien som ikke kan fungere normalt. Vi har veldig solid grunnlag for å ta en slik beslutning siden vi har sett med egne øyne hvordan det påvirker de andre barna, samt at jeg er såpass ung at det er ikke for sent for et forsøk til!

Jeg ser jo såklart gleden og kjærligheten det bringer med seg å få et barn med f.eks. en kromoson feil, men alt veiet opp mot hverandre er vi veldig sikre I vår avgjørelse!

Kommer jo helt Ann på avviket de eventuelt finner... Mn om det er veldig alvorlig så kan man få en sen abort vis d er det man ønsker... Jeg gikk til en privat gyn sist jeg var gravid å når jeg var på ul i uke 12-13 så trodde legen at babyen hadde ett kromoson feil,å vi måtte igjennom mange mange ul. Da fikk jeg beskjed om å hjem å snakke m mann om hva vi ville gjøre eventuelt vis d var d. Vi bestemte oss for at vi d "kun" var downs syndrom eller noe i den duren så ville vi aldri klart å ta det bort. Var det derimot noe veldi veldig alvorlig som var gjorde at h*n ville garantert trenge mange opprasjoner å ett liv ikke verdt å leve,så skulle vi heller vurdere abort. Ett veldig vanskelig valg!!!
Men til slutt fant de ut at det ikke var no feil med fosteret å har i dag ei frisk jente på 2 år!

Tror ikke de sier ifra om det på OUL vis de mistenker det. Mn man kan gå på privat ul rundt uke 12 å finne ut av det...

Tror ikke det er mulig å se på 18-ukers.. De ser etter tykkelsen på nakkefolden rundt uke 12, om det er downs eller ikke. Denne normaliserer seg etterhvert, og ved 18 uker er det ikke mulig å se. (tror jeg da!)

Det er vel mye derfor at damer velger å bestille seg en tidlig UL selv ca i uke 12.

Har vært med på at en kvinne fikk tatt abort i uke 24, grunnet store misdannelser på foster og lite fostervann.
Barnet ville ikke vært levedyktig om hun bar det frem til termin heller.
Noen deformasjoner på ungen, men søt var hun

Downs kan vel bare bli oppdaget rundt uke 12 ved å måle nakkefolden.. Jeg var på tidlig ul rundt den tiden men for meg hadde det ingen betydning og jeg spurte heller ikke så om jordmor sjekket den aner jeg ikke. Når det gjelder andre ting, bla hjertefeil kan vel det bli oppdaga ved oul

Kan man finne avvik som dawns ved OUL?
ja, det kan de. de hadde en mistanke om at minstemor hadde downs da jeg gikk med henne. og det var på oul. jeg fikk beskjed om at de mistenkte det og det ble tatt fostervannsprøve for å avkrefte/bekrefte det samme dag (svaret fikk jeg jo selfølgelig ikke før om noen uker senere). grunnen til at de mistenkte det var pga vekstavvik. hun hadde en del kortere armer og ben enn det som er normalt.

Venninna mi mistet sitt første barn i uke 22, grunnet store misdannelser. Hun ble veldig tett oppfulgt dette svangerskapet, de målte nakkefolden osv, men da hun sporte om dettte med downs syndrom så fikk hun beskjed om at de kan se det på nesbeinet! Der er annerledes enn på et "normalt" foster. Man får heller ikke ta abort ved dette syndromet. Det er et levedyktig menneske, men som har nedsatte funksjonsevner. De med downs kan fint bo for seg selv, mens noen trenger ekstra oppfølging å pleie. De som har et slikt syndrom er også utsatt for sykdomsfare, spesielt diabetes, epilepsi og slikt, men det kan man jo aldri vite.. Som babyer er de som andre barn:) Dette fikk min venninne beskjed om bare for noen mnd siden :)

Tror ikke de sier ifra om det på OUL vis de mistenker det. Mn man kan gå på privat ul rundt uke 12 å finne ut av det...

Jo de kan finne det også på OUL, og enda viktigere om de finner noe så er de pliktig til å gi beskjed til deg! Om man ikke vil vite bør man heller ikke gå på ultralyd...

Hmm synes det burde vært et tilbud til alle gravide med ul i uke 12. For å kunne ta et valgt tidlig ved avvik.
Tror de har prøvd å få det igjennom,men ikke blitt noe pga da er de redd alle velger bort disse babyene... Jeg hadde aldri klart å ta bort en baby vis d bare var downs... De kan jo vøre helt friske babyer,bare med spesielle behov...

Tror de har prøvd å få det igjennom,men ikke blitt noe pga da er de redd alle velger bort disse babyene... Jeg hadde aldri klart å ta bort en baby vis d bare var downs... De kan jo vøre helt friske babyer,bare med spesielle behov...

Er ikke alle som ønsker barn med spesielle behov...

Hmm synes det burde vært et tilbud til alle gravide med ul i uke 12. For å kunne ta et valgt tidlig ved avvik.
Så enig med deg. Det er et valg for foreldrene og ikke politikerne. Foreldre skal ikke måtte føle skyld ved å ta abort så sent (uke 18) fordi politikerne er redde for at flere skal ta abort. Syns i utgangspunktet det er rart at en kvinne skal gå nesten et halvt svangerskap uten å vite i grunn noe som helst om det som skjer i magen. Burde absolutt vært tilbud om ul i uke 12-16.

Så enig med deg. Det er et valg for foreldrene og ikke politikerne. Foreldre skal ikke måtte føle skyld ved å ta abort så sent (uke 18) fordi politikerne er redde for at flere skal ta abort. Syns i utgangspunktet det er rart at en kvinne skal gå nesten et halvt svangerskap uten å vite i grunn noe som helst om det som skjer i magen. Burde absolutt vært tilbud om ul i uke 12-16.

Enig!

Back
Topp