Avvenning fra pupp/flaske på natt

missme86

Betatt av forumet
Hei :-)

Har snakket med helsesøster og hun mener når lillemann blir ca 7 mnd kan jeg venne han av med mat på natterstider. Hva mener dere om dette? Noen av dere med barn som kuttet nattmatt ved 7 mnd alder eller før?

Lillemann spiste vanligvis 3 ganger pr natt før, men nå spiser han kun 1 gang, rundt kl 3 ca og da mente hun at han regulerer dette selv og begynner nok å sove hele netter snart. Hvor mye spiser deres barn på natt? Jeg har flaskebarn..

Hu her har regulert det selv. Hun har sovet natta lenge. Hun begynte med flaske da hun var 3 mndr. Så hun legger seg kl.18 og sover til kl.06 og får ei flaske da. Så sover vi til kl.07.30 ca. Frem til hun var over 4 mndr har hun spist ofte på dagtid, som regel hver time! Tror det har hatt mye og si for at hun trenger lite på natta og sover over. Nå spiser hun hver 3.time, men spiser da mer i gangen. De jeg snakket med om dette, har vel avvent nattmaten rundt 7 mndr, tror jeg. De har da tilbydd vann istedet og evt. smokk. Da har de rast den første natta, våknet og sutret litt andrenatta og sovet over den tredje. Hjelper også at det er pappa'n som står for dette.

Skjønner ikke hvorfor helsesøstre er så opptatt av dette! Jeg fikk jo beskjed om at jeg allerede nå burde begynne å vurdere å kutte ut nattmaten. Selv om jeg sa at det er helt uproblematisk for meg å amme ham om natta! (det er alle de andre oppvåkningene jeg har problemer med ;)

Prøvde avvenning med storesøster da hun var 7-8 mnd, og etter tre netter klarte hun seg fra 19-05 uten mat. Det var tre fæle netter med mye skrik, trøsting osv, (satt inne hos henne hele tida). Etter tre-fire dager ble hun syk, så da var hun plutselig tilbake i gamle (u)vaner igjen. På`n igjen med ny avvenning, og da, etter en ukes tid kom det tenner - vips tilbake til (u)vanene. Nei, det var mye stress, våkenetter, skriking.. absolutt ikke verdt det. Mye bedre å bruke 2x15 minutter pr natt på amming/flasking og sove godt mellom enn å styre på denne måten.. Etterhvert slutter de med nattmaten av seg selv uansett.

Blir å helt stresset ved tanken av det, tenker at de er jo bare små spedbarn en gang :-) Men nå har lillmann sovet natten rundt 3 netter på rad, håper dette vedvarer ;-)

Så lenge du syns det er greit å gi mat om natta, så er det vel ingen grunn til å avvenne??? Nei, da hadde jeg heller latt han slutte av seg selv, for de gjør jo det tilslutt :P

Tror nok snuppa slutter av seg selv etterhvert. Men om vi skal prøve avvenning og hun ikke drikker vann da? Bare spytter ut vann når vi prøver det...

Lillemann her liker heller ikke vann enda, men det kommer vel. Jeg tenker at når de fremover får mer og mer fast føde så blir jo behovet for mat om natten mindre og mindre. Er vel heller det at det har blitt en vane at de våkner og at de vil ha kosen. I natt fikk mister her bare mat en gang, det var godt. Fikk grøt kl 19 og pupp kl 4. Plutselig en natt våkner han kanskje ikke...tror ikke jeg gidder å stresse med den avvenningen...!

Her har vi ikke avvent natta helt, men vi har trappet ned måltidene ved å tilby han litt vann og smokk isteden. I og med at han er oppe i over to fulle måltider fast føde pr dag skal det jo være greit å avvenne helt visstnok, men jeg synes ikke han virker klar for det enda.

Men vi merket  at han sov dårligere og dårligere, med mange oppvåkninger, så jeg prøvde å ikke tilby puppen hver gang han våknet, og dette førte faktisk til at han sov mye bedre og lengre strekk. Nå våkner han for mat rundt midnatt, så sover han til rundt sju. Må ofte dytte litt smokk mot slutten av natta, da virker det som han sover ganske lett. Også var det forresten pappan som tilbø han vann og smokk når han våknet og ikke skulle få mat, det var nok lurt... mamma lukter melk... ;)

Back
Topp