Avvenning av nattmåltid

Pin-up

Forumet er livet
Jeg har en gutt på snart 7 måneder. Han får 3 måltider med fast føde, i tilegg til mme, jeg ammer ikke. Han våkner vanligvis i 23.30-00-tida for en flaske melk, og så sover han 5-6 timer til det er på tide med første morgenmåltid. 

Dette funker egentlig veldig greit for familien vår. Han sovner igjen med en gang etter maten og søvnkvaliteten er god. På dagen er han blid og opplagt. Nå opplever vi imidlertid press fra omgivelsene, både HS og venner med barn, som mener at vi gjør oss selv en bjørnetjeneste ved å gi ham den flaska på kvelden og at vi burde starte avvenning før det "er for seint". Han spiser godt til kvelds før han legger seg og jeg mistenker at det skyldes like mye vane som sult når han våkner. Jeg tenker også litt på tennene hans, at det ikke er så bra med mat etter tannpussen. Vann er heller ikke noe alternativ, da han nekter å drikke det (vi øver på å like det hver dag).

Nå er vi litt i tvil om hva vi bør gjøre. Jeg må innrømme at tanken på naturlig regulering tiltaler meg og så lenge han (og vi) er fornøyde og uthvilte ser jeg vel egentlig ingen grunn til å stresse med å avvenne. Selvfølgelig er jeg klar over at vi kan risikere at han vil kreve mat en god stund enda, men jeg er fristet til å gi det tid og se hvorvidt han finner ut av det selv.

Jeg kjenner jeg blir litt usikker. Lager vi ris til egen bak? Bør vi avvenne og hvilken metode kan i såfall være en idé å begynne med så lenge det ikke nytter å tilby vann i stedet? Ferber og lignende er ikke et alternativ. 

Følger med på denne. Har samme "problem" som dere.. Bare han er straks 9 mndr.Tror også mye er vane. For her er ofte flasken nesten like full, som da han fikk den....

:)

Blandet mme svakere og svakere og til slutt var det bare vann! Da sluttet han å våkne om natten. Brukte 1 uke :) Da var han 7 mnd!

Vi stressa aldri med natt avvenning, ville hun ha mat fikk hun mat og våkna stort sett en gang pr natt til hun var 14 mnd, da begynte hun å sove igjennom av seg selv. MME her også. Har ikke hatt noe problem med tennene.

Vi fikk også beskjed fra HS da gutten vår var 6 mndr, at nå var det på tide å slutte med nattmåltidet. Vi hadde ingen planer om å pushe på han noen ting, og prøvde heller ikke på det. Plutselig (før han ble 7 mndr faktisk) bare sov han videre uten. Han våknet en del (har slitt en stund med det), men det var tydelig at det ikke var for han var sulten. Så da kuttet vi ut. Men ikke før han viste at han ikke behøvde mer.
Jeg tenker at selv om HS her har satt en "grense" på ca. 6 mndr med nattmat, betyr ikke det at alle barn er klare i den alderen. Er de sultne, skal de få mat - min mening:)

Sove hele natta gjennom vil han gjøre før eller senere, uansett. Min erfaring med gutten her sier hvertfal det:)

Jeg hadde ikke stresset veldig mye med det enda. Men det er klart at om du tror det bare er en vane, går det jo an å bare tilby vann en stund og se. Ser du skriver at han ikke er så fan av det, men da har du hvertfall for din egen samvittighet tilbudt han drikke. Er han skikkelig tørst, og det er grunnen til at han våkner, vil han kanskje drikke det da også? 

Vi ga en skikkelig full og god flaske rett før han sovnet og da han våknet 04-05 så begynte vi å bare gi sutte istedenfor melka. Har holdt på sånn i 4 dager og so far so good....

Eg synes ikkje dåke skal begynne med noke avvenning sidan denne fungerer så greit for dåke. Synes ikkje 7 mnd er så gammelt at ein treng å stresse med "natt"avvenning endå :)

sorciere_ skrev:
Eg synes ikkje dåke skal begynne med noke avvenning sidan denne fungerer så greit for dåke. Synes ikkje 7 mnd er så gammelt at ein treng å stresse med "natt"avvenning endå :)

Nei, det er det jeg også tenker:) 

Takk for svar, alle sammen! Tror nok bare vi fortsetter som før, så lenge det fungerer.

Jeg hadde definitivt fortsatt som før så lenge det ikke er snakk om mating oftere enn som så, og babyen er ganske liten enda =) 

Min er snart 8 mnd, og spiser fortsatt 2 ganger hver natt. Får 4 faste måltider om dagen ( mat) + mellommåltid (melk), og en flaske rett før leggetid.. Har lyst å slutte med maten, men ho spiser en god del når ho våkner ( 180 ml og 150 ml, og spiser alt).. Så da MÅ ho jo være sulten tenker jeg. Derfor har jeg ikke lyst å slutte, selv om HS presser en god del på.. Så jeg sier ikke til de at jeg gir om natta, fordi jeg orker ikke maset. Jeg tenker at er ho sulten, så må ho få mat. Da må jeg bare ofre søvn, eller legge meg tidligere. Hadde ho spist 40-50 ml hadde det vært en annen sak.

Her har det regulert seg selv. Etter som hun fikk mer fast føde om dagen har hun selv sluttet med mat om natta. Skjedde vel for ca 1-1.5 mnd siden.
Er nå 8.5 mnder.

Her også sluttet vi vel å nattamme når vesla var 8-9 mnd. Jeg trodde det skulle bli veldig vanskelig, men gikk inn for at det måtte gjøres, siden vi var mye våkne på nettene for mating. Hver morgen skrev jeg ned hvordan natta hadde gått, bare for å holde oversikten. De første nettene hadde jeg mme, vannflaske og smokk liggende klart når hun skulle våkne, men alt var uinteressant og etter noen minutter sovnet hun igjen. Etter 5-6 dager sov hun natta gjennom og hadde ikke lenger noe behov for nattmat! Det gikk som en drøm egentlig...

Back
Topp