Avvenne tåteflaske

Blomst24

Betatt av forumet
Hei.

jeg har en sønn på 22 mnd som har vært treig og er fortsatt litt treig motorisk ifølge fysio. Hun mente at han også er litt forsinket språklig, men hjemme er det morsmål. Også er det norsk ute/bhg osv. så det kan være et faktor, og jeg syns han kan flere ord på morsmålet sitt.

Samtidig så drikker har innmari mye vann, og det fra tåteflaske fordi han nekter noe annet. Har prøvd flere andre flasker og kopp og alt, men han nekter. Det blir bare krangling og gråting. Nå nekter han tåteflaska også, fordi han merket at det er juice oppi. Kanskje han foretrekker kopp eller annen flaske da tenker jeg? Men hva om han ikke drikker i det hele tatt. Da må jeg tilbake til tåteflaske, for han elsker vann og drikker masse til vanlig. Står også opp om nettene for vann. Noe jeg også vil kutte, fordi han står opp 2-3 ganger.

Spørsmålet mitt er, hva kan jeg gjøre for å avvenne tåteflaske ? På dagtid og natt? trenger jeg å være urolig for disse forsinkelsene ? Vi kommuniserer greit med han hjemme. Han får ikke til setninger, men prøver å si masse. Noe forstår vi, men ikke alt. Han er første barnet, så vi har vært overbeskyttende og kanskje ikke utfordret han så mye.... Håper noen har tips?

Last edited:
Med flere språk rundt seg samtidig er det helt vanlig at de er sene med språkutviklingen. Min er bare 14 mnd, men han sier ikke mange ordene. Men vi er trespråklige, så det vil komme etterhvert. Kjenner andre med trespråklige barn som knapt har sagt ett ord før de er rundt 4 år, og da kommer det plutselig :)

Angående tåteflaskene har jeg ikke så mange ideer, men om han er tørst nok så vil han drikke. Har du prøvd å bare gi han en vanlig kopp og la han leke med den? I badekaret f.eks? Så lærer han mer hvordan han skal håndtere den og kanskje også vil drikke av den?

Med flere språk rundt seg samtidig er det helt vanlig at de er sene med språkutviklingen. Min er bare 14 mnd, men han sier ikke mange ordene. Men vi er trespråklige, så det vil komme etterhvert. Kjenner andre med trespråklige barn som knapt har sagt ett ord før de er rundt 4 år, og da kommer det plutselig :)

Angående tåteflaskene har jeg ikke så mange ideer, men om han er tørst nok så vil han drikke. Har du prøvd å bare gi han en vanlig kopp og la han leke med den? I badekaret f.eks? Så lærer han mer hvordan han skal håndtere den og kanskje også vil drikke av den?
Takk for svar :)
At fysioterapeuten nevnte det med språkutviklingen var uansett meningsløst. Hun har bare med det motoriske å gjøre, og det var hun klar over, men nevnte flere ting. Følte det ble for mye for meg. Han kan flere ord på morsmålet sitt og noen få ord på norsk. Også må jeg nevne det at de i bhg selv ikke snakker flytende norsk, så det kan også være et faktor. Men jeg gjør i alle fall mitt beste hjemme.

angående flasken ja, som er største problemet egentlig. Han får leke med koppene sine, og de andre flaskene sine. Men tar de aldri i munn. Han nekter. Vi kjøpte en ny flaske da vi fikk vite at han vil ha en annen sin i bhg, men han nekter å drikke fra den. Jeg har seriøst mange flasker. Men han nekter. Men jeg tenker at jeg jobber med det litt og litt. Til han kommuniserer bedre med meg og forstår at han skal drikke fra kopp. Skal prøve tipset du skrev om kopp i badekar også. Takk :)

Barn rundt 2 år er både små og store samtidig, og de er på vei inn i en periode hvor de oppdager at de kan gjøre mer og mer selv, og at deres ord og handlinger har makt. Mange barn føler er stort behov for å styre situasjonene i denne alderen, ikke for å være vanskelige, men fordi det føles godt at andre gjør som de vil.

Min eldste ble to år i oktober og har hatt mange måneder nå hun hvor er veldig bestemt ang visse ting. Hun kan nekte å ta på de og de klærne, kan hyle og skrike nei ved bleieskift og hun hadde flere uker hvor hun var umulig å få oppi badekaret.
Og hun hadde en periode hvor hun ikke ville ha den nye flasken jeg ga henne.

Istedenfor å være sint og unødvendig streng mot henne i disse situasjonene, liker jeg å henne et valg. "Enten kan du ha på denne genseren, eller denne genseren", det gir henne en følelse av at hun har bestemt noe, og samtidig vet jeg at hun får kledd på seg det hun skal.
Jeg føler en på 22 mnd er litt for liten til at man skal si at det er alt eller ingenting, men det du kan prøve er det samme som jeg da gjorde i eksempelet over. Ta det språket han snakker best, gi han valget mellom to av de nye flaskene, og be han velge en. Velger han ingen, venter du litt. Ikke gi han tåteflasken.
Hvis du vet han prøve rå drikke av andres flasker i barnehagen, så vil han heller ikke trøste seg selv hjemme. Det kan bli noen protester, men som regel går det fort over. :)

Barn rundt 2 år er både små og store samtidig, og de er på vei inn i en periode hvor de oppdager at de kan gjøre mer og mer selv, og at deres ord og handlinger har makt. Mange barn føler er stort behov for å styre situasjonene i denne alderen, ikke for å være vanskelige, men fordi det føles godt at andre gjør som de vil.

Min eldste ble to år i oktober og har hatt mange måneder nå hun hvor er veldig bestemt ang visse ting. Hun kan nekte å ta på de og de klærne, kan hyle og skrike nei ved bleieskift og hun hadde flere uker hvor hun var umulig å få oppi badekaret.
Og hun hadde en periode hvor hun ikke ville ha den nye flasken jeg ga henne.

Istedenfor å være sint og unødvendig streng mot henne i disse situasjonene, liker jeg å henne et valg. "Enten kan du ha på denne genseren, eller denne genseren", det gir henne en følelse av at hun har bestemt noe, og samtidig vet jeg at hun får kledd på seg det hun skal.
Jeg føler en på 22 mnd er litt for liten til at man skal si at det er alt eller ingenting, men det du kan prøve er det samme som jeg da gjorde i eksempelet over. Ta det språket han snakker best, gi han valget mellom to av de nye flaskene, og be han velge en. Velger han ingen, venter du litt. Ikke gi han tåteflasken.
Hvis du vet han prøve rå drikke av andres flasker i barnehagen, så vil han heller ikke trøste seg selv hjemme. Det kan bli noen protester, men som regel går det fort over. :)

takk for svar og tips :)
Tok frem en kopp og to flasker idag. Han nekter, men jeg skal ikke gi opp. Nå på natta får han vann i tåteflasken sin. Men jeg skal prøve p kutte det litt og litt. Klarer liksom ikke å kutte ut alt plutselig, blir nok forvirrende for han også. Samtidig som jeg får dårlig samvittighet. 22 mnd føles så lite for meg. Bleieskift var en krig for noen uker siden, men det går bra noen dager. Jeg gir han noe i hånda. Ellers begynner han bare å sparke. Men alt annet er egentlig ok. Det er bare den flasken. Jeg tenkte jo at jeg kutter den smått når vi endelig kan kommunisere ordentlig med han. At han snakker mer og jeg kan forklare han hva og hvorfor. Jeg gjør det uansett, men han forstår jo ikke ALT. Vi får se dagene framover.

Back
Topp