Avvenne smokk på dagtid

Rose88

Betatt av forumet
Hei. Har en 2-åring som vil ha smokken hjemme hele tiden. Og gjerne 2-3 stk. I barnehagen bruker h•n kun smokk ved soving og evt på ettermiddagen hvis h•n er veldig sliten, men det er svært sjeldent. Det er ofte h•n spør om smokken når vi henter i barnehagen. Vil gjerne avvenne dette da jeg ikke synes noe om å ha smokken hele tiden, både pga tenner og at jeg synes det er unødvendig. Noen som har et godt tips på hvordan avvenne dette på en god måte? H•n skal fortsatt få den ved soving.

Vi trappa ned når eldste skulle slutte. Smokk var bare lov når ein slapper av i sofaen eller senga. Då fekk ho valget mellom å slappe av med smokk eller leike uten. Så kutta vi ut sofaen. Skulle ho ha smokk måtte ho ligge å slappe av i senga si.

Hei. Har en 2-åring som vil ha smokken hjemme hele tiden. Og gjerne 2-3 stk. I barnehagen bruker h•n kun smokk ved soving og evt på ettermiddagen hvis h•n er veldig sliten, men det er svært sjeldent. Det er ofte h•n spør om smokken når vi henter i barnehagen. Vil gjerne avvenne dette da jeg ikke synes noe om å ha smokken hele tiden, både pga tenner og at jeg synes det er unødvendig. Noen som har et godt tips på hvordan avvenne dette på en god måte? H•n skal fortsatt få den ved soving.

vi prøver å ha den i en kurv helt utenfor rekkevidde så prøver vi å ha klare regler for når hun får den hjemme, ved soving/om hun slår seg/lei seg/syk.

Vi gjemte bort alle sammen så han ikke kunne se dem og ga tilbud om bamse eller klem i stedet. Hvis han ble lei seg eller sint må man bare ta imot det, og trøste barnet uten å gi smokken, for da vil man jo bare havne i det samme mønsteret hver dag. :)
Vi sa at smokken bodde i senga, og at den trengte å sove. Om hun trenger å slappe av etter barnehage kan en løsning eventuelt være å få ligge litt i senga med smokken, også må den bli igjen i senga når hun er ferdig :)

Back
Topp