Jeg oppdaterer litt her jeg, sånn i tilfelle noen skulle ramle over tråden for å få litt tips.
Jeg satt jo prosjekt «avvenne-samsoving» på pause under søvnregresjonen. Det ble rett og slett for krevende, og jeg følte hverken at lillemor eller jeg var klare for det. Men nå som hun er syv måneder og jeg skal på jobb om en drøy måned bestemte vi oss for at tiden var inne for å prøve igjen.
Jeg innså jo kjapt at ungen ikke klarer å sovne på egenhånd

så vi måtte begynne å trene på det. I starten satt vi ved sengen hennes frem til hun sovnet. Det ble en del gråt, men kun sutre-gråt. Jeg snakket med lege på hs om dette, for jeg syns det er så mye diskusjon om hvorvidt man skal la de gråte og ikke. Legen hadde samme tanker som meg: barna kan faktisk ikke få viljen sin hele tiden, og man må som foreldre kjenner etter hvor grensen sin går. Jeg respekterer at andre ikke deler samme syn, men ønsker ikke noe diskusjon rundt dette. Jeg føler meg trygg på at hun fint kan gråte litt i sengen uten at det gir henne noen traumer. Det er som regel bare misfornøyd gråt. De gangene det går over styr og hun virker direkte fortvilet har jeg tatt henne opp.
Uansett, vi satt ved sengen hennes frem til hun sovnet i en ukes tid. Samtidig med dette så var målet kun at hun skulle sove første etappe i egen seng før hun ble flyttet over i vår. Etter denne uken økte vi til to etapper, og etter en halvannen uke begynte vi å gå ut av rommet etter vi har sunget sanger og sagt natta. Opplever at hun finner roen raskere når vi ikke er der. Samtidig kan hun nå våkne i sengen, sutre litt og sovne igjen. Det kunne hun ikke i starten, så tydelig at hun begynner å bli mer fortrolig med sengen sin

hun sover enda ikke hele natten der. Jeg sliter litt med å få henne til å roe seg igjen i sengen etter jeg tar henne opp for å amme og legger henne tilbake, men det kan jo hende det løsner litt når far tar over nettene. Da er det ikke matfatet som skal få henne til å sovne

vi stresser ikke - og fokuserer på de små fremskrittene. Jeg syns det er utrolig koselig å samsove, så det er egentlig ikke noe mål i seg selv å avvikle det helt med en gang. Det bare hjelper veldig at hun nå kan sovne på egenhånd og starte natta i egen seng. Det frigjør meg en del + at vi plutselig får litt fritid alene på kveldene. En ny verden rett og slett