Avvenne nattamming

Veivalsa

Forumet er livet
Himmelbarn
Snøfnuggene 2018
Febbisbebbis'18
Marshmallows2021
Hvilke erfaringer har dere?
Tenker i utgangspunktet på tilfellene hvor dere bestemte å kutte ammingen.
Når gjorde dette og hvordan?

Mini er 10 mnd og spiser 3-4 gode porsjoner fast føde i tillegg til 3-4 amminger på dagtid. Da han var 4-6 mnd sov han ofte fra 21-5 uten pupp og han ble fullammet, merket ingenting på produksjonen av dette.
Så fulgte en periode hvor han gradvis begynte å etterspørre pupp med 1,5 t mellomrom natta gjennom. Dette var i hetebølgen i sommer, så da ville jeg amme mest mulig døgnet rundt. Men så tok jeg et par netter og ga smokk og bysset mellom 22.30 puppen og 4-5 og han sovnet fint igjen og stoppet å etterspørre pupp. Nå får han pupp ved legging ca 18.30, 22.30 også igjen i 4-tida før han sover videre til 6-7. Han er ofte våken 1-2 ganger mellom 22.30 og 4. Med andre ord sover jeg sjeldent mer enn 2 timer om gangen..

Han veit jo såklart ikke klokka. Kan det være han våkner hyppigere fordi han vil sjekke om det er puppemuligheter? Vil vi få færre oppvåkninger om. Vi kutter puppen helt mellom 19 og 06 eller 22.30 og 06.
Jeg klarer ikke avgjøre hva som er best, men jeg skulle så gjerne ha sovet bittelitt mer sammenhengende. I sommer var det tydelig at han hadde fått en vane med spising hele natta som gjorde at han ville ha mindre på dag, og det snudde med en gang jeg ikke ga pupp hele natta.
Noen synspunkter eller erfaringer? Vil jo helst at han kunne kutte ned nattmaten selv.
 
Ingen tips dessverre, men følger tråden i tilfelle du får noen gode tips [emoji4] ammer fortsatt 2 ganger på natt her. Jeg har det ikke travelt med å kutte ut nattamminga akkurat nå, men kjekt å få noen tips til når den dagen kommer. Innerst inne håper jeg det blir som det var med eldste, hun kuttet ut nattammingen selv etterhvert [emoji4]
 
Jeg tålte nattamming greit egentlig, også etter jobbstart, så her ventet jeg til jeg visste han forsto dette med pause/lade/soving mer. Var vel 21-22 mnd når puppen begynte å sove mellom 00-05, så utvida vi gradvis. Legging-00 forsvant innen en uke tror jeg. Var ingen problem, lillemann sov videre i armkroken litt og dey var ikke noe behov for luretriks med flaske eller at pappa måtte overta.

Det som gjorde at det fungerte her var at jeg tok det i en god soveperiode. Det er jo i dårlige perioder man blir desperat, men da er jo gjerne alle på felgen og ting blir vanskeligere. Ammet 1-2 ganger på natt når jeg avsluttet det. Også var han stor nok til å kunne forberedes, at fra i natt skal puppen sove til morgenen, men du kan få ligge i armkroken. Med mitt barn var det riktig å gjøre det gradvis og at det var jeg som gjorde det, ikke pappa, men der er man jo forskjellige.

Skal og sies at han i perioder var intens på puppen på natta frem til året, hadde mye å si om det var utviklingssprang etc. Eller han dreiv å lærte seg ting. Husker perioden han lærte seg å stå og gå meg støtte som rimelig utmattende. Rett etter året begynte han plutselig å sove natta igjennom spontant, også gikk det i perioder etter det. Særlig barnehagestart, sykdom og reiser ga litt mer amming og uro igjen. Dvs, det ga uro, også var puppen kjapp sovemedisin, enkelt og greit. Gjennomført lat her, så jeg tar de hjelpemidlene som er lettest :p Også kuttet vi ut når jeg merka at jeg ble mer sliten av det :)
 
Jeg tålte nattamming greit egentlig, også etter jobbstart, så her ventet jeg til jeg visste han forsto dette med pause/lade/soving mer. Var vel 21-22 mnd når puppen begynte å sove mellom 00-05, så utvida vi gradvis. Legging-00 forsvant innen en uke tror jeg. Var ingen problem, lillemann sov videre i armkroken litt og dey var ikke noe behov for luretriks med flaske eller at pappa måtte overta.

Det som gjorde at det fungerte her var at jeg tok det i en god soveperiode. Det er jo i dårlige perioder man blir desperat, men da er jo gjerne alle på felgen og ting blir vanskeligere. Ammet 1-2 ganger på natt når jeg avsluttet det. Også var han stor nok til å kunne forberedes, at fra i natt skal puppen sove til morgenen, men du kan få ligge i armkroken. Med mitt barn var det riktig å gjøre det gradvis og at det var jeg som gjorde det, ikke pappa, men der er man jo forskjellige.

Skal og sies at han i perioder var intens på puppen på natta frem til året, hadde mye å si om det var utviklingssprang etc. Eller han dreiv å lærte seg ting. Husker perioden han lærte seg å stå og gå meg støtte som rimelig utmattende. Rett etter året begynte han plutselig å sove natta igjennom spontant, også gikk det i perioder etter det. Særlig barnehagestart, sykdom og reiser ga litt mer amming og uro igjen. Dvs, det ga uro, også var puppen kjapp sovemedisin, enkelt og greit. Gjennomført lat her, så jeg tar de hjelpemidlene som er lettest :p Også kuttet vi ut når jeg merka at jeg ble mer sliten av det :)


Ja, vi klarte jo fint å kutte det puppemaratonet han hadde hver time rundt 6-7 mnd, ved å tilby smokk og armkroken evt byssing. Fungerte definitivt best at jeg tok det, han var ikke klar for å miste pupp og mammakos samtidig så det ble bare hyling om pappaen prøvde.

Nå i natt sov han plutselig fra 22.30-4.30 uten oppvåkning, fikk pupp da og sov til 6.50. Han lagde en lyd jeg våkna av rundt 3, men var ikke våken :) jeg våkner ekstremt fort av lyder fra han, men det er forsåvidt bare betryggende å vite.
Vi tester nå at pappaen ligger ved siden av han (sprinkelsenga er inntil vår seng) fram til 4tida og har ansvar for å dytte inn smokk, ta på dyna igjen osv. Og det har fungert bra så langt. Jeg våkner hver gang mini er våken, men da kan jeg slappe av og er litt mer uthvilt.

Håper jo absolutt han finner ut selv at han trenger mindre nattmat.oppvåkninger vil vi sikkert få i perioder etterhvert som nye ting skjer. Men en natt hvor han sover så godt som i natt er ikke å forakte iblant :)
 
Back
Topp