Avstand til familie/venner

skyboble

Flørter med forumet
☀️Påskeliljene 2026☀️
Partneren min og jeg kommer fra to ulike steder i landet og vi bor et tredje sted. Vi har begrenset med venner rundt oss, og heller ingen familie i nærheten. Jeg føler det er litt ensomt.

Jeg lurer på om noen er i samme situasjon, eller har vært i samme situasjon og hva dere gjør/har gjort:angelic:

Ja vi flyttet til et nytt sted mot slutten av første svangerskap. Jeg ble kjent med noen i barselgruppen og via forum her som jeg møtte.

Etter hvert som barna ble større ble vi venner med foreldre i bhg og skole. Vi har også hatt besøk fra venner som bor andre steder men det er sjeldent.

Det er klart vanskeligere å få venner i voksen alder men ikke umulig. Noen bruker fb grupper som «hey girl». Man kan også bli kjent med folk i nærområde gjennom dugnad eller frivillig arbeid. Og husk at vennene dine er bare en telefonsamtale unna :cat: :Heartpink

Vi er litt det samme, men ikke veldig lagt til familie (ca 1t til svigers, 3t til min mor). Så vi ser ikke familien sånn i hverdagen, men kan dra til svigers på dagstur/søndagsmiddag og sånn. Hos mamma må det nesten overnattes. Jeg har noen venner ikke alt for langt unna (typ 40min) og mannen også et par i samme avstand. Så ja, sånn i hverdagen er det mye oss bare. Grubler en del på hvordan jeg/vi kan bli kjent med folk i mer i nærheten. Men er ikke så enkelt! :nailbiting:

Vi er også litt samme, men vi har svigers 40 min unna da. Men ingen nære venner i området, jeg er ikke fra der vi bor og mannen min er enstøing (eller enhjørning som jeg pleier å kalle han).

Jeg er glad for at vi har svigers nærme, men håper samtidig at vi kanskje kan knytte noen vennskap i nærområdet også. Vi bor ganske landlig til så det er heller ikke noen naboer å bli kjent med for øyeblikket :p

Vi er i samme situasjon. 3 timer til svigerfamilie og 4,5 time til mine foreldre. Ble kjent med noen på barseltreff, ellers er kollegaer det vi har av «venner». Syns det var veldig ensom etter jenta vår ble født. Kunne liksom ikke bare stikke til familien. Kjenner det er sårt. Veldig spent på hva vi skal gjøre nå når nr 2 kommer mtp fødsel og pass av jenta!!

Vi er også litt samme, men vi har svigers 40 min unna da. Men ingen nære venner i området, jeg er ikke fra der vi bor og mannen min er enstøing (eller enhjørning som jeg pleier å kalle han).

Jeg er glad for at vi har svigers nærme, men håper samtidig at vi kanskje kan knytte noen vennskap i nærområdet også. Vi bor ganske landlig til så det er heller ikke noen naboer å bli kjent med for øyeblikket :p
Elsker at du kaller en enstøing for enhjørning, ble plutselig så søtt :hilarious:

Vi er litt det samme, men ikke veldig lagt til familie (ca 1t til svigers, 3t til min mor). Så vi ser ikke familien sånn i hverdagen, men kan dra til svigers på dagstur/søndagsmiddag og sånn. Hos mamma må det nesten overnattes. Jeg har noen venner ikke alt for langt unna (typ 40min) og mannen også et par i samme avstand. Så ja, sånn i hverdagen er det mye oss bare. Grubler en del på hvordan jeg/vi kan bli kjent med folk i mer i nærheten. Men er ikke så enkelt! :nailbiting:
Godt at dere kan ha mulighet for å kunne stikke innom noe familie eller venner i helgene, eller hvis det ellers trengs. Kunne ønske det var lettere å bli kjent med folk når man er voksen, som sånn det var når man var barn:nailbiting:

Vi er i samme situasjon. 3 timer til svigerfamilie og 4,5 time til mine foreldre. Ble kjent med noen på barseltreff, ellers er kollegaer det vi har av «venner». Syns det var veldig ensom etter jenta vår ble født. Kunne liksom ikke bare stikke til familien. Kjenner det er sårt. Veldig spent på hva vi skal gjøre nå når nr 2 kommer mtp fødsel og pass av jenta!!
Håper det blir litt lettere for dere når nr. 2 kommer:) Hvordan synes du tiden var før dere fikk deres første? Jeg synes det er så tomt og ensomt når man må planlegge godt for å besøke venner/familie når man bor så langt unna :// for oss blir det enten fly eller 16 timer bil for å se folk. Kan jo ikke akkurat stikke innom en liten tur, eller møte noen noe sted

Godt at dere kan ha mulighet for å kunne stikke innom noe familie eller venner i helgene, eller hvis det ellers trengs. Kunne ønske det var lettere å bli kjent med folk når man er voksen, som sånn det var når man var barn:nailbiting:
Ja, enig! Jeg håper jo veldig at det å få barn i hus gjør det litt enklere, hehe :happy: Men det med familien er jo ikke noe å gjøre med med mindre vi flytter. Men vi har ikke råd til å bo nærme svigers, og det er vanskelig å finne jobb til oss begge to der mamma bor. Så vi får bare se åssen det går... Vi har hvertfall plass til at mamma kan overnatte hos oss så lenge lille sover inne hos oss, så det er jo hvertfall noe. Og på sikt vil vi sikkert kjøpe noe større (men ganske lenge til siden vi gjorde aller første boligkjøp for ett år siden). Herre, nå babla jeg meg bort her :laughing002:Heartred

Håper det blir litt lettere for dere når nr. 2 kommer:) Hvordan synes du tiden var før dere fikk deres første? Jeg synes det er så tomt og ensomt når man må planlegge godt for å besøke venner/familie når man bor så langt unna :// for oss blir det enten fly eller 16 timer bil for å se folk. Kan jo ikke akkurat stikke innom en liten tur, eller møte noen noe sted
Ouff, det er jo litt lenger enn det var for oss. På en måte var ting «lettere» da, fordi vi kunne hive oss i bilen når som helst og reise når vi ville så lenge det passet med jobb. Når bebis kom kunne vi kjøre når som helst på dagen fordi hun sov mye, men kunne fort ta laaang tid visst hun plutselig hadde økedøgn og ville henge å puppen hele tiden. Så kom tiden da vi måtte ta hensyn til hennes lurer på dagen. MEN til gjengjeld vil alle i familien se oss oftere pga ungen, så nå er familiene flinkere til å besøke oss! Tenker det er kjipt å bo så langt borte uansett situasjonen, men sånn er det jo bare..

Har dere noe tilbud til gravide der du bor? Her er det f.eks trening/svømming for gravide og yoga, kanskje du kan melde deg på noe sånt etterhvert og se om du blir kjent med noen der? Veldig fint å ha noen i samme situasjon som deg, også har man graviditet og baby til felles liksom :)

Har dere noe tilbud til gravide der du bor? Her er det f.eks trening/svømming for gravide og yoga, kanskje du kan melde deg på noe sånt etterhvert og se om du blir kjent med noen der? Veldig fint å ha noen i samme situasjon som deg, også har man graviditet og baby til felles liksom :)
Veldig godt tips! Prøver å søke litt rundt, og har prøvd litt tidligere, men finner dessverre ingenting ://

Veldig godt tips! Prøver å søke litt rundt, og har prøvd litt tidligere, men finner dessverre ingenting ://
Spør jordmor når du skal til hu, kanskje arrangere helsestasjonen noko eller kanskje kan dei gjer det?

Back
Topp