(Avsluttet)Språkutvikling

Solsikkefruen

Glad i forumet
Himmelbarn
Hei. Nå er det snakk om å henvise min datter på snart 3 år til bup pga forsinket språkutvikling. Hun har god språkforståelse, og gjør seg litt forstått hjemme, men hun mangler språk og dem i barnehagen har litt vansker for å forstå henne. Hovedgrunnen til henvisningen vurderes er mistanke om barneautisme/asperger. Jeg, mor, har det selv, så har jo sett tegnene. Ellers så vil de sette inn en logoped til henne i barnehagen. Jeg bekymret meg ikke for språket hennes før etter siste møte med barnehagen på onsdag.. hva mener dere? Når pratet deres unge tydelig? Har dere vært henvist selv pga mistanke? Selv om har diagnosen selv, kjenner jeg at jeg blir litt fortvilet. Men jeg prøver tenke positivt at det er bra de begynner tidlig, så de har henne hvertfall i systemet sitt. Er det ikke noe er det jo bare å fjerne henne fra systemet. Men ja, kjenner det har vært nok nå..
 
Skjønner godt tankene dine ❤️
Ved 3 år er der veldig fint å kunne utredes hos bup, for først da kan man eventuelt få ressurser i bhg for å gi henne litt ekstra støtte.
Har også sett det har vært logoped til barn i bhg med forsinket språkutvikling, uten at man egentlig mistenker noen andre diagnoser en bare tregt språk.
Det er jo individuelt, men de fleste barn snakker forholdsvis tydelig og setninger på 4-8 ord rundt 3 år.

Masse lykke til med utredning. Hvis de ser at det kn være nyttig for henne med ekstra ressurser så vil hun få det, og hvis ikke de ser noe behov så gjøres det bare ikke mer videre.
 
Skjønner godt tankene dine ❤️
Ved 3 år er der veldig fint å kunne utredes hos bup, for først da kan man eventuelt få ressurser i bhg for å gi henne litt ekstra støtte.
Har også sett det har vært logoped til barn i bhg med forsinket språkutvikling, uten at man egentlig mistenker noen andre diagnoser en bare tregt språk.
Det er jo individuelt, men de fleste barn snakker forholdsvis tydelig og setninger på 4-8 ord rundt 3 år.

Masse lykke til med utredning. Hvis de ser at det kn være nyttig for henne med ekstra ressurser så vil hun få det, og hvis ikke de ser noe behov så gjøres det bare ikke mer videre.
Takk for at du svarte! Godt å høre det er vanlig med bup og logoped. De mistenkte ikke egentlig asperger/autisme før jeg sa det, fordi jeg så tegnene, og derfor ville de utrede, bare for sånn sikkerhetsskyld, om det er det som kan for språkforstyrrelsen. Logopeden skal komme å observere henne i barnehagen.

Ja jeg å tenker dette er individuelt, og jeg har ikke bekymret meg for det før nå. Jeg vet mange barn ikke snakker før 3-5 årsalderen. Men vi skal være glad de tar det opp så tidlig hvis de er usikker. Det er rett og slett for å få hjelp i tide som dem sa. Og det er jeg for, absolutt. Men jeg syntes det har vært så mye med henne, at får enda en ting å bekymre seg for liksom..men ja, jeg hadde ikke gjort dette unødvendig, gjør det kun for å gi henne hjelp.

Tusen takk for gode ord og trøst. Ja ikke sant, jeg er bare redd for at de ikke tar henne ut av systemet, selv om ikke finner noe liksom, at de MÅ finne en feil. Men er nok bare katastrofe tanker, er så lett å tenke sånn. Jeg vil jo ikke at hun skal få mer hjelp enn nødvendig, altså, som hun ikke trenger. Vil liksom ikke sette henne i bås, jeg har vært der før så vet hvor vondt det er
 
Vår gutt snakka ikke før han var 3,5 år. Og da var det sparsomt med ord. Han var rett og slett ikke interessert. Ikke forsto han alt heller. Men, i løpet av et halvt års tid lærte han seg plutselig i rekordfart å snakke, og på toppen av det hele ble han så interessert i bokstaver at han knakk lesekoden like etter han fylte 4 år. Så vår erfaring er at språkutvikling kan gå i en rasende fart når de først er interessert.
 
Vår gutt snakka ikke før han var 3,5 år. Og da var det sparsomt med ord. Han var rett og slett ikke interessert. Ikke forsto han alt heller. Men, i løpet av et halvt års tid lærte han seg plutselig i rekordfart å snakke, og på toppen av det hele ble han så interessert i bokstaver at han knakk lesekoden like etter han fylte 4 år. Så vår erfaring er at språkutvikling kan gå i en rasende fart når de først er interessert.
Interessert er hun, ingen problem med det. Men hun får ikke ut ordene og da blir hun frustrert
 
Interessert er hun, ingen problem med det. Men hun får ikke ut ordene og da blir hun frustrert
Det kan jo være at logoped er en bra begynnelse, hvis det er selve uttalen av ordene hun sliter med? Har dere fått sjekket hørselen? Min sønn begynte ikke i bhg før etter at språket begynte å løsne, og hjemme forsto vi jo hva han ville selv om han ikke sa ordene. Han pekte og laget slurpelyder med munnen når han var tørst, eller sa noe som lignet "jammi" når han var sulten. Han hadde helt sikkert blitt kjempefrustrert om han hadde gått i bhg da og ikke hadde mulighet til å bli forstått. Han hadde noen timer med spesialpedagog på helsestasjonen, for de var veldig bekymret og ville sende henvisning til PPT, men det ble ikke noe av siden språket var på plass til 4-årskontrollen. Hvilke tegn er det du ser knyttet til asperger? Far har det, så vi følger ekstra med på guttene om de kan ha det - og her ser vi jo stadig vekk masse tegn, men jeg er litt redd for at vi ser ting som kanskje egentlig bare er normalt for barn, og at vi overtolker ting :wacky:
 
Det kan jo være at logoped er en bra begynnelse, hvis det er selve uttalen av ordene hun sliter med? Har dere fått sjekket hørselen? Min sønn begynte ikke i bhg før etter at språket begynte å løsne, og hjemme forsto vi jo hva han ville selv om han ikke sa ordene. Han pekte og laget slurpelyder med munnen når han var tørst, eller sa noe som lignet "jammi" når han var sulten. Han hadde helt sikkert blitt kjempefrustrert om han hadde gått i bhg da og ikke hadde mulighet til å bli forstått. Han hadde noen timer med spesialpedagog på helsestasjonen, for de var veldig bekymret og ville sende henvisning til PPT, men det ble ikke noe av siden språket var på plass til 4-årskontrollen. Hvilke tegn er det du ser knyttet til asperger? Far har det, så vi følger ekstra med på guttene om de kan ha det - og her ser vi jo stadig vekk masse tegn, men jeg er litt redd for at vi ser ting som kanskje egentlig bare er normalt for barn, og at vi overtolker ting :wacky:
Hørselen er det ikke noe problem med. Det er mange forskjellige tegn vi ser, men hovedgrunnen de vil henvise oss er pga språket.
 
Hei, jeg leste den tidligere tråden din om gange også. En del likt med vår sønn. Han har vært sen på de fleste motoriske områder, gikk ved 22 mnd. Språket løsnet når han var mellom 3 og 4 år. Nå er han 4,5 år og det er kun uttalen som fortsatt er bak. Samme erfaring som flere, når språket løsnet kom det veldig fort. Vi tror det er dårlig motorikk som er hovedårsaken til sent språk også. Han har vært utredet i alle retninger uten å finne noe galt.. Autisme har aldri vært nevnt, men jeg regner med at dette også har vært vurdert. Sosialt har han også hengt bak, men det har bedret seg med at språket er kommet.

Vi har hatt spesialpedagog fra ca 2,5 år. Da hadde han akkurat begynt å sette sammen 2 ord. Det er umulig å si hvordan utviklingen hadde vært uten hjelp. Jeg var veldig negativt til ekstra støtte i starten, vi ønsker jo alle et «normalt» barn, var vel en forsvarsmekanisme. Men vi fikk en fantstisk spesialpedagog og så utvikling nesten umiddelbart. Så takknemlig i dag for all hjelp vi har fått. Ekstra logopedhjelp fra 4 år, spesifikt på uttale.
 
Hei, jeg leste den tidligere tråden din om gange også. En del likt med vår sønn. Han har vært sen på de fleste motoriske områder, gikk ved 22 mnd. Språket løsnet når han var mellom 3 og 4 år. Nå er han 4,5 år og det er kun uttalen som fortsatt er bak. Samme erfaring som flere, når språket løsnet kom det veldig fort. Vi tror det er dårlig motorikk som er hovedårsaken til sent språk også. Han har vært utredet i alle retninger uten å finne noe galt.. Autisme har aldri vært nevnt, men jeg regner med at dette også har vært vurdert. Sosialt har han også hengt bak, men det har bedret seg med at språket er kommet.

Vi har hatt spesialpedagog fra ca 2,5 år. Da hadde han akkurat begynt å sette sammen 2 ord. Det er umulig å si hvordan utviklingen hadde vært uten hjelp. Jeg var veldig negativt til ekstra støtte i starten, vi ønsker jo alle et «normalt» barn, var vel en forsvarsmekanisme. Men vi fikk en fantstisk spesialpedagog og så utvikling nesten umiddelbart. Så takknemlig i dag for all hjelp vi har fått. Ekstra logopedhjelp fra 4 år, spesifikt på uttale.
Kan jeg kontakte deg på innboks? :)
 
Mener jeg svarte deg tidligere på er spørsmål om bekymring på motorikk og sen gange hvor eldste her også var veldig sent ute med å gå. Kan det stemme? Uansett samme barn var også sent ute språklig. Barnehagen skjønte ikke hva han sa når han begynte på stor avd. Det ble satt inn spes.ped og assistent av PPT, BUP har ikke vært involvert. I løpet av årene i barnehagen tok han igjen de andre barna og er nå langt foran faglig sett på skolen.
 
Mener jeg svarte deg tidligere på er spørsmål om bekymring på motorikk og sen gange hvor eldste her også var veldig sent ute med å gå. Kan det stemme? Uansett samme barn var også sent ute språklig. Barnehagen skjønte ikke hva han sa når han begynte på stor avd. Det ble satt inn spes.ped og assistent av PPT, BUP har ikke vært involvert. I løpet av årene i barnehagen tok han igjen de andre barna og er nå langt foran faglig sett på skolen.
Glemte helt å svare! Ja det stemmer det. Og det løste seg selv, hun begynte å gå helt selv uten noen tiltak.

Ja, nå har vi fått sendt inn ppt skjema og bup er vekk fra lista inntil videre :) så godt å høre han tok de igjen!
 
Back
Topp