Avslutte amming

B

Babygirl2020

Guest
Hei, jeg lurer på hvordan dere avsluttet ammingen. Jeg har fått råd om å kutte ut et måltid om gangen, eller bare gi til morgen feks, men det går ikke, får brystene blir så fulle og sprengt, og jeg ammer henne da, for er livredd for å få brystbetennelse.

Snakket med ammehjelpen, de ga samme råd, men det er ikke bare å stoppe eller kutte ut et måltid, må ha konkrete planer..
 
Ta bare sprengen når du reduserer, håndmelk til sprengen gir seg, så vil det gradvis bli redusert. Når du ammer så øker etterspørselen, eller ihvertfall opprettholdes, mens sprengen og at lite tas ut gir signaler om at produksjonen må ned.
 
Hvor mye ammer du og hvor gammelt er barnet?
Om det blir mye spreng ville jeg pumpet vekk det verste og særlig om puppene begynner å gjøre vondt. Så vil det langsomt bli mindre melk når du ammer og evt pumper litt mindre for hver dag.
Her regulerte barnet ammingen selv, så det ble gradvis mindre og mindre amming inntil han en dag var helt uinteressert. Da var vi nede i kun èn amming og det var så lite melk at jeg ikke fikk noe spreng. Et par uker etterpå var melk helt borte.
Om du ikke kutter masse amming tvert og pumper eller håndmelker vekk spreng, er det ikke noen fare for brystbetennelse sånn umiddelbart
 
Back
Topp