Avslag på forlengelse av aap

Rubia

Forelsket i forumet
Jeg håper det er noen her som har peiling selv om jeg ikke ønsker at noen er i samme situasjon som meg. Jeg har vært syk i flere år, og har fått aap i disse årene. Jeg jobbet først 50%, og så sluttet jeg å jobbe helt.

Jeg var i samtaler med nav i høst om arbeidsutprøving for å vurdere restarbeidsevne, og så søke om uføretrygd for resten. Både lege og nav var til stede på møtet.

Nå har jeg plutselig fått et brev i posten fra nav hvor de skriver at legen min ikke sier at jeg har vært for syk til å jobbe, og at jeg ikke har gått til behandlinger som har forhindret meg i å gjennomføre arbeidsrettede tiltak. Jeg vil derfor ikke få forlenget aap. Det betyr at jeg vil få en utbetaling til, og så er det slutt. Jeg har ikke hørt noe fra dem om arbeidsutprøving.

Jeg har sendt e-post til legen og bedt om en samtale. Jeg har også kontaktet nav, men det er helg, og jeg har nå superangst. Det er mulig jeg kan greie å få det til å ordne seg, men er det noen som har erfaring med hvor lang tid det kan ta? Jeg har selvfølgelig brukt opp alle sparepengene mine i løpet av tiden jeg har vært uten jobb, og jeg sitter med masse ubetalte regninger. Mister jeg aap har jeg ingen ting, og jeg er for syk til å jobbe. Hadde jeg dessuten greid å finne en jobb som jeg hadde kunnet fungere i, kan jeg uansett ikke gå uten penger frem til det.

Hadde jeg vært frisk, hadde jeg vært villig til å jobbe med hva som helst, men jeg har flere kroniske sykdommer i tillegg til psykiske sykdommer (5 diagnoser totalt). Jeg kjenner at jeg ikke er i form til å ta opp kampen for å rette opp i dette, samtidig som jeg er nødt til å gjøre det. Hjelp!

Hei!

Du kan snakke med kommunen din, de har mennesker som kan hjelpe deg med søknader og prosessen videre.
Hvis du har 5 faktisk diagnoser som hindrer deg i å jobbe, bør jo legen ha sett det, så du kan levere en klage på ham/henne.

I mellomtiden må du levere søknad om nødpenger og bostøtte.

Du bør ringe til legen din i morgen tidlig og kreve en time i løpet av dagen.
Ringer du når legen åpner, har de alltid et visst antall timer ledige som fylles opp etterhvert som folk ringer.
Også ringer du til NAV og forklarer saken.

Lykke til!

Takk for svar. Hvem i kommunen kan jeg kontakte? Jeg bor i Oslo, så nav er alltid treige med å svare. De har litt for mye å gjøre. Det er ikke fastlegen min som skrev til dem i høst, for hun er i permisjon, så det var vikaren hennes. Og jeg vet ikke hva hun skrev.

Jeg sitter bare og gråter og gråter nå, for jeg har så angst for hva som kommer til å skje. Jeg er så redd for at jeg skal miste alt og ende opp på en liten hybel betalt av nav og måtte gå på sosialen hver måned for å få penger til mat.

Du kan ringe hvem som helst i kommunen, så setter de deg over til rett instans, men sjekk kommunens hjemmesider.

https://www.oslo.kommune.no/helse-og-omsorg/fag-og-kompetanse-helse-og-omsorg/

https://www.oslo.kommune.no/helse-og-omsorg/psykisk-helse/

https://www.oslo.kommune.no/helse-og-omsorg/individuell-plan/

En av de sidene f.eks.

Du har rett til å få time hos din saksehandler, eller i det minste kontakt innen et visst antall virkedager, så logg deg inn på Nav.no og bestill det med en gang.
De fleste NAV-kontor har kølapp-system også, så reis ned dit ved åpningstider og snakk med noen.
Ta med deg alt du har av papirer, og be om å få journalen din av legekontoret.
På Helsenorge.no kan du se kjernejournalen din, det kan være lurt å se litt på hva som står der. :)

Jeg forstår at det er skremmende å tenke på at det kan bli sånn, men husk at det er mange som lever sånn, mange flere enn du tror, som klarer seg veldig fint.

Har du vurdert å flytte ut av byen til et sted hvor du kan betale betraktelig mye mindre for å leve, og hvor hverken NAV eller helsetilbudene har sprengt kapasitet?
(Jeg insinuerer ikke at det er lett å flytte.)

Får du oppfølging av en poliklinikk på sykehuset for sykdommene dine? Hvis du får det er det sosionomer som jobber på sykehus som kan hjelpe deg :)

Får du oppfølging av en poliklinikk på sykehuset for sykdommene dine? Hvis du får det er det sosionomer som jobber på sykehus som kan hjelpe deg :)

Nei, jeg har ikke hatt noen oppfølging etter at jeg ble utskrevet fra psykiatrisk for et par år siden. De andre sykdommene har jeg ikke hatt noen oppfølging for annet enn fra fastlege.

Du kan ringe hvem som helst i kommunen, så setter de deg over til rett instans, men sjekk kommunens hjemmesider.

https://www.oslo.kommune.no/helse-og-omsorg/fag-og-kompetanse-helse-og-omsorg/

https://www.oslo.kommune.no/helse-og-omsorg/psykisk-helse/

https://www.oslo.kommune.no/helse-og-omsorg/individuell-plan/

En av de sidene f.eks.

Du har rett til å få time hos din saksehandler, eller i det minste kontakt innen et visst antall virkedager, så logg deg inn på Nav.no og bestill det med en gang.
De fleste NAV-kontor har kølapp-system også, så reis ned dit ved åpningstider og snakk med noen.
Ta med deg alt du har av papirer, og be om å få journalen din av legekontoret.
På Helsenorge.no kan du se kjernejournalen din, det kan være lurt å se litt på hva som står der. :)

Jeg forstår at det er skremmende å tenke på at det kan bli sånn, men husk at det er mange som lever sånn, mange flere enn du tror, som klarer seg veldig fint.

Har du vurdert å flytte ut av byen til et sted hvor du kan betale betraktelig mye mindre for å leve, og hvor hverken NAV eller helsetilbudene har sprengt kapasitet?
(Jeg insinuerer ikke at det er lett å flytte.)

Jeg har tenkt på å flytte ut av byen flere ganger, men aner ikke hvor siden det er her jeg er fra og har all familie og venner. Jeg har også vært litt redd for å begynne helt på nytt med en ny fastlege, ny kontaktperson hos nav og et helt nytt opplegg. Føler jeg må begynne helt på nytt om jeg gjør det.

Jeg skrev til nav i går og ba om en time, så håper jeg får det denne uken.

Jeg hadde en god jobb, en god inntekt og utdanning. Så ble jeg syk og alt har bare gått nedover derfra. Tanken på å ende opp på sosialen med et stort studielån og dårlig helse er ikke noe jeg ønsker. Jeg har ingen papirer på noen ting. Hver gang jeg har vært innlagt eller til utredning, har epikrisen blitt sendt til fastlegen min. Jeg kan selvfølgelig be om en kopi av journalen. Jeg har fått time hos legen 31. januar (litt for lenge til da klagefristen er 29.).

Jeg har tenkt på å flytte ut av byen flere ganger, men aner ikke hvor siden det er her jeg er fra og har all familie og venner. Jeg har også vært litt redd for å begynne helt på nytt med en ny fastlege, ny kontaktperson hos nav og et helt nytt opplegg. Føler jeg må begynne helt på nytt om jeg gjør det.

Jeg skrev til nav i går og ba om en time, så håper jeg får det denne uken.

Jeg hadde en god jobb, en god inntekt og utdanning. Så ble jeg syk og alt har bare gått nedover derfra. Tanken på å ende opp på sosialen med et stort studielån og dårlig helse er ikke noe jeg ønsker. Jeg har ingen papirer på noen ting. Hver gang jeg har vært innlagt eller til utredning, har epikrisen blitt sendt til fastlegen min. Jeg kan selvfølgelig be om en kopi av journalen. Jeg har fått time hos legen 31. januar (litt for lenge til da klagefristen er 29.).

Jeg forstår at det er skummelt, men du må tenke litt på hva som lønner seg for økonomien også, for det påvirker jo helsen i stor grad.
Har du vurdert å flytte inn i kollektiv for en periode f.eks?
Det er en av de tingene som NAV kan komme til å foreslå også, og de kommer også til å foreslå å flytte til et billigere sted, gjerne litt utenfor byen. Heldigvis trenger man ikke reise så langt ut av gryta før det blir betraktelig billigere. ;)

Du trenger ikke snakke med legen for å få kopi av journalen din, det kan helsesekretærene ordne, så bare ring inn i morgen tidlig, så ordner de det.
Det koster ofte en symbolsk sum.
Du kan også be sykehuset om utskrifter av epikrisene dine, og du kan klage på både vikarlegens avgjørelse og NAV's vedtak, og ettersende papirer fra legen. (Tror jeg.)

Back
Topp