Avslag på bhg søknad, hvordan klage? TRENGER HJELP!

FRK John Deere

Forumet er livet
Kan vel ikke helt kalle det avslag, men fikk tidligere et brev fra kommunen der det står at søknaden ikke vil bli vurdert før nov under forutsettning at det er ledig kapasitet i barnehagen. Fikk en tlf nå om at det ikke var plass til lillemann.

Skal man ikke ha et skriftlig avslag, er det nokk å bare ringe?

Hvordan kan jeg klage på dette såkalte vedtaket?

Hva skal jeg skrive, hvordan og hva må jeg ha med i klagen?

Noen sjeler der ute som vet? *håper*håper*

Ingen? Kan godt få hjelp til å dytte[:)]

det står at brevet "er til orientering", men fikk jo avslag på tlf..

alle jeg snakker med ber meg å klage på dette, men hvordan?

Du kan ikke klage på det!
Når du søker bhg plass blir du automatisk satt på en venteliste, og når du får plass vil du få et tilbud. Kommunen har her bare vært "snille" og gitt deg litt informasjon som du kan forholde deg til!!

Tror det er vanskelig å klage. Er barnehagen full, så er den full. Bruk gule sider og ring alle barnehagene rundt om der du bor. Barnehagene her i Trondheim trenger ikke å følge rekkefølgen på ventelistene, og hvis du møter en barnehage med ledig plass så ber de deg endre søkelista di på internet slik at de kan ta deg inn. De ser på hvor du bor, kjønn og alder på ungen, og ungen passer inn i barnegrupppa osv. Jeg har fått plass i begge de barnehagene Lillemora har gått i på denne måten. Nå får jeg plass til ham i magen på denne måten også. Han bare overtar storesøstra sin plass. Vi må bare søke slik at barnehagen finner ham på lista ved opptaket. Det systemet der er så korrupt- hvis man sitter og venter så får man ikke plass. [8|]

ORIGINAL: Selina

Når du søker bhg plass blir du automatisk satt på en venteliste, og når du får plass vil du få et tilbud. Kommunen har her bare vært "snille" og gitt deg litt informasjon som du kan forholde deg til!!

Så snill de var da..

Om noen velger å redusere barnehageplassen sin da, vil jeg få tilbud om plass lik den de har redusert? Mulig at et av barna skal ned i 50 %, kan vi da få den andre 50%?

ORIGINAL: Lystig

Tror det er vanskelig å klage. Er barnehagen full, så er den full. Bruk gule sider og ring alle barnehagene rundt om der du bor. Barnehagene her i Trondheim trenger ikke å følge rekkefølgen på ventelistene, og hvis du møter en barnehage med ledig plass så ber de deg endre søkelista di på internet slik at de kan ta deg inn. De ser på hvor du bor, kjønn og alder på ungen, og ungen passer inn i barnegrupppa osv. Jeg har fått plass i begge de barnehagene Lillemora har gått i på denne måten. Nå får jeg plass til ham i magen på denne måten også. Han bare overtar storesøstra sin plass. Vi må bare søke slik at barnehagen finner ham på lista ved opptaket. Det systemet der er så korrupt- hvis man sitter og venter så får man ikke plass. [8|]

Er bare 1 bhg her og der er det 5 barn.. og den er full??!?!?

Barnehagene (som vi må ta ferge for å komme til) er også fulle.. hurra.. kan ikke reise inn til byen bare for bhg hver dag.. da må vi heller pakke huset, gården, kuene, grisene med oss og flytte til en annen kant av landet.

ORIGINAL: IdaJ86

Så snill de var da..

Om noen velger å redusere barnehageplassen sin da, vil jeg få tilbud om plass lik den de har redusert? Mulig at et av barna skal ned i 50 %, kan vi da få den andre 50%?

Lite sannsynlig, siden det finnes så få av de plassen. Er ikke meningen å være uhøfflig, men har tidligere jobbet med bhg opptak og er så lei av at folk snakker om å klage. Du står jo på en venteliste, og når det blir en ledig plass vil du få!

Desverre har mange kommuner laaaangt i fra full dekning på bhg, og skjønner det er frustrerenes og sitte uten plass, men du kommer ingen vei med å klage på orientering ( du har ikke fått et vedtak).

Selina
Ok, da skal jeg ikke gidde å tenke mer på å klage. (var egentlig veldig fint, for det har plaga meg[:)])

MEner du at det er lite sannsynlig for at vi da kan dele en plass? I tilfelle at de vil ha større prosentdel etterhvert?

Selina
Ok, da skal jeg ikke gidde å tenke mer på å klage. (var egentlig veldig fint, for det har plaga meg[:)])

MEner du at det er lite sannsynlig for at vi da kan dele en plass? I tilfelle at de vil ha større prosentdel etterhvert?

De fleste bhg "deler" ikke opp plassene, men har kansje en 50% på hver avdeling. Men dette må du jo høre med den bhg du har søkt på. Men det går ann å søke 50 % og øke opp til eks. full plass etterhvert ja. Men det jeg prøver (..phu[8D][:D]) å forklare er at det ikke er lettere å få en 50% plass enn full plass .

Men håper virkelig at alt fikser seg for dere![:)]

Takk for hjelpa vertfall Selina, selv om du ikke sa noe av det jeg ville høre.. [8D] 

Men nå vet jeg nå det vartfall! Er bare 1 avd, siden det bare er 5 barn der...

Men, til høsten igjen, skal en av storungene begynne på skolen. Vil da en 1 åring kunne få plassen til en 5åring? Tenker på at de små under 3 år telles som 2 barn, vil det ikke gå?

Så snill de var da..

Spørs hvor på ventelista du står det, og om det er noen i bhg som ønsker å øke-da kommer de først

Men, til høsten igjen, skal en av storungene begynne på skolen. Vil da en 1 åring kunne få plassen til en 5åring? Tenker på at de små under 3 år telles som 2 barn, vil det ikke gå?

Skal ikke si nei, siden bhg er så liten, men som regel nei. Da vil et stort barn ( 3 eller eldre) bli prioritert først, fordi om de står senere på ventelisten. Men siden dette er på høsten, kan det være de tar opp et lite barn tidligere i bhg året ( som starter i august) , siden det kun gjelder for en liten periode.

Er ingen andre barn her på øya som skal i bhg.. er liksom den eneste på ventelista[&o]

Back
Topp