Avlyst svangerskapstime

Solsikkespiren

Glad i forumet
Desemberskatter 2016
Hei

Flere som har fått avlyst svangerskapskontrollene nå i disse korona tider?
Fikk melding fra jordmor nå at timen min i neste uke blir en tlf time istedefor..
Hvordan skal de da få til å følge opp foster og lytte på det? Samtidig sjekke urin for urinveisinfeksjon ?

Jeg fikk beskjed om at jeg ikke får komme inn til time hos jm før uke 24, men fikk tlf samtale før påske.

Jeg var inn i uke 11 og skal inn neste fredag, uke 15 da. Ble overrasket jeg over at jeg fikk komme inn men kanskje det er litt anderledes her da vi har hatt 1 smittet bare.

Vet at de her i kommunen har byttet ut en del timer med telefonsamtaler (så lenge formen er grei). Jeg skal opp på første kontroll neste uke (uke 13+3), så da skjer det vel ikke noe mer før OUL.

Men man må jo inn med jevne mellomrom for å få sjekket urin og vekst, tenker jeg. Kan ikke kutte ut alt.

Sniker
Ved vanlig svangerskap er det jo kun oul, time i uke 24, 28, 32, 36 og 38 som er vanlig.

Sniker
Ved vanlig svangerskap er det jo kun oul, time i uke 24, 28, 32, 36 og 38 som er vanlig.
Det er vanlig med en kontroll før oul, men den gravide må jo selv ta kontakt for å få denne. Det er på den kontrollen det henvises til oul ;-)

Dette gjelder i min kommune for øyeblikket.
Jeg har dog tatt blodprøver hos lege allerede, men jeg har lavt stoffskifte som MÅ følges opp nøye i svangerskapet. Og da hev like gjerne legen på resten av blodprøvene også. Men har ikke fått sjekk hos lege, kun blodprøver.

personlig syntes jeg ikke det er helt greit å være så overlatt til meg selv som gravid, men forstår jo hvorfor det er slik. Men reagerer litt på at samtale-delen er borte fra di sene kontrollene. Husker hvor ekstremt nyttig det var å sitte å snakke med jordmor underveis i svangerskapet da jeg var førstegangs, og syntes synd på dem som er førstegangs og overlatt til seg selv nå.

7D87142F-809E-4427-BB8D-1DB8759FC7B8.png

Det er vanlig med en kontroll før oul, men den gravide må jo selv ta kontakt for å få denne. Det er på den kontrollen det henvises til oul ;-)
Det er jo også blodprøver i uke 8-12 som jeg ikke skrev ned,, men mellom uke 12 og oul er det vel ingen retningslinjer om å ha en kontroll :)

Synes det er forkastelig. Min jordmor sier at dette viruset ikke skal påvirke oss gravide og tar oss inn på dagen om vi ønsker. Er vel absolutt nå vi gravide har behov for tettere oppfølging og trygging.

Jeg fikk også 16 ukers kontrollen min via tlf så jeg avlyste den. Ser ingen poeng da målingene osv ikke blir gjort. Sendte fastlegen mld å får komme inn dit å sjekke alt samtidig som jeg har legetime i forbindelse med videre sykemelding.

Sniker fra august, men jeg fikk avbestilt timen jeg skulle ha i midten av mars, og aner ikke når jeg får ny.
Ganske frustrerende kjenner jeg. Men men.

Jeg fikk også 16 ukers kontrollen min via tlf så jeg avlyste den. Ser ingen poeng da målingene osv ikke blir gjort. Sendte fastlegen mld å får komme inn dit å sjekke alt samtidig som jeg har legetime i forbindelse med videre sykemelding.

Dumt spm, men hvilke målinger?

Har kun vært hos jm én gang. Og skal på oul i uke 19. Deretter til jm i uke 24.. jeg syns det er lite oppfølging. Ikke fylte hun ut helsekortet mitt ordentlig heller. Så barnefar er ikke ført opp, ikke noe tilbakemelding på blodprøver osv heller..
Må si jeg er skuffa

Dumt spm, men hvilke målinger?

Har kun vært hos jm én gang. Og skal på oul i uke 19. Deretter til jm i uke 24.. jeg syns det er lite oppfølging. Ikke fylte hun ut helsekortet mitt ordentlig heller. Så barnefar er ikke ført opp, ikke noe tilbakemelding på blodprøver osv heller..
Må si jeg er skuffa
Med målinger mener jeg vekt, finne fosterlyd, blodtrykk og urinprøve. Disse tingene skal gjøres i uke 16 i min kommune. Mener det er litt vanskelig å gjennomføre via tlf. Og er som deg ganske skuffet over oppfølgingen som blir gitt gravide nå..

Retningslinjene sier enkelt kontroll kontroll uke 12, 18 oul, 24 osv timer utenom det er det opptil JM og lege å bestemme om det er behov for mer her vil nok presse på de forskjellig JM ha noe å si på hvor ofte man får komme til. Høre etter hjerte lyd før Oul reagere JM på sykehusene faktisk på da det ikke alltid e mulig å høre og kan skaffe mer angst enn noe som helst annet. Legen min føler ikke retningslinjen og vil ha meg inn hver 4 uke for kontroll så veldig forksjellig hvordan de praktiserer. Og i disse smitte tider tror nok jeg mange hardt pressede helsestasjoner kutter ned tjenestene.

Min ble avlyst.. første time hos km blir i uke 24

Bor ikke i Norge, men her måtte jeg ha første kontroll der de egentlig skal veie, måle og ta urinprøve over tlf. Så disse ble ikke tatt før uke 13 mens jeg var på sykehuset for ul og blodprøver.

Har en time ført opp i uke 16 for den 7 mai, men har en følelse av at denne også blir på tlf slik tingenes tilstand er per i dag.

Jeg har hatt oppfølging hos lege. De sjekker urinen og han kan lytte etter babyens hjerterytme og sjekke livmor utenpå. Så føler ikke behov for å dra til jordmor før uke 24. Nå har jeg tre barn fra før, så muligens det er derfor.

fra uke 24 vil sykehuset prøve å redde barnet dersom det skulle bli født prematurt og det vil ha sjanse for å kunne overleve. Jeg skjønner at man får lite oppfølging før dette fordi det uansett ikke er noe de kan gjøre om noe skulle gå galt, men det er selvfølgelig kjipt å føle seg alene. Spesielt om det er første svangerskap.

prøv å be legen om å ta prøver hvis dere har behov for det.

Back
Topp