Avlastningshjem

Anonymika

Første møte med forumet
Jeg tenker litt på å søke om å få avlastningshjem til barnet mitt, men vil gjerne vite litt mer først.
Hvilke krav er det for å få det? Må barnet ha spesielle behov eller være "over normalen krevende"? Går avlastningshjem under barneverntjenesten?
Kan man avslutte det når man selv vil eller blir man på en måte binda til ha det til barnet er "voksent" ? Er det et minstekrav til hvor ofte/lenge besøkene skal være?
Kan man velge å vrake i familier selv? alltså, f.eks. si at man vil ha en familie som har barn på samme alder?
Hvordan går man fram om man skal søke?
Noen som har link til sider med mer info?

Er liksom veldig mange spørsmål i hodet mitt.. Vil ha mest mulig info rundt dette.

Noen som har hatt avlastningshjem til barnet sitt?

Send gjerne pm om du ikke vil svare i tråden her.

fant dette., håper det svarer på spørsmålene dine:

Hei!
Jeg lurte litt på om dere har og gjøre med avlastningshjem, eller kan svare meg litt på hva dette går ut på? Da tenker jeg på tilfeller hvor man tar imot barn, f.eks en helg i måneden. Hvordan man går fram for å søke om dette?

Hei!
Takk for interessen du viser for arbeid med barn og unge. Du har spørsmål rundt avlastningshjem. Fosterhjemstjenestene rundt om i Norge har ikke avlastningshjem under sine arbeidsområder. Dette arbeidet er lagt til kommunene.
Det finnes to hovedtyper avlastningshjem/besøkshjem som blir formidlet under hvert sitt lovverk.
  1. Familier som har store utfordringer i forhold til funksjonshemminger hos barn kan få et avlastningshjem slik at de får noen pustepauser i en ellers slitsom hverdag. Tjenesten som formidler dette har litt forskjellig navn, i noen kommuner heter det habiliteringstjenesten for barn og unge.
  2. Det kan være sosiale utfordringer i familien som gjør at barna trenger å få andre impulser og andre erfaringer enn de opplever hjemme. Dette blir formidlet av barneverntjenesten.

Når et barn har avlastningshjem bor det i hovedsak hos sine foreldre, og er i avlastningshjemmet en helg f.eks hver fjerde uke. Det er litt forskjellige satser på hvilken godtgjøring et avlastningshjem får, alt etter hvilken tjeneste man har oppdrag fra og hvor stor problematikken hos barnet er. Hvis du lurer på å bli avlastningshjem/besøkshjem kontakter du barneverntjenesten eller habiliteringstjenesten i den kommunen du ønsker oppdrag fra (alt etter hva slags type problematikk du ønsker å jobbe med). Du vil da bli veiledet videre av dem.
Med vennlig hilsen 
Fosterhjem.no

hei! vi har avlastningshjem til minsta her, gjennom kommunen..
tror man kan få avlastning både gjennom kommunen og gjennom barnevernet.
vår datter er alvorlig syk, så det var ikke så lett å finne et privat avlastningshjem til henne, og en institusjon ville vi ikke bruke siden hun alt er mye på sykehus.
så foreløpig er min mor avlaster, en helg i mnd, men vi håper å finne en annen familie i nærheten når hun blir eldre..
de annbefaler egentlig ikke egen familie som avlastere, siden bestemødre bør få være bestemødre..
men vi trengte det veldig, så de gjorde et unntak.
bare send en pm hvis det er noe mer du lurer på!

ORIGINAL: Rebbie

Vi hadde ei jente hos oss en natt hver tredje helg. Det var gjennom barnevernet, og jeg var også støttekontakten hennes 26 timer i mnd. Hun var ei helt vanlig jente på 9 år som bodde sammen med moren sin. De hadde et veldig lite nettverk og moren trengte litt avlatning. Beundrer moren for at hun ba om hjelp jeg, og gjorde det bedre for både seg og datteren! [:D]

Nå har hun et annet avlastninghjem annenhver helg, og denne familien har de valgt selv. De var bekjente, og barnevernet godtok det [:D]

ja det er ingen skam å be om litt hjelp når man er alene:) lykke til kjære deg!

Tusen takk jenter[:D] er liksom redd at folk kommer til å se ned på meg å tenke sitt "herregud, setter hun barn til verden også klarer hun ikke ta seg av det selv engang[8|]" osv..
Har jo verdens snilleste barn! men er alene (og har mine "små" problemer...) og har veldig begrensa barnevakt-tilbud.. hadde vært så utrolig godt å få litt avlastning ei helg, eller bare en dag innimellom![:)]

Jeg har vært avlastningshjem for noen år tilbake...
Dette var for ei i familien å gjennom barnevernet.
Moren tok kontakt med barnevernet og de hadde få avlastningshjem så de spurte om hun kjente noen å hun nevnte meg...
De fikk vite jeg var alenemor hadde leilighet med et soverom osv eneste jeg måtte gjøre var å komme innom å skrive under papirer.
Dette var for ei jente med AD/HD og tourettes lite familiært nettverk osv.

Jeg ser ikke ned på de som velger dette for for mange er dette et kjempe tiltak både for foreldre og barn.

Back
Topp