Avlastning i hverdagen

Mina

Gift med forumet
Assistert-jentene
♡Junigull 2016♡
Sommerfuglene
Påskekyllingene 2020
Hvor mange av dere er alene med barnet 100 %? Og hvordan gjør dere det med avlastning i hverdagen? Bor dere nærme familie som hjelper til, eller har avlastning i form av andre måter - som f.eks. vaskehjelp?
 
Nå har jeg jo ikke vært alenemor så lenge enda, men foreløpig tar jeg alt selv. Jeg er 100% alene og har ikke familie i nærheten, så er egentlig bare meg og knerten. Jeg tenker at det går seg til :) har heldigvis ikke så stor leilighet, så ikke så mye å vaske [emoji1]
 
Får avlastning gjennom barnevernet, 4 døgn i måneden er snuppelure hos en annen familie. Men hun begynte ikke med dette før hun var 4 år.
Ellers er jeg så heldig at jeg har familie rundt meg. :Heartbigred
 
100% alene om omsorg her også, men har heldigvis familie som er i lillemann sin fanklubb. Så mine foreldre har han av og til. Noen ganger spør de om han kan komme på overnatting, andre ganger spør jeg hvis jeg er invitert noe sted. Har kanskje gjennomsnittlig 1 natt annenhver måned + noen timer i helgene innimellom.

Jeg er ferdig med permisjon nå, og er på jobbsøk. Og han er også i bhg, så akkurat nå føler jeg at jeg ser han litt lite. Men tanken min var at det var greit å få han i bhg for å få en myk start. Ønsker nødig starte opp nytt arbeidsforhold med sykt barn annenhver uke. Så like greit at han starta når han ble 1 år.
 
Har en gutt på straks 12 år som jeg er 100% alene om omsorgen for. Har vært det hele tiden. Har hatt svært lite avlastning og hjelp, så for meg er dette normalen. Nå er han så stor at han klarer seg selv i flere timer. Har foreldre i nærheten. Har hatt fire helger med barnefri gjennom disse årene. Da har han vært med besteforeldre på hytta. De er aktive med korsang og mye annet, så begrenset hvor mye de har tid og overskudd. Likevel, det har gått fint. Nyter at han er så stor nå og kan være alene når jeg skal på møter osv.
 
Jeg er helt alene :)

Jeg får hjelp av mamma til barnepass når jeg er på skolen.
Har jo ett desemberbarn, så fikk ikke noe barnehageplass.

Ellers så er vi sammen hele tiden :)
 
Har ansvar alene, men far ser lille av og til. Han får ikke ha lille alene, både pga hans helse og siden lille bare er 5 mnd ennå. Jeg bor for tiden hos mine foreldre og får mye hjelp av dem. Så går vi bare se hva fremtiden bringer.
 
Er 100% alene med han på 3 mnd og 80% alene med henne på 9 år
 
Alene 100% og har ingen avlastning egentlig. Har besteforeldre til lille som sitter barnevakt i ny og ne. En gang annenhver mnd kanskje.
 
Får avlastning gjennom barnevernet, 4 døgn i måneden er snuppelure hos en annen familie. Men hun begynte ikke med dette før hun var 4 år.
Ellers er jeg så heldig at jeg har familie rundt meg. :Heartbigred
Er det det man kaller avlastningshjem? Har et par vennepar som er avlastningshjem - de har ikke barn selv, og synes det er hyggelig å kunne hjelpe. Aldri tenkt over at det sikkert er gjennom barnevernet. Virker jo som en god løsning for begge parter. Du får avlastning, og den andre familien får gleden av å ha et barn hos seg :) Er det da 4 dager sammenhengende, eller er det oppstykket?
 
Har en gutt på straks 12 år som jeg er 100% alene om omsorgen for. Har vært det hele tiden. Har hatt svært lite avlastning og hjelp, så for meg er dette normalen. Nå er han så stor at han klarer seg selv i flere timer. Har foreldre i nærheten. Har hatt fire helger med barnefri gjennom disse årene. Da har han vært med besteforeldre på hytta. De er aktive med korsang og mye annet, så begrenset hvor mye de har tid og overskudd. Likevel, det har gått fint. Nyter at han er så stor nå og kan være alene når jeg skal på møter osv.
Det var ikke mye alenetid du har fått på de 12 årene da. Min er snart to år, og jeg har ikke vært borte fra henne så langt. Alltid vært meg som har lagt henne. Håper at anledningen byr seg at jeg kan ha en natt alene i ny og ne på sikt. For å hente meg litt inn. Blir lite søvn sånn det er nå... men spørs om jeg må flytte til vestlandet for at det skal bli en realitet. Deilig at han kan være litt alene nå da. Hjelper vel godt på det :)
 
Alene 100% og har ingen avlastning egentlig. Har besteforeldre til lille som sitter barnevakt i ny og ne. En gang annenhver mnd kanskje.
Har du vurdert avlastning i form av barnevakttjeneste eller er det uaktuelt? Jeg vurderte det, men klarer liksom ikke å se for meg at jeg skal klare å levere henne til noen jeg ikke kjenner. Føles bare så feil. Tror jeg må prøve å finne noen kjente som kan være interessert i å sitte barnevakt. Føles litt bedre...
 
Er det det man kaller avlastningshjem? Har et par vennepar som er avlastningshjem - de har ikke barn selv, og synes det er hyggelig å kunne hjelpe. Aldri tenkt over at det sikkert er gjennom barnevernet. Virker jo som en god løsning for begge parter. Du får avlastning, og den andre familien får gleden av å ha et barn hos seg :) Er det da 4 dager sammenhengende, eller er det oppstykket?

Vet ikke om det er avlastningshjem, på 4 år har hun vært innom 3 forskjellige. Nei vi har ikke 4 sammenhengende dager, men 1 helg også 2 ukedager. Men det avtaler jeg og familien helt selv, veldig greit! :)
 
Vet ikke om det er avlastningshjem, på 4 år har hun vært innom 3 forskjellige. Nei vi har ikke 4 sammenhengende dager, men 1 helg også 2 ukedager. Men det avtaler jeg og familien helt selv, veldig greit! :)
Virker som en veldig grei ordning da :) Da har du jo mulig å gjøre noe innimellom - om enn det bare er å vaske huset :happy:
 
Virker som en veldig grei ordning da :) Da har du jo mulig å gjøre noe innimellom - om enn det bare er å vaske huset :happy:

Javisst! Er veldig fornøyd og takknemlig for ordningen :D
 
Har du vurdert avlastning i form av barnevakttjeneste eller er det uaktuelt? Jeg vurderte det, men klarer liksom ikke å se for meg at jeg skal klare å levere henne til noen jeg ikke kjenner. Føles bare så feil. Tror jeg må prøve å finne noen kjente som kan være interessert i å sitte barnevakt. Føles litt bedre...

Uhm...nei, det får jeg meg ikke til å gjøre. Det var ille nok å levere henne i bhg i begynnelsen. Kanskje når hun blir eldre, men nå er det som det er.
 
Her har BF troppet mer og mer opp, men i begynnelsen var det kun oss. Byttet da med litt venninner som var alene og i samme situasjon noen kvelder nå og da. Brukte familie som bor 4 t unna i ferier, vaskehjelp innimellom. Tok det litt etter behov :) Nå har bf annenhver helg så da er det ikke noe mer behov :)
 
Jeg har hatt 100% omsorg, og 100% ansvar for mine fire eldste siden våren 2013. Far er psykisk og fysisk syk, samt uengasjert og fraværende - noe kan skyldes på sykdom, men det meste skyldes rett og slett manglende vilje. Jeg har en mor halvannen time unna, hun stilte opp det hun kunne. I 2015 fikk jeg ny samboer, og selv om han ikke er barnas far, er det i hvert fall noen å dele alt med.
 
Back
Topp