Avlastning/besøkshjem og foreldrepenger

Tiemi

Flørter med forumet
Nå lurer jeg litt her. Fra juni 2011- april 2012 så hadde jeg en svært dårlig inntekt, 8500 kr i mnd før skatt. Fra mai 2012 til dags dato har jeg vært arbeidsledig. Men nå skal jeg være litt avlastning for foreldre mine som er beredskapshjem, så i august skal jeg passe en jente mens de er på ferie, på dette tjener jeg ca 10000 kr. Men hva skjer om jeg går på NAV og søker om foreldre penger så fort jeg har fått den lønna og tar ut permisjon fra september?? Er det sånn at da er det den lønna de regner ut fra?? Mener og ha lest at hvis man er i jobb ved permisjons start så er det den lønna de regner fra! Må eventuelt ta ut permisjon tidligere enn 4 uker før fødsel, hvis jeg skal få foreldrepenger.. Hvis ikke så blir det engangstønaden.. Og avlastning/besøkshjem regnes vell som en vanlig lønn??

Vet ikke helt hvordan det er i din situasjon, men jeg har vært besøkshjem i flere år før jeg ble gravid sist, i tillegg til 100% jobb og jeg fikk ikke noe ekstra av den grunn.

Tviler på att du får foreldrepenger av den lønnen. Er selv avlastningsheim for 2 barn, men får ikke no ekstra i foreldrepenger... Du skatter jo heller ikke av alt du tjener da..

Tviler på att du får foreldrepenger av den lønnen. Er selv avlastningsheim for 2 barn, men får ikke no ekstra i foreldrepenger... Du skatter jo heller ikke av alt du tjener da.. Men er jo ikke bærre en å snakke med di på NAV :-)

Jeg fant ut av det:) jeg skatter av hele den summen for det er uten utgiftsdekning, MEN avlastning (i mitt tilfelde hvertfall) telles som frilans arbeid og regnes derfor på samme måte som om man er selvstendig næringsdrivende, det vil si tre år tilbake. Så da er det ikke samme regler som vanlig arbeidstaker lønn :) Ser desverre ut som at det blir engangstønad her da! :/

Back
Topp