Avhengig av tommeltott og hårkos, hvor lenge`? erfaringer?

Malleleo

Forumet er livet
Oktoberskatter 2014
Minstejenta blir 3 i juni. Tennene begynner å bære preg av at hun er avhengig av tommeltotten. Hun suger på den hele tiden synes jeg. Når hun observerer lek, koser seg, ser tv, kjeder seg, skifter bleie osv. Jeg har fått framskyvd tannpleierbesøket til nå i januar samtidig som storesøsters time. Og der fikk vi vite at hun tydelig var aktiv suger og at det var ikke så mye å gjøre med, men at hun helst burde slutte før hun begynte å felle tenner. Tannstillingen var allerede fått konsekvenser, men ville gå tilbake litt av seg selv når hun slutta. Mest sannsynlig vil hun trenge tannregulering som tenåring :S
Vi har prøvd goneggel, og d funka i 30 sek. PRøvde mange ganger. Men vil ikke gå inn med ekstremtiltak enda i og med at hun er så lita og tannpleiern tok d heeelt med ro :S

Noen med erfaring med sine tommelbarn som vil dele?! Hvordan slutta dere? hvordan gikk det med tennene?

Vi har nå en 7 åring i hus. Hu slutta vel ikke skikkelig før hu var rundt 4-5. Vi minna hu på det hele tiden da, og hu var stor nok til å bli forklart. I starten sovna hu gjerne med den da, men det er også over nå da. Men ja, MYE vanskeligere å "kaste" tommelen bort, i forhold til den smokken så jeg.

Tannlegen fikk vi også til å forklare hva som skjedde med tennene og sånt. Så var vel etter det besøket hu "skjerpa" seg litt mer og huska det bedre.
Skal til tannlegen igjen neste mnd. Så kan svare deg hvordan det ser ut da.

Tennene er jo mista nå da, men de er ikke kommet opp helt enda, så klarer ikke helt å se hvordan det ser ut enda ;)

Min søster brukt tommel og den hadde hun i munn i det skjulte frem til hun var 9-10 år. Mamma prøvde alt, fra milde metoder til ganske så strenge metoder.
Ingenting fungerte.
Tror du bare skal fortsette å prøve på det du gjør, stadig minne henne på at tommelen må ut av munnen så får vi håpe hun gir seg snart.
Min sønn slutta med sutt da han var 2,5 år og i dag angrer jeg dypt på at jeg tvang han til å slutte med sutt. For han har erstattet sutten med fingrene sine, og er nå 4,5 år og har fingrene i munnen hele tiden. Jeg som deg er like rådløs og vet ikke hva jeg skal gjøre :(

tusen takk for svar :D Hadde vært fint om du husket å oppdatere hvordan d står til med tannstillingen hennes og sånt ja :D Jeg skjønner jo at d er individelt.. men totten skader mye mer enn smokken.. og er mye vansekligere å slutte med..

Minstejenta blir 3 i juni. Tennene begynner å bære preg av at hun er avhengig av tommeltotten. Hun suger på den hele tiden synes jeg. Når hun observerer lek, koser seg, ser tv, kjeder seg, skifter bleie osv. Jeg har fått framskyvd tannpleierbesøket til nå i januar samtidig som storesøsters time. Og der fikk vi vite at hun tydelig var aktiv suger og at det var ikke så mye å gjøre med, men at hun helst burde slutte før hun begynte å felle tenner. Tannstillingen var allerede fått konsekvenser, men ville gå tilbake litt av seg selv når hun slutta. Mest sannsynlig vil hun trenge tannregulering som tenåring :S
Vi har prøvd goneggel, og d funka i 30 sek. PRøvde mange ganger. Men vil ikke gå inn med ekstremtiltak enda i og med at hun er så lita og tannpleiern tok d heeelt med ro :S

Noen med erfaring med sine tommelbarn som vil dele?! Hvordan slutta dere? hvordan gikk det med tennene?

I innlegget skriver du mye om tommeltotten.Men overskrifta di sier noe om hårkos også.
Mitt barn ville ikke ha tommeltott,eller smokk som introduksjon kastet den veggimellom.
Her har jeg et barn som elsker å kose med andres hår,og er/var sterkt facinert av andres hår.Gjerne langt hår.Ei stund vurderte jeg å kjøpe løshår,men mistenkte at det var forseint når han var fyllt 3 år.Nå er han 5 er nesten sluttet med hårkos.Det er nå ganske søvndyssende å ha et barn som koser med håret mitt,og enkkelte ganger har jeg fallt i søvn før han.

Off, jeg har vert tommelbarn selv! Klarte ikke slutte, ingenting hjalp, mamma og pappa gikk og nappa ut tommelen min hele tida!
Tannlgen sa flere ganger at jeg måtte slutte, ellers ble det regulering.. Da jeg var 7 år sjønnte jeg selv at regulering ikke var særlig kult, og slutta omtrent på dagen, måtte liksom komme på det selv. Slapp akkurat unna regulering, har litt overbitt, men ikke sånn at det plager, eller at de ville gjøre noe med det.
Så , ikke gi opp, det er fortsatt håp :)

Fikk ikke tommelen bort fra sønnen min før han var 9:-(
Gikk på dagen,men om natten tok han den uten å vite om det....
Må ha tannregulering og bruker no plate om natten...

Sent from my GT-P7310 using BV Forum

Jenta mi bruker tommelen enda, brukte den mye mere før, nå er det bare akkuart når ho sovner. Har akkurat begynt å miste tenner nå, og ingen av melketennene bar preg av at ho har sugd på tommelen..... men prøver å minne ho på det at det er på tide å slutte... :)
Ho er 6 år :)

Hun er jo stor nok til å bli satt grenser for ting hun inne skal gjøre. Og gammel nok til å bli snakket med om at det ikke er bra for tennene når man et så stor. Det er en 3åring du har, ikke en baby. Be henne ta tommelen ut når hun sutter så samme måte som du ville hvis det var noe annet hun gjorde som ikle var bra/farlig/ikke får lov til.

Det kan hende hun gjør det utenom å tenke over det, så i begynnelsen tar det nok tid å avvenne. Om det er en slags trygghet i situasjoner hun er litt usikker så trenger hun kanskje en erstatning for tommelen som gir trygghet. En voksen ved siden av som støtter i slike situasjoner og generell styrking av trygghet på seg selv. Vet ikke om dette er tilfelle med jenta di.

Jeg synes det er helt greit at unger sutter på tommel/smokk på kvelden når de skal legge seg hvis de har behov for det. Det er ikke lange stunden før de sovner at det gjør særlig skade.

vi sitter jo ikke apatiske å ser på at hun sutter hele tiden da. Vi sier at hun må ta ut tommeln når hun leker osv. Av og til tar vi fysisk tommeln ut også :P I går så spør pappan hva hu gjorde da ig Live: Jeg leker med tommeln :P liksom og det ja, finn deg noe annet å leke med sier pappan da :P

vi prøver å begrense på dagtid, men er ikke lett :)

Har ikke tommelbarn selv, men jeg var det. Tommelen gikk ikke an å ta bort og i en alder av 8 år hendte det at tommelen kom inn i munnen fordi det vare en refleks for meg. Hvor mange år det tok er jeg ikke sikker på. Veldig vanskelig å ta vekk tommelen. Fra jeg var 4-5 år sovnet jeg uten, men våknet med den i. Kostet dessverre mine foreldre nesten 30 000 kr i tannlegeregninger. Flyttet på hele overkjeven pga tommel pluss andre problemer. Men så vidt jeg har skjønt det er ikke mitt tilfelle det som forekommer mest, men gjett om det har satt en støkk i meg. Dyttet smokk i alle mine for å slippe tommelen :P Her var det som sagt ikke mye som hjelp, men håper du finner ut av det =)

Har ikke erfaring med tommelsutting, desverre. Størstejenta vår har fått koseklutene sine(filler;)) Hu er 5 år og er fortsatt avhengig av og kose med de:) men det kan jo nesten ikke sammenlignes! Jenta vår på 3 år bruker fortsatt smokk når hu sover, men ikke ellers, da!

Back
Topp