Avflatende symfysemål

tigerbebis

Gift med forumet
Hei. Er det flere her inne som har symfysemål som ikke er som det skal? Her har det flata ut lenge, og det fortsetter å gjøre det.

Var inne til kontroll på sykehuset i uke 28, fikk da beskjed om at babyen er 13% under gjennomsnittet, men helt frisk og fin og "perfekt for meg", som legen sa. Han tippa 3100-3200 til termin. Noe som ikke er så langt unna søskena, storebror var 3450 og storesøster var 3360. Slo meg godt til ro med det.

Men nå var jeg hos jordmor igjen på mandag, fem uker siden sist måling av sfmål, og da har det gått enda mer ned. Første målinga (i uke 18-19, tror jeg) lå jeg på øverste streken, nå i uke 33 ligger jeg på nederste. Skal inn til sykehuset for enda en sjekk i morgen.

Babyen er såpass godt sjekka av lege på to ekstra ultralyder, så jeg bekymrer meg ikke for at det er noe galt med barnet, sånn sett. Men håper jeg får svar på hva det er som gjør at målene blir slik som de blir. Som jordmora mi sier, så er det bare et par uker til de kan ta ut babyen uten at den er prematur, om det viser seg at den ikke trives i magen av en eller annen grunn.. er fryktelig spent på morgendagen, ja.

Flere som opplever det samme?

Jeg var også på UL i uke 28 for å sjekke vekstavvik, og h*n ble målt til -13%. Fikk beskjed om at det ikke var så mye, men de ville ha meg inn på kontroll i uke 32 siden jeg i et tidligere sv.skap hadde baby med avvik på -21%. Den gangen ble jeg tilslutt satt i gang, og fødte ei jente på 2600g i uke 37+6.
Mine SF mål har også flata ut og jeg er spent på UL i neste uke.
Håper alt er fint på din kontroll i morgen :)

Målet mitt var omtrent det samme i hele januar. Var på en vekstestimering i januar og ble målt til å være helt gjennomsnittlig, kun -3%, men det er ingenting. Skal på vanlig kontroll i morgen og er veldig spent på om jeg har vokst noe nå. Skal uansett på siste vekstestimering om en uke. Det blir spennende!

Jordmor målte et veldig lavt sf-mål for et par uker siden og sendte meg til sykehuset for ul. Legen der sjekket at babyen fulgte kurven sin og sa seg fornøyd med det.
Var hos legen i dag og jeg følger nå sf-målet helt som normalt. Babyens liggestilling for et par uker siden hadde mye å si, så det kan være det gjelder for deg også. Bedre å sjekke ekstra og ikke bekymre seg unødvendig, bra de følger opp :)

Er det samme person som har tatt begge sf-målene?

Det er samme som har tatt første og siste måla, ja (jordmora).
Legen målte i uke 28, hun fikk en annen lege til å dobbeltsjekke siden det var såpass synkende som det var. Han fikk samme måla. Og nå er det enda lavere igjen. Så nedgangen er reell.

Men er ikke bekymra, mest nyskjerrig på hvorfor det er slik.
Blir spennende i morgen!

Jordmor målte et veldig lavt sf-mål for et par uker siden og sendte meg til sykehuset for ul. Legen der sjekket at babyen fulgte kurven sin og sa seg fornøyd med det.
Var hos legen i dag og jeg følger nå sf-målet helt som normalt. Babyens liggestilling for et par uker siden hadde mye å si, så det kan være det gjelder for deg også. Bedre å sjekke ekstra og ikke bekymre seg unødvendig, bra de følger opp :)

Godt at det normaliserte seg for deg :) Her har babyen sittet med rumpa ned i månedsvis nå. Aner meg at den ikke kommer til å snu seg, heller. Men ja, er glad for at det blir sjekka ut! Hadde jeg skulle gått og lure hadde jeg sikkert blitt gal :P

Jeg var også på UL i uke 28 for å sjekke vekstavvik, og h*n ble målt til -13%. Fikk beskjed om at det ikke var så mye, men de ville ha meg inn på kontroll i uke 32 siden jeg i et tidligere sv.skap hadde baby med avvik på -21%. Den gangen ble jeg tilslutt satt i gang, og fødte ei jente på 2600g i uke 37+6.
Mine SF mål har også flata ut og jeg er spent på UL i neste uke.
Håper alt er fint på din kontroll i morgen :)

Det var jo temmelig likt som her, det da :) Takk for lykkeønskinger!
Og lykke til til deg neste uke :)

Takk takk! Blir spennende for oss begge :) husk å oppdatere i morgen da :)

Dagene flyr visst. Var inne på ul på fredag, ja. Fortsatt 13% under gj.snitt (eller 13,1 - for å være helt nøyaktig, hehe). Konklusjonen er at jeg rett og slett får litt små unger. Men de vil uansett ha meg inn til ny kontroll om fire uker, bare for å være sikker. Evt før, om jordmora mi mener det er nødvendig. Satt i sete, men kjenner at nå ligger den i tverrleie. Blir spennende og se hvilket leie den ender opp i til slutt. :)

Dagene flyr visst. Var inne på ul på fredag, ja. Fortsatt 13% under gj.snitt (eller 13,1 - for å være helt nøyaktig, hehe). Konklusjonen er at jeg rett og slett får litt små unger. Men de vil uansett ha meg inn til ny kontroll om fire uker, bare for å være sikker. Evt før, om jordmora mi mener det er nødvendig. Satt i sete, men kjenner at nå ligger den i tverrleie. Blir spennende og se hvilket leie den ender opp i til slutt. :)
Så lenge alt annet var fint så gjør det ikke noe med -13% :)
Men godt du blir følgt opp nærmere termin også i tilfelle avviket blir større.
Jeg er spent på hva min UL sier på onsdag :)

Back
Topp