Avføringsprøve

• Trådstarter Trådstarter Tangsprell
  • Opprettet Opprettet
T

Tangsprell

Guest
Hei! Jeg har et skikkelig dumt og flaut spørsmål.
Jeg skal bli testet for diverse litt av hvert og må ta avføringsprøve. Jeg skal ta to forskjellige typer og jeg er usikker på hvordan. Sykepleierne jeg fikk utstyret av hastet seg avgårde så jeg fikk ikke spurt hvordan jeg skal ta disse. Den ene står forøvrig bruksanvisning på, så det er greit, men den andre står det ingenting på.

På den ene som jeg er usikker på, fikk jeg med to beger med en "skje" i og jeg forstår jeg skal ta én skje avføring og ha i boksen, men skal jeg hente avføringen fra do eller må jeg "gjøre mitt" i en annen form for beholder? Må jeg levere denne prøven inn "asap"?

Den andre skal jeg ta prøver på et "ark" over 3 dager. Det jeg er usikker på med denne er at jeg ikke har avføring hver dag... er det noe som kan ha noe å si på resultatet på prøven?

Jeg føler meg altså så dum nå :oops:

Den med skje er at du gjør ditt i en beholder som du skal sterilisere før bruk(her kan en potte eller plastbeger være greit). Så skal du ta en prøve av midterste del og ha i glasset.
Det med avføring på et ark i 3 dager, og du ikke bruker å ha avføring hver dag tror jeg du må snakke med legen om. Går sikkert å ta en prøve annenhver dag, men hør med legen din. (Du kan bruke en del av avføringen du skulle ta en skje av på arket, så har du iallefall 1 av 3 dager på arket.)
Oppbevaring av avføringsprøvene skal gjøres kaldt(men de fleste vil ikke ha et glass med avføring i kjøleskapet ;) ) så kan være greit å få avgårde begeret med avføring raskt.

Den med skje er at du gjør ditt i en beholder som du skal sterilisere før bruk(her kan en potte eller plastbeger være greit). Så skal du ta en prøve av midterste del og ha i glasset.
Det med avføring på et ark i 3 dager, og du ikke bruker å ha avføring hver dag tror jeg du må snakke med legen om. Går sikkert å ta en prøve annenhver dag, men hør med legen din. (Du kan bruke en del av avføringen du skulle ta en skje av på arket, så har du iallefall 1 av 3 dager på arket.)
Oppbevaring av avføringsprøvene skal gjøres kaldt(men de fleste vil ikke ha et glass med avføring i kjøleskapet ;) ) så kan være greit å få avgårde begeret med avføring raskt.
Tusen takk :) da får jeg bare ta den ene prøven i dag og vente med arkene (skal holde meg unna visse matsorter i 4 dager før denne jeg skal ta på arket). Her er det ikke mer enn 5 grader ute, så tenker beholderen kan oppbevares gjemt utendørs i stedet for kjøleskapet dersom jeg tar prøven etter legekontoret er åpent :) skal arket også oppbevares kjølig etter prøvene er tatt?

Tusen takk :) da får jeg bare ta den ene prøven i dag og vente med arkene (skal holde meg unna visse matsorter i 4 dager før denne jeg skal ta på arket). Her er det ikke mer enn 5 grader ute, så tenker beholderen kan oppbevares gjemt utendørs i stedet for kjøleskapet dersom jeg tar prøven etter legekontoret er åpent :) skal arket også oppbevares kjølig etter prøvene er tatt?
Ja, det anbefales. Så hvis du kan ha de i en pappeske eller plastboks så kan du gjemme de ute.

Back
Topp