Avføringsmiddel?

Uune

Glad i forumet
Marsmellows-15
Høsthjerter 2017
Hei :)
Jeg lurte på hvilke avføringsmiddel vi som gravide kan bruke? Er så forstoppa at jeg ser det som nødvendig. Har noe som heter dupolac eller noe, søtt og flytende. Kan jeg bruke det?


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Har selv vert og investert i lactolose i dag. Har du lest pakningsvedlegget, hvis ikke finner du det her: http://www.felleskatalogen.no/medisin/pasienter/pil-duphalac-abbott-548178 og kan ikke se at det er noe farlg og bruke under graviditet så fremst det er bare for og få fart på magen. Har tatt lactolose en gang i dag men blir å ta en gang til før jeg legger meg. Var jm som anbefalte meg lactolose, så ta du Duphalac og få tømt deg litt før det blir sittende helt fast.
 
Fantastisk :) takk for tips!


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Har selv vert og investert i lactolose i dag. Har du lest pakningsvedlegget, hvis ikke finner du det her: http://www.felleskatalogen.no/medisin/pasienter/pil-duphalac-abbott-548178 og kan ikke se at det er noe farlg og bruke under graviditet så fremst det er bare for og få fart på magen. Har tatt lactolose en gang i dag men blir å ta en gang til før jeg legger meg. Var jm som anbefalte meg lactolose, så ta du Duphalac og få tømt deg litt før det blir sittende helt fast.

Det har jeg kjøpt i dag og :) Smakte godt gjorde det og. Vi får håpe systemet får det lettere heretter.

(Hekta på blåbær , og det hjelper jo ikke akkurat )
 
Tror kanskje jeg skal invistere i lactolose selv, sleit veldig med å få i meg det andre. :(


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Hei. Takk for forespørsel. Ser du allerede har skaffet deg Laktulose / Duphalac mukstur (flere produsentnavn med samme innhold), og kan bekrefte at det er et godt førstevalg. Det er et ufarlig tarmreulerende middel som kan brukes både forebyggende og behandlende ved forstoppelse, og trygt å bruke i svangerskapet. Desverre er forstoppelse et vanlig problem under svangerskapet i og med at tarmen påvirkes av hormoner som gjør at tarmpassasjen tar lengre tid. Sender med noen tips som kan være med å bedre hverdagen::)
-faste regelmessige måltider
-fiberrik kost (jeg laget meg fokostblanding med linfrø og loppefrø og litt tørket frukt som jeg startet dagen med, og kunne regulere magen bra med det)
-frukt og grønnsaker
-masse drikke- gjerne vann (lettere å drikke mye når man alltid sørger for å ha en drikkeflaske med seg:)
-prøv å bytt ut søtmelken med syrnede melkeprodukter, feks gresk yoghurt (det brukte jeg på frokostblandingen min)

Hvis du skulle oppleve å bli kvalm av Duphalac / Laktulose, er loppefrø og linfrø et godt alternativ, og supert i frokostblandinger / brød, evt ha loppefrø i vann (la de svelle i ca 10 minutter) og drikk. Fås kjøpt på apoteket.

Hvis ingen av disse midlene hjelper deg, kan du benytte deg av Mixrolax engangsklyster et par ganger, fås kjøpt reseptfritt på apoteket. Microlax® myker opp hard avføring uten å irritere tarmveggen og er derfor skånsom mot tarmen. Effekten inntreffer som regel innen 5 - 15 minutter. Når man da har fått løst opp og tømt seg, er det lettere å forebygge videre.

Sjekk gjerne opp GODE RÅD ved forstoppelse hos gravide og ammende, fra Apotekforeningen : http://www.apotek.no/Default.aspx?ID=2829

Håper dette kunne være litt til hjelp, og at du finner noe som fungerer bra for deg.
Lykke til:).

Mvh Dagrun
 
Back
Topp