Avføringshjelp til baby 3,5 mnd

Februar2022

Forelsket i forumet
Februarlykke 2022❄️
Er det noen der ute med et godt råd for å få en baby på 3.5mnd til å bæsje? Han tåler ikke morsmelka lenger, så vi har vært nødt til å begynne med NAN.. Problemet nå er at han ikke får bæsja..

Vi har prøvd både sviskejuice, yoghurt og maltekstrakt.. Yoghurt har vært det eneste som har hjulpet, men nå virker ikke det heller + at han har begynt å gulpe av det :/ Hva hjelper hos dere?
 
Hvorfor tåler han ikke morsmelk, har han melkeproteinallergi? Da burde han få en annen type MME [emoji4] På det verste her så måtte vi bruke laktulose.
 
Har du prøvd melkefri mme? Greit å få utelukket melkeallergi siden baby reagerer både på me og mme. Hvor mye malt har du brukt. Mye malt har motsatt effekt. Ellers er laktulose et alternativ.
 
Er det noen der ute med et godt råd for å få en baby på 3.5mnd til å bæsje? Han tåler ikke morsmelka lenger, så vi har vært nødt til å begynne med NAN.. Problemet nå er at han ikke får bæsja..

Vi har prøvd både sviskejuice, yoghurt og maltekstrakt.. Yoghurt har vært det eneste som har hjulpet, men nå virker ikke det heller + at han har begynt å gulpe av det :/ Hva hjelper hos dere?

Alt dette siste er jo fast føde og vil jo fort gi forstoppelse siden han er så ung. Særlig yoghurt er heftig for så små mager. Har dere vært til lege? Dette høres definitivt ut som legemat. Hva gjorde at han ikke tålte morsmelk? Er det melkeproteinallergi vil jo ikke vanlig mme hjelpe noe, da må du jo få spesial-mme. Hvis du fortsatt morsmelk? Isåfall er det det tryggeste og mest stimulerende for magen.

Å bli holdt i hukestilling kan gi fart på magen, gjerne over doen/potte (ja, så små kan det :) )
 
Hvorfor tåler han ikke morsmelk, har han melkeproteinallergi? Da burde han få en annen type MME [emoji4] På det verste her så måtte vi bruke laktulose.

Han har ikke melkeallergi, nei. Han reagerer ikke på NAN og ikke på Hipp. Aner ikke hvorfor han ikke tåler morsmelka. Hverken sykehuset / barneavdelinga eller helsestasjonen brydde seg. De sa bare at vi fikk begynne med erstatning.

Laktulose ville de ikke gi meg på apoteket. Fikk dupalac. Og det er beregnet for barn fra 1år. Dersom det «i spesielle tilfeller må gis til spedbarn skal det skje overvåkes nøye av lege» står det i pakningsvedlegget... :hungover:
 
Har du prøvd melkefri mme? Greit å få utelukket melkeallergi siden baby reagerer både på me og mme. Hvor mye malt har du brukt. Mye malt har motsatt effekt. Ellers er laktulose et alternativ.

Han reagerer ikke på NAN eller Hipp, så melkeallergi er det ikke. Har gitt en liten dæsj med maltekstrakt i hver flaske, etter streng beskjed fra helsesøster...
 
Alt dette siste er jo fast føde og vil jo fort gi forstoppelse siden han er så ung. Særlig yoghurt er heftig for så små mager. Har dere vært til lege? Dette høres definitivt ut som legemat. Hva gjorde at han ikke tålte morsmelk? Er det melkeproteinallergi vil jo ikke vanlig mme hjelpe noe, da må du jo få spesial-mme. Hvis du fortsatt morsmelk? Isåfall er det det tryggeste og mest stimulerende for magen.

Å bli holdt i hukestilling kan gi fart på magen, gjerne over doen/potte (ja, så små kan det :) )

Sviskejuice er vel ikke akkurat fast føde :wacky:
Yoghurt har fungertvutmerket både for oss og mange andre jeg kjenner. Fram til nå,.

Jaja, vi har vært innlagt uten at vi fikk noe hjelp.

Vet ikke hvorfor han ikke tåler morsmelk, det er de ikke interessert i å sjekke. De anbefalte bare å begynne med MME. Han tåler melk, for han reagerer ikke på hverken NAN eller Hipp.

På morsmelkdiett gikk det over 2 uker mellom bæsjebleiene, så vil ikke akkurat påstå at det funker så bra med tankevpå avføring. Tvert imot hadde han masse magekramper.
 
Han reagerer ikke på NAN eller Hipp, så melkeallergi er det ikke. Har gitt en liten dæsj med maltekstrakt i hver flaske, etter streng beskjed fra helsesøster...

Her måtte vi redusere maltekstrakt til maks to flasker per dag ellers hadde det motsatt effekt, kan være verdt å prøve ut.
Har gitt laktulose til barn under ett år. Fikk beskjed på sykehuset at det ikke var noe problem. Yoghurt derimot fikk vi beskjed om å ikke gi før 4 mnd pga jernopptaket.
 
Her måtte vi redusere maltekstrakt til maks to flasker per dag ellers hadde det motsatt effekt, kan være verdt å prøve ut.
Har gitt laktulose til barn under ett år. Fikk beskjed på sykehuset at det ikke var noe problem. Yoghurt derimot fikk vi beskjed om å ikke gi før 4 mnd pga jernopptaket.

Vi har prøvd å bare gi malt en og to ganger i døgnet også..

Laktulose ville de som sagt ikke gi meg på apoteket. Spurte spesifikt etter det.

Vet om det med jern og yoghurt. Vi har ikke gitt masse yoghurt og aldri mer enn to ganger om dagen. Føler faktisk at det er verre å ikke få tømt tarmene enn at jernet ikke blir tatt opp. Men selvfølgelig ikke over lengre tid. Man blir desperat til slutt når man ser hvor plaga han er..
 
To uker uten avføring er normalt på morsmelk. Hvilke symptomer hadde han på å ikke tåle morsmelk?
Det skal veldig mye til for at de ikke tåler dette, men allikevel tåle vanlig mme.

Kanskje du bør snakke med Ammehjelpen?

Du må ikke gi ham yoghurt. Prøv å ikke gi noe som helst ekstra, og heller bytte type mme, eller begynne med amming igjen.
 
Sviskejuice er vel ikke akkurat fast føde :wacky:
Yoghurt har fungertvutmerket både for oss og mange andre jeg kjenner. Fram til nå,.

Jaja, vi har vært innlagt uten at vi fikk noe hjelp.

Vet ikke hvorfor han ikke tåler morsmelk, det er de ikke interessert i å sjekke. De anbefalte bare å begynne med MME. Han tåler melk, for han reagerer ikke på hverken NAN eller Hipp.

På morsmelkdiett gikk det over 2 uker mellom bæsjebleiene, så vil ikke akkurat påstå at det funker så bra med tankevpå avføring. Tvert imot hadde han masse magekramper.

Sviskejuice er definitivt fast føde :p barn under 4 mnd skal kun ha morsmelk, mme eller nødvendige medisiner. Det regnes som fast føde selv om det er flytende ;)

Så trist! Men høres jo ut som han reagerer på mme når han sliter sånn med avføringa. Barn som får mme bør ha avføring hver eller annenhver dag, barn som _kun_ får morsmelk kan fint gå flere uker uten at det er noe galt.

Morsmelk er lakserende jo :) Så lenge det ikke er typ melkeproteinallergi, det er ellers ekstremt sjeldne tilstander som gjør at babyer ikke tåler morsmelk, vet av en tilstand som gjør at barn ikke tåler fett eksempelvis, men utover det handler det stort sett om andre ting. Leger bør konferere med nasjonalt kompetansesenter for amming før de uttaler seg, for de færreste kan nok om amming og morsmelk dessverre, også barneleger.
 
Det finnes visst mange som er allvitende her.. Jeg får ikke svar på spørsmålet mitt, bare masse info som jeg allerede har + bestemmelser som ikke henger på greip med virkeligheten.

Vi har meget tett oppfølging både med leger og helsestasjonen. Det at han ikke tåler morsmelk er ikke noe jeg har funnet på. Jeg vil aller helst amma 100%, men det skjønner vel de fleste at ikke går når han er allergisk. Så det rådet trenger jeg ikke igjen.

Jeg vet også at inntil 3 uker uten avføring på ren morsmelk er helt normalt. Og at man helst skal bæsje hver dag når man får MME. Det er nøyaktig derfor jeg spør hva som kan hjelpe.
Vi har prøvd forskjellige MME, og det hjelper ikke.

Ernæringsfysiologen vil ikke teste han for melkeallergi siden han tåler MME. I følge deres oppsetvasjoner. Vi har vært innlagt uten at det førte til noe hjelp mot mangel på avføring. Igjen er det derfor jeg spør her etter nyttige råd og tips vi kan prøve,
 
Hvilke symptomer hadde han på å ikke tåle morsmelk?

Spyr tjukt, hvitt og klumpete spy som en fontene den neste timen fra han får det i munnen, store røde utslett over hele kroppen og hysterisk gråt. Spiller ingen rolle om han ammer eller får det på flaske.
Ingen av symptomene med MME.
 
Snakk med fastlegen eller barnelegen på helsestasjonen om han kan få laktulose [emoji4]
 
Er enig i rådet om å høre ang laktulose :) nå er min lille 9mnd, men vi måtte starte med det da han var 8 mnd pga han slet med propp til tider (og det selv om han bæsjet hver dag). Den oljen har virkelig reddet hverdagen vår :Heartred
 
Håper det har ordnet seg for den lille allerede. Laktulose og duphalac er det samme, bare ulikt navn på flasken. (Laktulose er virkestoffet). Det kan trygt gis til spebarn, Har selv et prematurbarn som begynte med laktulose før termindato. Fra felleskatalogen er anbefalt dosering:


Spedbarn <1 år: Startdose og vedlikeholdsdose inntil 5 ml daglig blandet i morsmelk/morsmelkerstatning. Dosen kan reduseres noe etter noen ukers behandling.

God bedring til den lille!
 
Spyr tjukt, hvitt og klumpete spy som en fontene den neste timen fra han får det i munnen, store røde utslett over hele kroppen og hysterisk gråt. Spiller ingen rolle om han ammer eller får det på flaske.
Ingen av symptomene med MME.
Hvordan gikk deg med dere? Fant du noen gang ut av hvorfor baby reagerte på morsmelk? Mistenker nemlig det samme og hun reagerer på samme måte som din baby.
 
Hvordan gikk deg med dere? Fant du noen gang ut av hvorfor baby reagerte på morsmelk? Mistenker nemlig det samme og hun reagerer på samme måte som din baby.

Nei, dessverre var verken helsestasjonen, ernæringsfysiologen eller sykehuset interessert i å finne ut av det.. De sa bare at jeg enten måtte fortsette å amme eller begynne med MME. Føler ikke at de tok det på alvor. Så begynte bare å gi MME istedenfor, for det var virkelig ikke greit for noen av oss når han spydde så fælt og vi så at han ikke hadde det noe greit. Nå som han får grøt også (begynte så fort han var 4mnd) så kommer han fint på do også :)
 
Back
Topp