Avføring, hva er normalt?

-Camilla

Betatt av forumet
Novemberlykke 2022
Først av alt, ja vi har bestilt time hos lege.. skal dit i neste uke. Men vil høre litt erfaringer.

Jeg har kun 1 barn, så har ingen å sammenligne med og vet dermed ikke hva som er normal avføring for de små. Men jeg antar jo at nå som hun er 1 år og spiser vanlig mat så skal avføringen være omtrent som min?:laughing002
Snuppa her har stort sett veldig løs avføring. Ikke diaré-tynn, men løs nok til at det er en gjørme som er smurt utover hele underlivet. Kan komme opptil 4 ganger pr dag. Synes også det er mye ufordøyd. Noen ganger vanlig brunfarge, andre ganger mer gult. Hvis hun bæsjer 4 ganger er kanskje 3 løse og 1 fast.

Hun spiser stort sett grøt til frokost, lunsj og kveldsmat. Vi øver på brødskive, bananlapper og slikt, men det er lite som går ned. Spiser samme middag som oss. Frukt som mellommåltid. Noen ganger yoghurt. Ammer gjerne en gang på morgenen og etter middag hvis hun spiser lite.

Akkurat det samme her. Han ble akkurat 1 år. Som regel en fast per dag, resten nokså mykt, ikke diaré. Alt du beskriver stemmer her, samme med mat og amming (ammer morgen og etter barnehage, evt en gang til før legging alt ettersom).

Var på 12 mnd-kontroll i dag og spurte legen, uten å bli så mye klokere. Han mente jeg skulle ta det opp med fastlegen om det ble enda mer enn det allerede er, for eventuell utredning. Jeg ser ikke tegn til melkeproteinallergi mtp farge eller andre symptomer, men... kan jo være noe annet? Ingen symptomer på allergi i hud eller lignende.

Takk for svar! Da er det kanskje ikke så unormalt i allefall. Ingen symptomer på allergi her heller tror jeg. Blid og fornøyd frøken som stort sett sover natta gjennom. Litt tørr hud nå som det er så kaldt. Men ellers bra. Veldig spent på hva legen sier her. Vi har legetime og så 1årskontroll på helsestasjon rett etterpå. Der er det også legesjekk, så jeg får jo da tatt det opp med to leger og hs på samme dag :D Mi frøken er veldig lita, så jeg er jo litt nysgjerrig på om det kan være en sammenheng.

Har snakket med de i termingruppen min også og det er andre barn som har det likt der. Jeg spurte jo legen og nevnte det også for hs. Hun var litt mer sånn, hmmm, går næringsstoffene for fort gjennom? det er jo det jeg har vært bekymret for. Men. Mini er våken, på alerten, aktiv, normal utvikling (som har sakket ned, antakeligvis pga konstant sykdom etter barnehageoppstart i slutten av august - no kidding, vi er på sykdom 7, liksom), osv. Han var prematur og dysmatur og er liten, men legger på seg. Derfor har jeg ikke bekymret meg. Snakke med dem siden dere uansett skal innom og mat er jo et tema. Del gjerne svare her :Heartred

Datteren hadde mye smørjebæsj til hun ble 2,5-3år. Barnelegen sier til oss det er helt normalt. Har blitt betydelig festere nå etter fyllte 3 år.

Kjenner jeg blir irritert for barnehagen hevder hele tiden at avføringen er på grensen til diaré - det er den ikke, dette er hans normale avføring... Blir mange dager hjemme på denne måten.

Oppdatering:
Vi var hos fastlege her om dagen. Hun antok at det var "toddlers diarrhea". Vi har tatt avføringsprøver for å utelukke sykdom da. Har ikke fått svar på dem.

Samme dag var det 1årskontroll på helsestasjon. Der var det en barnelege som tok vanlig undersøkelse. Nevnte det for han og han sa akkurat det samme som fastlegen. Det er ingenting som tyder på noe annet siden hun er blid og fornøyd, sover godt, spiser godt og legger på seg det hun skal.
Så får vi se hva avføringsprøvene viser da. Vet ikke når vi får svar på dem :happy:

Oppdatering:
Vi var hos fastlege her om dagen. Hun antok at det var "toddlers diarrhea". Vi har tatt avføringsprøver for å utelukke sykdom da. Har ikke fått svar på dem.

Samme dag var det 1årskontroll på helsestasjon. Der var det en barnelege som tok vanlig undersøkelse. Nevnte det for han og han sa akkurat det samme som fastlegen. Det er ingenting som tyder på noe annet siden hun er blid og fornøyd, sover godt, spiser godt og legger på seg det hun skal.
Så får vi se hva avføringsprøvene viser da. Vet ikke når vi får svar på dem :happy:
Ikke hørt begrepet før, må undersøke.

Her har han fremdeles hyppig avføring, men fastere! Tenker mykheten kanskje henger sammen med at det har vært en eneste lang sykdomsperiode siden barnehagestart i august (vel, strengt tatt 7 perioder, but you get the picture, overdriver ikke, det er det verste)

Nå fikk vi faktisk innkalling til medisinsk poliklinikk hos en som er spesialist på glutenintoleranse og barnesykdommer. Vi ble henvist samme dag som vi var hos legen ser jeg. Altså før avføringsprøve ble levert.
Legen sa ingenting om at hun skulle henvise oss dit :oops:

Vi har begynt med bittelitt olje i grøten etter å ha lest at det kan hjelpe og det er markant endring i konsistens. Nå er det avføring 2-3 ganger heller enn 3-4 ganger.

Så lurt! Har lest at det kan komme av for lite fett i kosten, så det gir jo mening. :D

Oppdatering herfra: vi var hos denne spesialisten. Det ble tatt blodprøver for å sjekke at hun tar opp alt hun skal av næring og for å sjekke om det kunne være noe allergi. Men alt var tipp topp. Fine verdier av alt. Ingenting som tyder på allergi/cøliaki eller noe som helst. Nå har også avføringen stabilisert seg helt av seg selv. Det er normal konsistens og kommer 1-2 ganger pr dag.

Back
Topp