Avføring hos spedbarn (6-12 uker)

S-40664485

Første møte med forumet
Hei, vår sønn har avføring hver 5 dag men i dag er vi på dag 7. helsestasjonen foreslår å prøve maltekstrakt, men fortsatt ingen avføring. (Har forsøkt alt annet fra massasje til varmt bad og gir han melkesyre dråper). Han blir plaget av å ikke få tømt seg og presset mye. Jeg er litt bekymret, vente tid på barnelege er 3 måneder.
Er det andre som har erfaring med dette? Tar sårt mot råd.

Hei, vår sønn har avføring hver 5 dag men i dag er vi på dag 7. helsestasjonen foreslår å prøve maltekstrakt, men fortsatt ingen avføring. (Har forsøkt alt annet fra massasje til varmt bad og gir han melkesyre dråper). Han blir plaget av å ikke få tømt seg og presset mye. Jeg er litt bekymret, vente tid på barnelege er 3 måneder.
Vi hadde lik problematikk, men ikke før litt senere i løpet fra uke 14-16 området. Vi fikk også beskjed om maltekstrakt. Og at avføring er veldig individuelt. Veldig stressende og sårt for oss som foreldre. Vi gikk over på noe mer fast føde ved 6mnd og det var bedre i perioder. Men så kom perioder der man ikke fikk jevnlig avføring og mye forstoppelser. Noen er bare sånn fikk vi beskjed om. Forferdelig opplegg! Bare fortsett å ta kontakt med lege.

Jeg har lest at babyer som utelukkende får morsmelk ikke kan bli forstoppet. Må understreke at jeg ikke vet. Men ser også at min sønn presser hardt, men forstoppa er han ikke. Han presser like hardt når det er nærmest flytende som når det er glasur-konsistens. Går babyen tilstrekkelig opp i vekt? Min baby på 3 mnd har hele tiden bæsjet ca. 1-2 ganger i uka. Altså sjelden - spesielt til å være før 6 uker gammel. Han gulper masse da, så han mister jo noe av maten sin der.

Kan det være din kost han reagerer på? Eller noe muskulært? Eller får han mme? Da kan det kanskje være typen mme.

Det hender jeg prøver å hjelpe litt til ifm. bleieskift. Om det har kommet en fis med litt avføring så vet jeg det nærmer seg en bæsjebleie. Da tar jeg vann på en tørrklut og tørker over rumpehullet flere ganger med litt press. Ikke inn i rumpa så klart, men med press på rumpehullet for å stimulere muskelaturen der. Med den andre hånden legger jeg litt press på nedre del av magen. Dette har jeg gjort med stor suksess på alle tre. De plages ikke av det, og får tømt seg raskere. Kan være en fordel å stå litt til siden så du ikke står i sprutsonen om det kommer mye luft sammen med avføringen…

Hvis babyen drikker mme kan hjelpe å prøve en annen merke. Jeg har gode erfaringer med Holle geitemelkbasert mme.

Back
Topp