Avføring første uke - for lite melk?

Bkno5839392

Andre møte med forumet
Jeg fikk en datter natt til tirsdag 18.08 og vi reiste hjem fra sykehuset fredag 21.08. Etter dette har hun ikke hatt noen bæsjebleier, kun tissebleier (3 per dag). Siste bæsjebleie var fredag kl. 11.00, og nå er det snart 2 døgn siden.

Jeg opplevde av fredag før avreise fra barsel at det begynte å komme noe melk. Hun har etter dette for det meste sovnet etter hver amming, selv de gangene hun kun har diet 10 minutter på ett bryst. Vi prøver å amme etter behov heller enn klokka, og det har kun vært en gang jeg har hatt behov for å vekke henne på natt etter ca 4 timer.

Brystsprengen har meldt seg for alvor, og jeg sliter i tillegg med såre knopper. Har likevel tvingt meg gjennom amming etter hennes behov (det kan gå alt fra 15min til 2 timer mellom, men gjennomsnittlig 1,5 timer de siste to døgn). Prøver å håndmelke i tillegg, men i natt har jeg kun håndmelket og gitt henne fra kopp istedenfor amming. Hun fikk da ca. 5ml kl. 22.00 og ca. 10ml kl. 03.00. Jeg vet ikke hvor store mengder jeg bør forvente å kunne håndmelke på dette tidspunktet, eller hvor mye hun skal ha til hver amming, men begge gangene sovnet hun kort tid etter og sov godt.

Nå er jeg jo selvsagt bekymret for at hun får i seg for lite melk ettersom hun ikke har hatt noen bæsjebleier de siste to døgn. Jeg hører at hun svelger litt når jeg ammer, men det er jo vanskelig å vite hvor mye som er effektivt. Kan brystsprengen ha noe å si for hvor mye melk hun klarer å suge? Jeg forsøker å gjøre cottermans grep før ammingen, men noen ganger får jeg nok ikke holdt like lenge ettersom hun er svært utålmodig.

Vi skal på helsestasjonen for å veie henne i morgen, så jeg kan såklart ta opp problemstillingen der, men er manglende bæsjebleier grunn til bekymring slik at jeg bør kontakte noen allerede i dag?

Uff, så mange bekymringer man skal ha. Førstegangsfødende her, med null peiling på hvordan dette fungerer.
 
Vi hadde litt samme problemstilling med vår gutt. Han fikk barnebeket på sykehuset tirsdagen når han var 1 dag gammel.
Så hadde han ikke avføring før torsdagen igjen, fortsatt litt bek-aktig.
Lørdagen ringte vi faktisk barsel for å høre da han ikke hadde bæsjet og de sa at så lenge de tisser (og får morsmelk) så kan det gå flere dager mellom hver bleie.

Det skal sies at vår gutt faktisk fikk litt for lite mat når vi var på veiing på helsestasjonen og etter at vi har fått i han mer mat så har han avføring opptil flere ganger om dagen.

Men, det trenger ikke bety at din lille får for lite mat, og jeg tror ikke det er behov for å kontakte noen før du skal på helsestasjonen i morgen :) så lenge det kommer gode tissebleier og hun virker fornøyd.
Skulle du likevel være bekymret så går det an å ta en telefon til barsel :Heartred
 
Jeg delammer, så tvillingene får både morsmelk og erstatning. Hadde samme problem, fikk beskjed om at så lenge de hadde gode tissebleier og de virket fornøyd, kunne det gå noen dager mellom avføring. Siden vi gir erstatning i tillegg, fikk vi tips om å ha maltekstrakt i flaskene (Men det er ikke like enkelt med fullamming)
 
Når de bare får morsmelk er det like vanlig med 10 bæsjebleier på en dag som en bæsjebleier hver 10-ende dag☺️
 
Min eldste, som nå er 11 år, hadde bæsjebleie kanskje en gang i uken. Nye mini har hver 2-3-4 dag. Det er ganske vanlig det også. Hadde vært bedre for han å bæsje litt oftere tror jeg for han sliter en del med mye luft i magen. ( promper mye). Tenker som så at tarmene også skal modnes og «kjøres inn», så forhåpentligvis blir det bedre på sikt.
 
Takk for beroligende svar alle sammen. En skulle tro det å skrive dette innlegget fikk åpnet en propp, for like etterpå var det action mens hun lå på stellebordet og etter det har vi hatt to gode bæsjebleier - hadde aldri trodd jeg skulle bli så glad for en bæsjebleie
 
Back
Topp