Avføring 1 gang i uka

mkrago

Elsker forumet
Lillebror er veldig plaget med magen. Jeg gikk på antibiotika i 10 dager fra han var ca 3 uker. Før det hadde han avføring 10 ganger om dagen, gjerne bare små "våte fjerter" men hyppig avføring. De siste 4-5 ukene har han hatt avføring 4 ganger totalt. Det som kommer er tjukt, seigt tapetlim aktig. Han gråter, presser, promper og gulper noe ekstremt i dagene før det kommer. I desperasjon har jeg noen ganger pumpet litt melk og gitt på flaske sammen med malt og da har det gjerne kommet noe neste dag. Han får også melkesyrebakterie i dråpeform. Jeg vet at babyer som får bare mm ikke kan bli forstoppet men han har tydelig vondt. Noen andre som også er plaget med dette og som har noen tips??????
 
Vi slet veldig med det hos storesøster. Har ikke tenkt på det før du skrev det nå men kanskje det hadde sammenheng med at jeg fikk en brystbetennelse i starten som jeg tok antibiotika for..! Det var aldri hardt eller seig avføring, men veldig tykt og mye som kom av gangen. Hun hadde generelt mye vondt i magen, våken om nettene osv. Ringte legevakten en gang men de sa bare at det ikke var noe de kom til å gjøre noe med. Helsesøster sa det var greit å gi malt tror jeg.:) vi gjorde det litt men hun tok ikke flaske noe særlig og det virket ikke som det hjalp heller.

Det vi gjorde var å massere magen ved å stryke forsiktig i ring rundt hele, og beveget beina hennes som om man løper, og løftet knærne opp til magen for å hjelpe å presse litt. Man må selvfølgelig ikke trykke hardt eller bevege noe som babyen ikke vil bevege. Dette fungerte også som trøst tror jeg.

Også brukte vi en engangssprøyte og satt litt grønnsåpevann inn i endetarmsåpningen. Dette tipset kom fra min mor som gjorde det på meg da jeg var liten. Husker ikke blandingsforhold men tviler på det er så nøye. Veldig deilig å få ut litt når det plager sånn, men det er jo helt normalt at det går så lang tid mellom bleiene også! Som du sier så skal de ikke kunne bli forstoppet:) men det er grusomt å se på at de har det vondt<3 nå skal jeg ikke klage på lillebror som leverer et utall bæsjebleier om dagen:p
 
Vi gir malt på smokken, det liker han, og får kanskje 2ganger om dagen :)
 
Her går det mellom 7-12 dager mellom hver gang. Utilpass de siste 2-3 dagene før han går på do.
Masserer magen med olje, utover det gjør jeg ikke noe.
Dette skal jo kroppen ordne opp i selv:)
Satser på at det går seg til etterhvert!
 
Her går det akkurat ei uke imellom hver gang... styrer en del før og etter tømming. Tidligere har jeg vært nødt til å hjelpe h*n igang (q-tips), men etter vi begynte med kiropraktorbehandling så går det litt lettere :) Så kiropraktor kan være ett tips :)
 
Her går det mellom 7-12 dager mellom hver gang. Utilpass de siste 2-3 dagene før han går på do.
Masserer magen med olje, utover det gjør jeg ikke noe.
Dette skal jo kroppen ordne opp i selv:)
Satser på at det går seg til etterhvert!

Jeg er enig i at det helst ikke bør gjøres så mye med, men når årsaken er at jeg har gått på antibiotika så er det faktisk ikke naturlig men en bivirkning. Han gråter av smerte, gulper opp store mengder mat fordi han er så stinn og er tydelig plaget så synes jeg faktisk at det er riktig å prøve å hjelpe han. I dag hadde han avføring for første gang på 7 dager og han smilte, lo, "skravle" og var i strålende humør for første gang på nesten en uke. Vi hadde endelig fått magen litt igang og så fikk han vaksine på 6 ukens kontrollen og så var det bare tull igjen.
 
Her går det akkurat ei uke imellom hver gang... styrer en del før og etter tømming. Tidligere har jeg vært nødt til å hjelpe h*n igang (q-tips), men etter vi begynte med kiropraktorbehandling så går det litt lettere :) Så kiropraktor kan være ett tips :)

Har vært hos manuellterapaut og han fant ingenting, men legen på helsestasjon mener at det er en bivirkning av at jeg gikk på antibiotika.
 
Huff, stakkars liten. Ikke gøy når man merker de er plaget. Her har vi ikke hatt bæsj i bleia på snart 3 (TRE) uker.. Har prøvd alt av tips og triks, men ingenting har funket, så lurer på om det faktisk bare ikke er noe som skal ut. Promper masse da, og det lukter ikke akkurat blomster..
 
Huff, stakkars liten. Ikke gøy når man merker de er plaget. Her har vi ikke hatt bæsj i bleia på snart 3 (TRE) uker.. Har prøvd alt av tips og triks, men ingenting har funket, så lurer på om det faktisk bare ikke er noe som skal ut. Promper masse da, og det lukter ikke akkurat blomster..
Tre uker?? Det må jo være noe som skal ut etter tre uker?:p
 
Vi fikk høre på helsestasjonen og av legen at det er helt normalt at det går ei uke eller mer mellom hver avføring, vår har hver dag noen ganger, noen ganger bare 1 gang i uka. Hun sliter med mye luft i magen fordi hun svelger mye luft, da. Jeg har også gått på antibiotika og andre medisiner.
 
Her går det 2-2,5 uker mellom hver gang. Kan ikke si det har vært mange bæsjebleiene hittil :p heldigvis er hun blid å fornøyd (bortsett fra om kvelden, noe som er vanlig..) så magen plager henne ikke :)
 
Back
Topp