Avenning tommelbarn

Marty94

Betatt av forumet
Junilykke 2020 ♡
Mailykken 2025
Frøkna vår på 2 og et halv kuttet selv ut sutten da hun bare var et par mnd, og vært ivrig på tommelen siden. Nå har vi begynt å tenke så smått på at vi etterhvert burde starte avrenning av tommelen, men ikke helt sikker på hvordan. Vi er ikke sikker på om vi kommer til å starte til sommeren eller vente litt lengere, den vurderingen må vi ta når den tid kommer. Men vi har hørt litt med de få vi vet har hatt tottebarn, noe som ikke akkurat gjør en optimistisk. De vi har pratet med forteller om en håpløs kamp, hvor ingenting funker, verken løfter om belønning eller gonegl på tommelen.
Derfor håpet vi kanskje det var flere her som hadde noen gode erfaringer med avvenning av tottebarn for noe rådville foreldre!

Det er en nesten håpløs kamp på nattestid for da har man ikke kontroll hele tiden, men enklere på dagtid. Her begynte vi med avvending på vinterstid. Da har de votter på ute som begrenser tilgangen til tommelen. Så forberedte Vi barnet på tommelslutt. Deretter minte vi på barnet om tommelslutt hver gang vi observerte det (Ble en god del ganger). Skole og/eller barnehage ble også informert. Etterhvert ble det mindre og mindre tommel . På natt har vi prøvd å ta på tynn vante og det ser ut som hjelper noe.

Jeg kan komme med en oppløftende historie da kanskje.

Hørte også på forhånd at det var veldig vanskelig med tommelsutteslutt.. Og kvia meg derfor for å starte «kampen», så det ble mye utsatt.

Begynte først med å bare si til han at han ikke skulle sutte, og det fungerte greit for å roe det, men ikke nok til å fjerne hele problemet. Som nevnt over her får man jo ikke hverken fulgt med eller mint på om nattan. :shy:

Fikk så fikk tips om sånn go’ negl, som du nevner, av enten helsestasjon eller tannlege. Smurte det på neglen hans før leggetid, og det funka helt supert! Maks tre netter, så var han stoppa helt. Mulig det gikk så enkelt fordi vi hadde snakka mye om det på forhånd og at han var ganske stor (2,5 år), og at det ville vært verre med en liten som man ikke kan snakke med på samme måten. Evt at vi bare var veldig heldige da. Men det gikk iallfall fint for vår del. Var mye mindre dramatisk enn hva jeg så for meg ut fra hvordan folk reagerte når de så at han sutta på tommelen :)

Jeg kan komme med en oppløftende historie da kanskje.

Hørte også på forhånd at det var veldig vanskelig med tommelsutteslutt.. Og kvia meg derfor for å starte «kampen», så det ble mye utsatt.

Begynte først med å bare si til han at han ikke skulle sutte, og det fungerte greit for å roe det, men ikke nok til å fjerne hele problemet. Som nevnt over her får man jo ikke hverken fulgt med eller mint på om nattan. :shy:

Fikk så fikk tips om sånn go’ negl, som du nevner, av enten helsestasjon eller tannlege. Smurte det på neglen hans før leggetid, og det funka helt supert! Maks tre netter, så var han stoppa helt. Mulig det gikk så enkelt fordi vi hadde snakka mye om det på forhånd og at han var ganske stor (2,5 år), og at det ville vært verre med en liten som man ikke kan snakke med på samme måten. Evt at vi bare var veldig heldige da. Men det gikk iallfall fint for vår del. Var mye mindre dramatisk enn hva jeg så for meg ut fra hvordan folk reagerte når de så at han sutta på tommelen :)
skulle ønske ar go`negl fungerte her også, men barnet bryr seg overhode ikke om vi har smurt det det. Tommelen går like herlig inn i munn (og vi har snakket MYE om å slutte å bruke tommelen, men det går på automatikk på natt). Tynn vante derimot fungerer bedre.
go negl anbefales forøvrig ikke til barn under 3 år.

skulle ønske ar go`negl fungerte her også, men barnet bryr seg overhode ikke om vi har smurt det det. Tommelen går like herlig inn i munn (og vi har snakket MYE om å slutte å bruke tommelen, men det går på automatikk på natt). Tynn vante derimot fungerer bedre.
go negl anbefales forøvrig ikke til barn under 3 år.
Den kommentaren om at det ikke er anbefalt for barn under tre år var nå litt unødvendig eller..? Det står både på nett og i pakningsvedlegget. Lett tilgjengelig informasjon.

Jeg fikk den anbefalt av tannlege eller lege på helsestasjonen (husker ikke hvilken av dem), og mtp at barnet mitt var såpass nære å være tre år (var vel to-tre måneder før han ble tre), så ble det vurdert at det gikk fint. Det gjelder jo uansett hvilket legemiddel som skal tas, at man må ta en vurdering av risiko vs nytte.

Nå er det uansett over halvannet år siden og han har det helt fint.

Den kommentaren om at det ikke er anbefalt for barn under tre år var nå litt unødvendig eller..? Det står både på nett og i pakningsvedlegget. Lett tilgjengelig informasjon.

Jeg fikk den anbefalt av tannlege eller lege på helsestasjonen (husker ikke hvilken av dem), og mtp at barnet mitt var såpass nære å være tre år (var vel to-tre måneder før han ble tre), så ble det vurdert at det gikk fint. Det gjelder jo uansett hvilket legemiddel som skal tas, at man må ta en vurdering av risiko vs nytte.

Nå er det uansett over halvannet år siden og han har det helt fint.
Unnskyld, var ikke meningen å virke støtende på noe vis eller at ditt barn har tatt noe skade av det. Var ment som ren informasjon til ts. Ganske vanlig å opplyse om det her inne, lei for at det kom utydelig frem.

Back
Topp