Autorisasjon og fagbrev

babyto

Elsker forumet
Kan noen være så vennlig å forklare meg forskjellen? [:)]
Har en diskusjon med min kjære samboer her.
Jeg mener sambo er teit som mener jeg med autorisasjon stiller svakere enn alle som har et fagbrev, uansett fagbrev liksom...

Jeg ble ferdig hjelpepleier i 2006, etter endt eksamen sendte vi jo inn papirene og fikk tilsendt autorisasjon...
Mens en som gikk omsorgsfag på samme tid, gikk jo lærlingetid og opp til fagprøve etterpå...og fikk fagbrev som omsorgsarbeider.
Stiller denne omsorgsarbeideren sterkere enn meg på noen måte er vel det jeg lurer på[8D][:)]

dyttidytt..

Nei, vi stiller ikke likt.

Jeg har bare autorisasjon, men jeg stiller ikke likt med en som har fagbrev.. Fagbrev gir høyere lønn og anses som høyere utdannelse eller hva jeg skal si. Autorisasjon er bare en bekreftelse på at du har lov til å gjøre den jobben du gjør..

Ikke den beste forklaringen kanskje men..

uh.. hjelpepleier er jo hakket "over" omsorgsarbeider på "rangsstigen.."

Bortsett fra at nå heter det ikke hjelpepleier lenger, det heter helsefagarbeider.
Jeg får en autorisasjon som sykepleier - og gubben din kan vifte med fagbrevet sitt alt han vil.. han har ikke mer faglig kompetanse etter endt utdanning.

ORIGINAL: nurkis og Sander

Jeg har bare autorisasjon, men jeg stiller ikke likt med en som har fagbrev.. Fagbrev gir høyere lønn og anses som høyere utdannelse eller hva jeg skal si. Autorisasjon er bare en bekreftelse på at du har lov til å gjøre den jobben du gjør..

hmm.. merkelig. Hva har du autorisasjon som da?

Har leita litt på nette nå.. blir gal av å diskutere med han [8D] Men hvis du ser på hovedtariffavtalen..
Der står stillingsgruppene kategorisert som:

*Stillinger uten særskilt krav til utdanning
*Fagarbeiderstillinger/tilsvarende fagarbeiderstillinger (her havner vel både jeg og omsorgsarbeideren)[:)]
*Stillinger med krav om høyskoleutdanning
*Stillinger med krav om høyskoleutdanning med ytterligere spesialutdanning
*Stillinger med krav om mastergrad

jeg har kun autorisasjon som sykepleier, så hvordan fagbrev/autorisasjon blir sett på som på videregåendenivå aner jeg ikke...[8|]

Får man ikke fagbrev når man har vært lærling? Når man tidligere gikk hjelpepleier så hadde man vel bare praksis, mens omsorgsarbeider var lærling!?

ORIGINAL: lan77

Får man ikke fagbrev når man har vært lærling? Når man tidligere gikk hjelpepleier så hadde man vel bare praksis, mens omsorgsarbeider var lærling!?

Jo, stemmer det[:)]

ORIGINAL: babyto

Har leita litt på nette nå.. blir gal av å diskutere med han [8D] Men hvis du ser på hovedtariffavtalen..

*Fagarbeiderstillinger/tilsvarende fagarbeiderstillinger (her havner vel både jeg og omsorgsarbeideren)[:)]

Ser jo nå egentlig at det ikke kan sammenliknes.. [8D] Jeg har autorisasjon som helsesekretær - som er et bevis for at jeg er godkjent til å gjøre den jobben jeg er utdannet til[:)]

jeg husker ikke helt, men er ikke helsefagarbeider 3 år? altså gk, vk1 og vk2? jeg vil mene at man ihvertfall står likt altså. I alle fall ikke at noen med 2 år skole, lærlingtid og fagbrev står sterkere enn noen med 3 år skole. 

ORIGINAL: Azoria

jeg husker ikke helt, men er ikke helsefagarbeider 3 år? altså gk, vk1 og vk2? jeg vil mene at man ihvertfall står likt altså. I alle fall ikke at noen med 2 år skole, lærlingtid og fagbrev står sterkere enn noen med 3 år skole. 

Bra det er noen som tenker likt som meg[:)]
Jeg tror han har skjønt det nå, men nekter å innrømme det...sta som et esel.

ORIGINAL: babyto

Ser jo nå egentlig at det ikke kan sammenliknes.. [8D] Jeg har autorisasjon som helsesekretær - som er et bevis for at jeg er godkjent til å gjøre den jobben jeg er utdannet til[:)]

Okei, men da henger du jo sammen med meg og denne omsorgsarbeidern under kategorien fagarbeider..  Lønna vil vel variere fra hvor en jobber, men ifølge den der så har vi samme utgangspunkt[:)] Så da har jeg vunnet denne diskusjonen med sambo... Finfint[:)][:)]

Back
Topp