Autoimmunsykdom og prøver

Tutti

Glad i forumet
Himmelbarn
Hei

Noen her som har en autoimmunsykdom og vil fortelle litt om hvordan det kan påvirke det å bli/være gravid?

Veldig redd for at kroppen min skal angripe fosteret, og føre med seg en rekke spontanaborter.

Vil gjerne høre andres erfaring? Gode som dårlige.

Takk på forhånd

Hei

Noen her som har en autoimmunsykdom og vil fortelle litt om hvordan det kan påvirke det å bli/være gravid?

Veldig redd for at kroppen min skal angripe fosteret, og føre med seg en rekke spontanaborter.

Vil gjerne høre andres erfaring? Gode som dårlige.

Takk på forhånd

Jeg er revmatiker og første svangerskap gikk kjempefint. Lille satt på første forsøk.Denne gangen har vi forsøkt siden mai og nå gikk det heldigvis. Har heller ikke mistet noen ganger, og krysser fingrene for at det går bra denne gange også :happy:

For min del kom problemene etter svangerskapet, noe jeg forsåvidt var forberedt på. Men ikke hvor ille det faktisk ble! Så det gruer jeg meg litt til denne gangen. Men det gikk heldigvis over etter 7-8 mnd :happy: Og nå går det finfint.

Jeg vet ikke om det har noe å si hvilken autoimmun sykdom du har, om det er forskjeller mellom de ulike i fht graviditet og fødsel.

Tusen takk for svar! Hjalp litt å høre at det ikke må være problematisk, men at jeg kanskje bør forberede meg på at det kan bli litt tyngre enn normen. :happy:

Tusen takk for svar! Hjalp litt å høre at det ikke må være problematisk, men at jeg kanskje bør forberede meg på at det kan bli litt tyngre enn normen. :happy:
Det er ikke sikkert selve svangerskapet blir tyngre. Men det avhenger som sagt kanskje av hvilken sykdom. Generelt for revmatikere er det svært ofte bedring under sv.skapet, med en nedtur etterpå. Men det er en fantastisk "premie" i enden her :Heartred

Som Hurlumhei sier- du må se på hvilken type sykdom du har. Jeg har diabetes og dette går fint i svangerskapet så lenge man har kontroll på blodsukker og kost. Mye hard jobbing og planlegging før svangerskapet må til, men premien er den beste i verden.

Men det gjelder kanskje ikke for andre typer sykdommer. Noen trenger kanskje ikke like mye planlegging og tilrettelegging med medisiner osv. Noen får til og med kanskje bedring i sykdomssituasjonen sin.

Back
Topp