autoimmune NK- celler/ overaktivt immunforsvar

Løven93

Elsker forumet
Himmelbarn
Hei.

Vi har prøvd i 3 år, vært gravide i uke 7 og 8 to ganger med MA og en SA i uke naturlig.
Vi har hatt to forsøk i det offentlige med en positiv test nylig som endte i SA.

Vi skal i gang med 3 og siste forsøk offentlig til høsten før vi må over til det private. Vi er virkelig knuste begge to over at dette ikke går.

Har vært utredet med hysteroskopi, hormonprøver, kromosomprøve og de har sjekket med blodprøve at ikke blodet klumper seg(?). De har også sjekket mannen.

Jeg har i ALLE graviditetene blitt syk, kraftig feber, høy crp og hoste. Jeg blir ellers også mye syk. Jeg verken røyker eller drikker, trener 5 dager i uken og spiser normalt kosthold.

Jeg ba min lege om å ta blodprøver for å sjekke immunforsvaret siden jeg er syk en gang i måneden. Hun sa at jeg scoret høyt og bra på hvite eller røde blodceller(husker ikke). Og at jeg hadde veldig bra immunforsvar. Men dette samsvarer ikke med realiteten.

Nå leser jeg litt om at flere her har fått immundempende medisiner og har fullført svangerskap. Jeg leser om autoimmune NK-Celler og overaktive immunforsvar. Leser også at noen får antibiotika i forkant.

Er litt desperat etter og gjøre ting annerledes neste gang. Jeg går på klexane og progesteronstøtte fra EL. Føler ikke det offentlige ønsker og gjøre noe spesiell mer utredning. De bare tenker at jeg har vært uheldig…
 
Rart at du ikke får prednisolon/kortison? Ser også det er mange som har gått på det her inne. Kan jo ikke skade :Heartred
 
Rart at du ikke får prednisolon/kortison? Ser også det er mange som har gått på det her inne. Kan jo ikke skade :Heartred
Nei det jeg også tenker. Men det offentlige gir ikke mer medisiner enn de må. Jeg må nok til det private for å få det. Skal be om time i det private etter sommeren.
 
Ikke knyttet til graviditet for min del, men jeg har tatt prednisolon og deretter sandimmun (ciklosporin) for å temme et overaktivt immunforsvar. Hos meg angrep immunforsvaret min egen hud, noe som resulterte i alvorlig elveblest. Prednisolon dempet det kun når jeg tok det, mens med sandimmun-kuren forsvant det helt etter en stund. Det har kommet tilbake med noen års mellomrom, men nå er det ni år siden sist.

Jeg vet jo ikke om dette kan brukes når en er eller planlegger å bli gravid, men det virker som det absolutt er noe i det med overaktivt immunforsvar, selv om det ikke nødvendigvis synes på prøver. Hos meg fant de ingen annen årsak, så det måtte liksom være immunforsvaret.

De følger med og tar mange blodprøver underveis når man går på prednisolon eller andre immunhemmere. Håper det er dette som skal til for at dere får babyen deres, og at du får mer/bedre hjelp i det private!
 
Ikke knyttet til graviditet for min del, men jeg har tatt prednisolon og deretter sandimmun (ciklosporin) for å temme et overaktivt immunforsvar. Hos meg angrep immunforsvaret min egen hud, noe som resulterte i alvorlig elveblest. Prednisolon dempet det kun når jeg tok det, mens med sandimmun-kuren forsvant det helt etter en stund. Det har kommet tilbake med noen års mellomrom, men nå er det ni år siden sist.

Jeg vet jo ikke om dette kan brukes når en er eller planlegger å bli gravid, men det virker som det absolutt er noe i det med overaktivt immunforsvar, selv om det ikke nødvendigvis synes på prøver. Hos meg fant de ingen annen årsak, så det måtte liksom være immunforsvaret.

De følger med og tar mange blodprøver underveis når man går på prednisolon eller andre immunhemmere. Håper det er dette som skal til for at dere får babyen deres, og at du får mer/bedre hjelp i det private!
Takk, vet du hvilke blodprøver som tas? Er det annen utredning? Tenker at det å være syk en gang i måneden og hver gang jeg blir gravid bør være ert fokus her. I tillegg blir jeg frisk så raskt hcg synker igjen.
 
Takk, vet du hvilke blodprøver som tas? Er det annen utredning? Tenker at det å være syk en gang i måneden og hver gang jeg blir gravid bør være ert fokus her. I tillegg blir jeg frisk så raskt hcg synker igjen.
Nei, jeg husker ikke, men de følger med på ulike blodverdier fordi medisinene er kraftige og kan gi andre bivirkninger. Det gikk heldigvis fint hos meg, men det handlet jo ikke om graviditet, da.

Burde være mulig med en prednisolon-kur hos deg også, da? Det er hardt for kroppen, men det er tross alt midlertidig, og kanskje en kan trappe ned etter x antall uker. Jeg er ikke helsepersonell, men det høres ut som det er verdt å sjekke muligheten. At du har blitt så syk HVER gang kan ikke være tilfeldig. Blir for lett å avblåse.
 
Back
Topp