Autisme

snartervi5

Glad i forumet
Sønnen min på 26 mnd har nettopp fått diagnosen autisme. Skulle så gjerne ha hørt andres erfaringer av sykdommen.
Hvordan var forløp sykdommen seg de første barneårene??
Noen som har barn med autisme her?

har lest masse på nettet. Vil gjerne høre andres erfaringer jeg. Hvordan de var når de var 2 og hvordan de ble når de ble 5.. Står så lite om det på nettet. Men takk for tips[:)]

jeg vet ikke stort om det, men ønsker dere lykke til på veien.

men har hørt  om at matvaneendring kan mnske graden.

x-kona til Jim Carrey var på Oprah og snakket om hennes sønn som er autist, du kan jo google jenna james å lese om hennes erfaringer;)

Autisme er et slags samlebegrep eller samlediagnose fordi det finnes så mange forskjellige varianter av diagnosen... de fleste ser vel for seg filmen Rainman når de hører om autisme, men det finnes svært få savanter (slike genier altså). Generelt for autismer er mangel på behov for (og ofte avsky for) kroppskontakt og øyekontakt. Autister har ofte forkjærlighet for enkeltting, de kan for eksempel sitte og snurre på et hjul på en lekebil i stedet for å leke med bilen, de liker å "kjæle" harde ting i stedet for myke (biler er derfor gjerne mer populære enn bamser). Språkforståelse og bruk er veldig individuelt - mange har behov for å bruke symboler eller tegn i tillegg til det uttalte ord, og man ser at mange har et repetitivt språk hvor det samme blir gjentatt og gjentatt uten at de får med seg svarene.

Det er noen som responderer bra på spesialdietter, men det er en slik ting som bør gjøres i samråd med helsepersonell

Vil anbefale deg å besøke forumet for familier som har autister, der kan du sikkkert finne flere å dele erfaringer med

Ja, har hørt om det med diett. Ikke gluten og laktose jaffal. Nevøen til en venninne er autist og ble satt på den dietten. Han ble en helt ny person etter en tid med dietten. Mer kontaktsøkende og begynte og snakke.
Jeg jobber med barn og ungdom som er pu, blandt annet autister. Men ikke så små som 2 år da.
Lykke til videre[:)]

Dytter[:)]

Har jobbet med autister i en god stund. Herlige mennesker!

Men alle har en individuell personlighet, så man må ikke slå alle over en "kam". Grunnen til at de får den diagnosen er at de har en del fellestrekk, så kommer det an på graden man har det.

Noen kan snakke, andre kan ikke, og benytter seg av tegn til tale. Det er ihvertfall vedlig viktig å komme igang tidlig med språktrening. De er veldig smarte, men bruker litt tid på å lære.

De liker rutine, og det kan være greit å ha noen faste rutiner, men ikke "innarbeid" en rutine som gjør at han ikke kan bryte ut av den faste rutinen en dag.

Ofte så kan de ha noen raseri anfall, det kan komme av at de ikke får fram det de vil, eller rett å slett at det faktisk hører til diagnosen, viktig man møter de på rett måte her. Og hvordan det er, er noe man må prøve seg fram på.

Det er en myte at de ikke vil ha nærkontakt, alle vil det. Men de vil ha det på sine premisser!! Jeg var alltid raus med å gi klemmer og ros[:)]

Så vil jeg anbefale deg å ta kontakt med habiliteringstjenesten der du bor. Det er ikke ihver kommune, men i regionen. De er kjempe flinke, gir veiledning, og hjelper mange barnefamilier med ulike diagnoser.

Og du har forresten krav på en del rettigheter i form av ulike stønader da du har en sønn med den type diagnose!!

Hva slags autist da? Kjenner noen som har barn som er autister.. Men er vel forskjellige typer autister også?

Masse lykke til[;)]

ORIGINAL: cathrine24

Har jobbet med autister i en god stund. Herlige mennesker!

Men alle har en individuell personlighet, så man må ikke slå alle over en "kam". Grunnen til at de får den diagnosen er at de har en del fellestrekk, så kommer det an på graden man har det.

Noen kan snakke, andre kan ikke, og benytter seg av tegn til tale. Det er ihvertfall vedlig viktig å komme igang tidlig med språktrening. De er veldig smarte, men bruker litt tid på å lære.

De liker rutine, og det kan være greit å ha noen faste rutiner, men ikke "innarbeid" en rutine som gjør at han ikke kan bryte ut av den faste rutinen en dag.

Ofte så kan de ha noen raseri anfall, det kan komme av at de ikke får fram det de vil, eller rett å slett at det faktisk hører til diagnosen, viktig man møter de på rett måte her. Og hvordan det er, er noe man må prøve seg fram på.

Det er en myte at de ikke vil ha nærkontakt, alle vil det. Men de vil ha det på sine premisser!! Jeg var alltid raus med å gi klemmer og ros[:)]

Så vil jeg anbefale deg å ta kontakt med habiliteringstjenesten der du bor. Det er ikke ihver kommune, men i regionen. De er kjempe flinke, gir veiledning, og hjelper mange barnefamilier med ulike diagnoser.

Og du har forresten krav på en del rettigheter i form av ulike stønader da du har en sønn med den type diagnose!!

Må bare kommentere denne. Har selv jobbet endel med barn innenfor autismespekteret. En gutt på 6 år med infantil autisme var meget glad i kos og klem, mens en annen gutt (9år) med asperger syndrom ble sint ved for mye berøring. Så det er nok like individuelt dette som alt annet.

En ting jeg anbefaler er at du tar kontakt med PPT i din kommune slik at det blir tilrettelagt på best mulig måte for barnet ditt også i barnehagen[:)]

lillebroren min har autisme, så jeg har hatt det veldig nært i hele barndommen.
han gikk på vanlig bhg og skole, men hadde hundre prosent støttekontakt med seg hele tiden.
han kan å snakke, og ser forholdsvis normal ut for andre - men han eier ingen sosiale antenner, dermed kan det bli en god del situasjoner fordi han forstår ikke at han kan virke frekk eller merkelig.
han er 25 år nå, og om han kjeder seg ute blant folk (han har jo sosialangst, så han trives jo ikke ute blant fremmede), så kan han fort finne på å legge seg oppå mamma som en liten unge på 4 kunne ha gjort. dette ser jo helt merkelig ut på fremmede såklart...
han jobber nå på vernet bedrift, men bor hjemme med foreldrene mine. han blir jo aldri voksen, og deres store bekymring er hvor det skal bli av ham når de blir for gamle til å ta vare på ham. mest sannsynlig blir nok lillebroren min mitt ansvar når den tid kommer.

i sosial utvikling vil jeg si han noenplasser ligger på samme stadie som en 10-åring.

Min lillebror har en grad av autisme, noe som ikke ble merket før i år han er nå 12 år. han spiser vel det meste av det han liker men kan slå seg ganske så vrang å har litt problemer med å lære nye ting. Men jeg går til kiropraktor som har spesialisert seg på nerve systemet i kroppen å fikk anbefalt av han å ta han med der. Å det fungerte kjempe bra. Gutten er en helt annen nå. Mye roligere for han får oppgaver å trene på å blir godt stimulert av kiropraktoren i forskjellige oppgaver [:)] Men vil tro at det kommer ann på hvilken grad av autisme man har.

Ønsker deg masse lykke til på veien. Og sier som min mor, ALLE barn er en velsignelse

Tusen takk for alle svar. Gutten min har infatil autisme og er ikke veldig hardt rammet. Han kan noen få ord og har god språkforståelse. Han er forresten VELDIG kosete. Trenger masse nærhet hver dag. Han elsker bare å leke med dører dagen lang og leker ikke med barn.
Både bup, ppt og habiliteringen er selvfølgelig med i bildet. Har ikke satt denne diagnosen selv. Han vil snart få en egen ressursperson i barnehagen så vi får kommet godt i gang med språklæring

Back
Topp