Autisme og hårklipp?

All song

Forumet er livet
Julibarna2014
Aprillykke 2016
dere med barn som har autisme.
Hvordan klarar dere klippe håret på de?
Min er 3 år og blir hysterisk griner og griner skriker får vont av han. Me har slutet ta han Till frisør pga folk runt bara stirrer og stirrer.
Så me klipper han hjemme.
 
Bruker du saks eller maskin?
Her måtte det brukes saks de første 15 årene tror jeg..
 
Me bruker maskin men han sitter ikke stille med saks heller
Nei, jeg vet, men er mye mindre traumatisk med saks enn med maskin. Er det samme som at det er lettere å klippe 2åringen min med saks en maskin, for saksen lager ikke lyd. Så får heller håret være halvklipt og litt skjevt her og der :)

Det kan også være barnet er ømfintlig ovenfor lyd :)

Om det er en trøst, så klippes min bror med maskin hos frisør annenhver lørdag fast nå. Uten problemer. Men er øvelse, masse miljøtrening og hardt arbeid som ligger bak. Og han er forsåvidt også blitt 20 nå :)
 
Nå har ikke mi autisme, men har ikke vært lett å klippe allikevel. Det som har fungert på henne er å gi henne noe å holde på med. Sist gang fikk hun en is, og stod helt stille hele klippen.
Er dette noe som kan fungere?
Er jo stor forskjell på de med autisme der og tenker jeg, men de jeg har erfaring med har fungert å bruke avledning i form av noe jeg vet de blir fasinert av. Dette har vært litt eldre barn da, men veldig hardt rammet.
 
Nå har ikke mi autisme, men har ikke vært lett å klippe allikevel. Det som har fungert på henne er å gi henne noe å holde på med. Sist gang fikk hun en is, og stod helt stille hele klippen.
Er dette noe som kan fungere?
Er jo stor forskjell på de med autisme der og tenker jeg, men de jeg har erfaring med har fungert å bruke avledning i form av noe jeg vet de blir fasinert av. Dette har vært litt eldre barn da, men veldig hardt rammet.
Takk før tips me har prøvd allt fra is iPad slikkepinne musik så han ikke hører maskinen men det hjelper ikke
 
Min vesle skatt har diagnosen barneautisme og jeg klipper han hjemme med klippemaskin.
Han sutrer litt men mye mindre enn det han gjør når han er hos frisøren.
 
Min vesle skatt har diagnosen barneautisme og jeg klipper han hjemme med klippemaskin.
Han sutrer litt men mye mindre enn det han gjør når han er hos frisøren.
Her er det likt hos frisør og hjemme bara att me ikke har folk som stirrer og lurer på hvorfor han gjør som han gjør. Ikke alltid enkelt på frisørsalong nær andre ikke vet att han har den diagnosen
 
Her er det likt hos frisør og hjemme bara att me ikke har folk som stirrer og lurer på hvorfor han gjør som han gjør. Ikke alltid enkelt på frisørsalong nær andre ikke vet att han har den diagnosen
På Facebook er jeg medlem i gruppen Foreldre til barn med autisme i Norge og der fikk jeg et godt råd om å lage en t-sjorte/ genser med påtrykk " Jeg har autisme.Vær tålmodig med meg er du snill! "
Har tenkt å bestille det til vesle skatten min.:)
 
Last edited:
Kan det være en ide at en voksen han stoler på blir klipt foran han så han ser at det ikke er farlig? Nå har ikke jeg prøvd med barn av autisme, men om det er noe som uroer han kan det hjelpe å se at noen andre får en hårklipp og at det ikke er noe å uroe seg for :)
Slik funker jo på barn som ikke vil ta vaksiner osv. :)
Han er veldigt knyttet til storebroren og broren har alltid klipt seg før minste så han har sett det men det er ikke lettare. Andra voksen har me ikke prøvd
 
dere med barn som har autisme.
Hvordan klarar dere klippe håret på de?
Min er 3 år og blir hysterisk griner og griner skriker får vont av han. Me har slutet ta han Till frisør pga folk runt bara stirrer og stirrer.
Så me klipper han hjemme.

Min autistiske sønn på 7 år har alltid elsket kos spesielt i hodet. Så han sovner nesten når han klippes. Koser seg glugg ihjel!

Vurdert avslappende musikk, iPad osv? Er vel greit å klippe hjemme uansett, så slipper han alle de ekstra inntrykkene hos frisøren. Klart det er en stor påkjenning med sånne forandringer i hverdagen, og å.gå ut av vanene :) her fungerer gode forberedelser alltid veldig fint, uavhengig av hva vi skal.
 
Back
Topp