Autisme eller Asperger?

• Trådstarter Trådstarter Bekymret mamma
  • Opprettet Opprettet
B

Bekymret mamma

Guest
Noen som har barn med diagnosen og vil fortelle litt om det? Hvordan merket dere det? Hvor gammelt var barnet? Hvilken utredning? Har lest om symptomer, men hadde vært fint å lese konkrete eksempler utfra alder etc. Greit nok at det står f.eks at barnet sliter med det sosiale, men hvordan artet det seg i praksis liksom? Hvordan skjønte dere at det var så store vansker at det var en diagnose og ikke bare innenfor normalen liksom? Er takknemlig for svar da barnet vårt sliter med noen ting, men alle er usikre på om det er noe eller ikke.

Kan ikke svare deg som foreldre men har et veldig nært familiemedlem med asbergers, dette er en jente og det er dessverre ganske vanlig at de får diagnose ganske sent, denne jenta ble diagnostisert i tennårene men i etterkant så er det «lett» å se at tegnene lå der fra hun var baby!

1, hun var altid veldig sensitiv for stimuli både fysisk og hørsel/syn etc feks, moren måtte klippe neglene hennes på natten når hun sov og hun måtte gjøre det uten å «berøre henne» hun taklet ikke at hånden hennes ble holdt for å klippe negler.
2, taklet ikke ting som kom «uventet» på, da var det full krise og panikkannfall, det kunne være helt små ting som utløste det, men var ikke hun forberedt så gikk hun helt i lås og det ble utallige avlyste ting. Hun måtte forberedes i flere dager om hun skulle noe, feks om hun skulle til legen. Da startet man noen dager tidligere å forberede henne på det og det måtte man også gjøre hver dag frem til avtalen.
3. Særinteresser! Har alltid hatt særinteresser men det har ikke nødvendigvis vært samme tingen hele tiden, men når hun fikk en i teresse ble hun besatt av den på en anen måte enn folk flest
4, har slitt endel med å få venner i barndommen, og utviklet sosialangst, men det er jo flere som har det slik da uten at det er en spessiell diagnose bak. Men det kan jo ofte være vanskelig dette sosiale for de som har en autosme/asbergers diagnose.

Kommer ikke på mer i farten, diagnosen ble satt etter mye sammarbeid med bup, lege, skole etc altså tverrfaglig:-)

Denne jenta her elsker jeg, hun er en sprudlende fantastisk jente, og etter hun fikk diagnosen har hun funnet mye mer hjelp i hvordan hun skal takle ulike ting og hun har virkelig blomstret etter dette, særinteressene hennes er fantastiske og hun er ekspert i så mange ulike områder pga dette og det er også en av hennes sterke sider:-) og med det fantastiske internett har hun fått en hel flokk med likesinnede venner:-)

Har du lest på autismeforeningen sine sider?

Asberger og autisme kan være veldig forskjellig, men også noe likt.

De med autisme har ofte ikke språk, og blikkontakten er dårlig eller fraværende.

De har vansker for å sette seg inn i andres tanker/perspektiv.

Liker ikke å bli tatt på, og vil ofte ikke sitte på fanget og kose. Isåfall sitter de med ryggen til for å slippe øyekontakt.

Hvor gammelt er barnet?
Og hvem er det som lurer, andre enn dere foreldre? Hva gjør bhg konkret med det?

Jeg tenker, at hvis flere lurer ville jeg sendt henvisning videre til ppt, for at noen utenfra skal se på det med nye øyne. De vil isåfall mest sannsynlig vite veien videre.

Har du lest på autismeforeningen sine sider?

Asberger og autisme kan være veldig forskjellig, men også noe likt.

De med autisme har ofte ikke språk, og blikkontakten er dårlig eller fraværende.

De har vansker for å sette seg inn i andres tanker/perspektiv.

Liker ikke å bli tatt på, og vil ofte ikke sitte på fanget og kose. Isåfall sitter de med ryggen til for å slippe øyekontakt.

Hvor gammelt er barnet?
Og hvem er det som lurer, andre enn dere foreldre? Hva gjør bhg konkret med det?

Jeg tenker, at hvis flere lurer ville jeg sendt henvisning videre til ppt, for at noen utenfra skal se på det med nye øyne. De vil isåfall mest sannsynlig vite veien videre.

5 år. Barnet går i barnehagen. Bhg lurer på om det er «noe» barnet strever med, uten at de har nevnt noe diagnose eller utredning, men de følger litt ekstra med. Barnet virker ekstremt smart. Ingen språk problem, heller tvert i mot snakker som en foss og gjort det fra tidlig alder med et veslevoksent språk. Kan mye om mye forskjellig. Leser, skriver og regner (pluss, minus, gange og dele bl.a). Barnet strever litt sosialt, men det er bedring. Er litt sta, men ikke masse raseri anfall. Liker dog å ha ting på sin måte. Litt sær. Liker kos og øyekontakt er fin. Spiser mye forskjellig, ikke var på mat. Men er sensitiv og kan fort bli litt mye. Er «lydig», men kan ha problemer med å følge en beskjed (f.eks om å gå til gangen og ta på sko, må be barnet gå til gangen og følge etter vedkommende for at hen ikke går annet sted og stå der og be hen ta på skoene). Ekstrem god hukommelse. Samler på ting (varierer hva, går i perioder). Jeg har googlet litt og tenkt litt Asperger, men en del som ikke passer og en del som passer. Barnet begynner på skolen om et år og vi er litt bekymret.

5 år. Barnet går i barnehagen. Bhg lurer på om det er «noe» barnet strever med, uten at de har nevnt noe diagnose eller utredning, men de følger litt ekstra med. Barnet virker ekstremt smart. Ingen språk problem, heller tvert i mot snakker som en foss og gjort det fra tidlig alder med et veslevoksent språk. Kan mye om mye forskjellig. Leser, skriver og regner (pluss, minus, gange og dele bl.a). Barnet strever litt sosialt, men det er bedring. Er litt sta, men ikke masse raseri anfall. Liker dog å ha ting på sin måte. Litt sær. Liker kos og øyekontakt er fin. Spiser mye forskjellig, ikke var på mat. Men er sensitiv og kan fort bli litt mye. Er «lydig», men kan ha problemer med å følge en beskjed (f.eks om å gå til gangen og ta på sko, må be barnet gå til gangen og følge etter vedkommende for at hen ikke går annet sted og stå der og be hen ta på skoene). Ekstrem god hukommelse. Samler på ting (varierer hva, går i perioder). Jeg har googlet litt og tenkt litt Asperger, men en del som ikke passer og en del som passer. Barnet begynner på skolen om et år og vi er litt bekymret.
Ja det er jo noe å ta tak i her.
Men er enig i at autisme nok ikke er det rette her

Men med tanke på skolestart om ett år ville jeg ikke drøyd for lenge med å gjøre noe. Det er ofte lang ventetid også.

Og hvis det skulle være noe er det fint å vite før skolestart, sånn at skolen kan være informert fra starten av og ikke må bruke masse ressurser i oppstarten til å finne ut av hva det er, når de heller ikke kjenner barnet.

Det vil komme mye mer ut av en evt utredning når voksne som kjenner barnet er involvert.

Har du lest om begavede barn? Kan det være det? Kjenner igjen mange av trekkene.

Jeg ville tatt kontakt med ppt jeg og startet med en samtale med de:-) Det kan jo være «ingenting» evnt en grad av asbergers feks, men enig med klatremus at det er lurt å starte med det nå:-) er det slik at barnet feks ender opp med en diagnose av noe slag er det mye lettere å finne ut av hvilken hjelpemiddel og fremgangsmåter man kan bruke i skolegangen, det kan også være at det er div ting man har krav på i skolen ved enkelte diagnoser:-)

Det kan ta tid å få stilt noe diagnose og ofte kan det være flere tester og samtaler etc man skal igjennom:-)

Jeg selv tok test via ppt for dysleksi når jeg var 18 år gammel av eget initiativ. De var ganske sjokkert at jeg ikke hadde blitt henvist dit av skolen tidligere. Fordi graden av dysleksi var stor nok til at de mente det burde blitt oppdaget av skolen i barneskole alder. Hadde jeg kommet dit tidligere hadde jeg sansynligvis strevd mindre på skolen og hatt tilgang til mer hjelpemiddel. Jeg hadde alltid kjempe problemer med skolen inntill jeg fikk vite at det var dysleksi, da fikk jeg plusselig mer krav til hjelpemiddel og fikk tilrettelagt endel, og etter det likte jeg skole mye bedre:-)

Ta en titt på lykkeligebarn.no :) Det er en forening for barn som er evnerike. Jeg synes det høres mer sansynelig ut enn noe i autismespekteret i dette tilfellet. Men jeg har jo aldri møtt barnet og sitter på internett :P Men verdt å sjekke ut ;)

Innen autismespekteret er det store variasjoner, også innenfor de forskjellige autismediagnosene og ved aspergers. Ingen er helt like, akkurat som at jeg og deg sikkert er veldig forskjellige. Derfor er det ikke alle som kan krysse av alle kjennetrekkene som er de typiske for den enkelte diagnose. Flott at barnehagen er med og gir tilbakemeldinger på det de ser, tidlig intervensjon gir de beste forutsetninger for videre utvikling - det er i alle fall min faglige erfaring innenfor feltet.

Nå er autisme et spekter som folk kan være på i ulike grader. Vanlige folk kan også ha særinteresser osv, så her er det kun graden av ting som enten utløser en diagnose eller ikke.

Jeg fikk nylig diagnosen, og vet at andre Aspergere (med P ikke B!) tar ting veldig bokstavlig. Fordi det vi sliter med er å lese andre mennesker. Det er derfor det sosiale er vanskelig også, vi leser ikke kroppsspråk og ansiktsuttrykk så bra.
Om dere vil ha dette utredet er det bedre å kontakte en proff en å prøve å diagnostisere på egenhånd. Når det er sagt, så bør dere ikke se på symptomene, men årsaken bak. Mange ulike ting kan vise seg i samme symptomer uten å ha noe med hverandre å gjøre. Men er det Aspergers er det sosiale en følge av å ikke forstå. Så dette kan du spørre et barn om: hvordan har du det? Og så: hvorfor det? Om barnet sliter med å forstå spørsmålet/ikke har lett for å svare på dette utdypende, kan det være en god indikator. Dette er nemlig et vagt og upresist spørsmål med alt for mange faktorer. Og Aspergere er drevet av logikk over følelser, så slike følelsesspørsmål gir liten mening og er derfor vanskelige å svare på. For eksempel: hvordan føler du deg når sånn og sånn skjer? Dette er vanskelig å svare på. Aspergere har masse følelser, men har vanskelig for å forklare de og sette ord på de, og vanskelig med å vite hvordan de egentlig føler rundt ting. Om barnet sliter med dette er det veldig fint at de voksne hjelper ekstra med å sette ord på følelsene og hjelpe barnet med å beskrive de og kjenne igjen de ulike følelsene i seg selv.
Og som andre skriver: vi kan være litt rigide i rutinene og bli trassige over plutselige forandringer. Det er ikke utfallet av forandringen som er problemet, men selve forandringen. Om barnet liker vaniljeis og sjokoladeis, men er blitt lovet sjokolade for så å bli servert vanilje, så kan det bli et problem. Selv om barnet liker begge deler. Håper du skjønner hva jeg mener nå.

Asberger er en del av Autisme spekteret.
Autisme i seg selv er ikke en ren diagnose da det er flere spekter av den.
Kan jo være personlighetsforstyrrelse også da. Vanskelig når barnet er så ungt, ting kan gå i faser som alt annet. Sjekk ut forening, hør om tips for hvordan du går frem i systemet. Pårørende er helt råe å deler gjerne!
Masse lykke til!
Fine tips ovenfor her<3

Det kan også være «bare» oversensitivitet. Da blir man fort sliten, mye å ta inn. Man klarer ikke å sperre noe ut, bakgrunnsstøy er fremtredende og forstyrrende. Lys er skarpt. Og når andre lager mye bråk eller beveger mye på seg, er det mye for sansene. Da kan man også slite sosialt, pga overstimulering. Så igjen, det er mange mange årsaker til å slite sosialt, ikke alt er autisme. Det kommer helt ann på bakenforliggende årsak.
Er godt eksempel på høysensitivitet for lyd: tenk deg at du er på telefonen med noen som har deg på høyttaler. Du hører flere mennesker i bakgrunnen, mikrofonen fanger inn lyden av vinden, eller kanskje personen er på bussen og motoren bråker + alle lyder fra andre passasjerer. Sånn høres helt hverdagslige ting ut for en som er hypersensitiv for lyd. Det er støyende og larm og kan være vanskelig å følge med i samtale/fokusere på en ting når mye skjer i bakgrunnen. Ofte blir det så slitsomt at man trekker seg unna situasjonen. Hvor lenge holder du ut på tlf på høyttaler med en som er på bussen? Du skjønner selv at det er slitsomt da.

Last edited:
Har desverre erfaringer med at barn som er veldig intelligente sliter med det sosiale og trives gjerne med eldre barn som aksepterer dem. Slik som jeg leser om barnet høres det ikke ut som det er noe i veien med han. Det å følge opp barn i aktiviteter som fks påkledning er det mange som trenger hjelp for å holde fokus, de kan miste det på veien, om de ser noe eller tenker på noe.

Asperger syndrom er relativt vanlig hos personer med over gjennomsnittlig høy IQ. Mange av de begavede menneskene man møter, som samtidig oppfattes som litt sære, annerledes eller rare, har nettopp asperger syndrom. En person kan også være begavet og ikke ha asperger, og en slik person vil bli oppfattet som fullstendig normal og vil ikke ha noen problemer utover det man finner i normalbefolkningen. De fleste med asperger er også høysensitive.

Jeg tror at mange barn som får stempelet høysensitiv og/eller begavet barn også har asperger syndrom.

Slik samfunnet er lagt opp i dag trenger man i de fleste tilfeller en diagnose for å få nødvendig hjelp og tilrettelegging (dessverre). Derfor er det lite hensiktsmessig å gi betegnelser som høysensitiv eller begavet barn dersom barnet samtidig har diverse problemer. Disse problemene kan omfatte sanseinntrykk, sosial samhandling, rutinepreget adferd, problemer med å følge regler, osv.

Hos personer med høy IQ kan ofte de sosiale problemene være ganske usynlige. Personen kan bruke mye energi på å kamuflere problemene, som fører til at personen blir utslitt senere. Problemene kan også være mer synlig i noen grupper, f.eks er det ikke unormalt at voksne eller personer som er eldre enn barnet oppfatter slike barn med asperger som lette å snakke med mens barnet samtidig sliter med å danne gjensidige vennskap med jevnaldrende.

(Ville forøvrig anbefalt å forsikre barnet før dere eventuelt starter med noen utredning.)

Edit: Ville legge til at det du forteller om sønnen din er ganske typisk for aspergere med høy IQ. Kjenner masse igjen fra egen familie.

Last edited:
Autismespekteret, og også Asperger, er et stort spekter og favner om så vidt ulike personligheter og tilstander. Ta kontakt med Pedagogisk psykologisk tjeneste (ppt) i din kommune og ta det derfra. Det er slett ikke sikkert at ditt barn er i denne kategorien, men når du uroer deg er det bedre med en ekstra telefon og prat med fagperson enn at du går og gnager på dette. Lykke til :-)

Min vesle skatt har diagnosen barneautisme.
• Han har lite språk- og språkforståelse.
• Han liker ikke så godt blikkontakt - men gjør det innimellom.
• Han liker nærkontakt - kose, sitte på fanget, sitte inntil.
• Han sover som regel igjennom natten - men det kan hende at han vokner tidlig innimellom.
• Han liker å gjøre ting på sin måte - men er ikke "låst fast" til rutiner.

Selv om barn- eller voksne har samme diagnose så er de allikevel forskjellige.:Heartred

Last edited:
Ta kontakt med de som undersøker , blir bare masse synsing her inne og det er ingen tjent med

Back
Topp