Auschwitz-vokter pågrepet

Leontodon

Forumet er livet
VIP
Tyske myndigheter har pågrepet en 93 år gammel mann som skal ha vært vokter i konsentrasjonsleiren Auschwitz under andre verdenskrig. Hans Lipschis kan nå bli tiltalt for medvirkning til massedrap.

Les mer her.

-------------------------------------------------------

Bare for å ha det sagt, jeg er tilhenger av at man skal stilles for retten og få sin straff som fortjent.
Men, her er det vel strengt tatt fare for at den skyldige faktisk dør av alderdom før saken er ferdig behandlet i rettsapparatet?
Hva med å bare plassere ham i et norskt aldershjem, det må da være straff nok..

Er ganske enig med deg her. Lurer litt på hvordan de vil behandle han i den alderen.

Enig, å bruke masse ressurser på rettsak osv på en såpass gammel føles litt bortkastet. Selv om d han har vært m på fortjener all mulig straff

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Klarer ikke helt å se nødvendigheten av å starte en slik prosess nå, selv om han absolutt burde straffes.

Forhåpentligvis så har han kjent på anger for det han har gjort de siste 70 årene.

Synes det er helt forferdelig det han har gjort. Ser begge sider av saken da, veldig greit å få vist at uansett hvor lang tid det går så vil du bli straffet, men å bruke så mye penger og ressurser når han dør snart skjønner jeg ikke

Synes det er helt forferdelig det han har gjort. Ser begge sider av saken da, veldig greit å få vist at uansett hvor lang tid det går så vil du bli straffet, men å bruke så mye penger og ressurser når han dør snart skjønner jeg ikke

Ikke sant ;)

Det blir jo egentlig et dilemma å så måte, tenk så mye ressurser som kastes vekk hvis han skulle dø siste dag i retten ;) Men, på den andre siden så er det vel ikke noe som tilsier at han ikke kan leve i ti år til.

Ikke sant ;)

Det blir jo egentlig et dilemma å så måte, tenk så mye ressurser som kastes vekk hvis han skulle dø siste dag i retten ;) Men, på den andre siden så er det vel ikke noe som tilsier at han ikke kan leve i ti år til.

Er og derfor jeg synes han burde bli straffet.... men han har levd med dette i så mange år og om han ikke psykopat, men en vanlig soldat som veldig mange av de var så har han fått straff nok gjennom tankene sine

Synes godt de kan dømme han. De forbrytelsene som ble begått i auswitch er så grove at jeg ikke ser at noen kan "sone" gjennom å ha tenkt på hva man har gjort.

Med tanke på det helvete de lot fangene gå gjennom burde det straffes uansett alder. Uansett om han har gått med skyldfølelse i alle disse årene slipper han betraktelig lettere fra det enn de som var ofre for leirene. Det sender og ut en tydelig beskjed om at har man deltatt i dette så skal man ikke slappe av, for det er fortsatt ikke glemt, og du kan være nestemann på lista.

Back
Topp