aua, trenger tips!

millemari

Elsker forumet
♡ Maibarna ♡
Var litt uheldig idag, fikk et plasttau dradd fort rundt ankelen og det endte i brannsår rundt nesten hele ankelen. Auu! Hadde bare legger så tauet kom rett mot huden. Såret har begynt å veske seg nå og jeg har litt skit i det. Hvordan skal jeg egentlig rense det og behandle det? Grønnsåpe? Vondt blir det uansett hva jeg bruker er jeg redd. Og jeg kan jo heller ikke plastre rundt hele foten. Utrolig hva jeg skal få til.. hehe..

au! det hørts ikke godt ud. Tror jeg ville satt med foten i grønnsåpevann for å få det rent. Og kanskje hatt bandasje rundt for å holde skitt vekke etterpå? det puster jo bedre enn plaster og.

Pyrisept kan man vel rense med? Ellers så finnes det jo sånne sår-servietter i førstehjelpsskrin hvis du har det også :P

Og for å beskytte brannsåret kan du legge en ren bandasje rundt mener jeg å huske.. Men bare pass på at det ikke er sånn som setter seg fast i såret da..

still deg i dusjen, la vannet  bare renne(bruk lik varme på vannet som du ville gitt mme med)
.. (er det de bruker på legevakten) 
om du har burngel så kan du småre det direkte på søret og når du går ute så bruker du bandasje på foten (må skiftes ofte)..
får du tiltagene smerter og opphoven fot drar du fortere enn svint til lege... 

Ville bare si at du har min fulle sympati.
Det der er grisevondt emoticon

Bikkja har bidratt godt på beina mine også emoticon
Også så lenge man har merke etterpå da.......

haha tror det er dagen for å få brannsår av tau i dag!
hesten min ble redd ogg dro leietauet hard ut av hånden min i dag. fikk et brannsår som gjorde pokker så vondt!!
tok en pose frosne erter og hopt på såret i en time, tok jeg på sanoflex burn gel, og en liten bandasje rundt, det funker bra! tok hull på vannblemma litt senere, og da var det ikke vondt lenger :)

et annet tips, om du ikke har aloe vera eller burn gel er å legge på en litt stram bandasje, det reduserer smertene en del. 
men sitt med noe kaldt på. LENGE !!

beste vi har fått for brannsår var burn shield, men det var altså på sånn 3.grads forbrenning ellerno i den duren!

Eeeeeen ting til..
om det er et sår som er åpent, kjpt kompresser med parafin ( mener jeg det var)
det setter seg ikke fast!

sånn.. nå er jeg ferdig.. over og ut

var bikkja som røkket til ja og båndet lå rundt foten min! :)

Jeg tenkte ikke på det som brannsår med en gang, så ble ikke til at jeg kjølte det ned. Men hadde på aloe vera etter en stund.
Nå sitter jeg med bena i bøtte med grønnsåpe. Håper skiten fordufter uten at jeg slipper å pirke det bort. Sårene hadde begynt å væske seg. Men det blir vanskelig å plastre. Kanskje jeg skal smøre det med sårsalve til natten.. måtte det gro fort! :)

jeg må virkelig si er mye bedre å stille seg i dusjen med føttene og skylle vatten over de då forsvinner skittet direkte i avløpet og ikke rett ut i vannet beina bader i.. 

man trenger ikke mere enn vann for å behandle et brannsår..
1.grad= rød og godt irritert hud
2. grad= væskende, blemmer
3.grad= åpent... 

og man putter ikke alovera i en 2.grads forbrenning huslen hun som hadde 3.grads forbrenning på skuldre etter soling (prøv 52 grader i solen i tyrkia selv med opphold i skyggen og smøring minst hvert 60.minutt...)

Back
Topp