Au, tannkjøttet!

Maanestråle

Gift med forumet
Fler som er plaget med sårt tannkjøtt? Blør bare jeg ser på tannkosten... det er skikkelig sårt og blør masse!

Ikke plaget med det enda, men hadde skikkelig problemer med det forrige gang jeg var gravid. Blodet silte med en gang jeg kom borti det! Men det gikk fort over etter Theodor ble født[:)]

Jeg er så redd for hull og betennelser i tannkjøttet... Har aldri hatt det, men vet det er vondt [&:]

Kan det bety hull i tennene når det blør sånn...?

Nå er ikke jeg noen tannlege, men tror ikke du bør bekymre deg for hull el.l. Det er vel bare en del av alt det hormongreiene vi må gjennom..... Men går jo an å få en tannlegetime for å sjekke opp[:)] jeg fikk beskjed om å være nøye med tantråd sist, selvom det blør mye er det bra å bruke det[:)]

Fant litt om det på nettet:

http://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&view=article&id=16047&catid=129&Itemid=81

Det er helt normalt[:)] Jeg er også plaget med at jeg verker[:)] Men det er ikke noe farlig. I hvertfall ikke som jeg har hørt[:)] Bare veldig plagsomt og irriterende[&:]

Tusen takk for svar dere  [:)]

Skikkelig ekkelt å gå med blodsmak i munnen... [:'(]

Puss tannkjøttet også når du pusser tennene og bruk fluor munnskyllevann[;)] (ikke lysterin fikk eg beskjed av min tannlege da den e for sterk)
Pga hormoner kan tenner og tannkjøtt bli litt utsatt i svangerskapet. Eg e ikke så mye sår i tannkjøttet, men e litt øm til tider, men fått beskjed at d ikke e noe farlig. Bare plei d riktig[:)]

Jeg er bare så fryktelig redd for hull eller tannkjøttbetennelse... det høres så fryktelig vondt ut...!!!

Får prøve å være ekstra flink heretter... har tanntråd i veska og pusser tennene ofte! [8D]

jeg har hatt betennelse i tannkjøttet. jeg var heldig som greide å få det vekk selv.
om ikke så måtte jeg ha fått et lite snitt i tannkjøttet. for å få åpnet det og latt betennelsen blø ut sånn...

ORIGINAL: turteldue

jeg har hatt betennelse i tannkjøttet. jeg var heldig som greide å få det vekk selv.
om ikke så måtte jeg ha fått et lite snitt i tannkjøttet. for å få åpnet det og latt betennelsen blø ut sånn...

Ikke sånn for å skremme meg eller noe vel..? [;)]

Gruff, håper jeg får det vekk selv!!!

dette var FØR jeg ble gravid...
og var en komplikasjon etter en operasjon (ene tannen oppe i tannkjøttet ville ikke komme ut. og den hadde ingen emajle i tillegg, så den måtte fjernes, desverre ble ikke absolutt hele tannen fjernet var en liten mikro del igjen) som lå å lagde trøbbel... men heldigvis så forsvant den etter mye pussing, og knasking av ibux (er betennelesesdempende virkestoff i den som er strekere enn paraceten)

ORIGINAL: Maanestråle

Ikke sånn for å skremme meg eller noe vel..? [;)]

Gruff, håper jeg får det vekk selv!!!

og blødning fra tannkjøttet som gravid er helt normalt kjære deg.
så ikke vær redd for betennelser etcetc.
det er ikke derfor du blør...

Jeg blør bare jeg suger hardt på en drops e.l, det er ikke noe farlig men helt normalt sa tannlegen min. Er
som flere sier her, hormonellt.
Helt ufarlig,bare ubehagelig :/
Ta det helt med ro og ikke bekymre deg og vær nøye med tannpussen :-)

og var en komplikasjon etter en operasjon (ene tannen oppe i tannkjøttet ville ikke komme ut. og den hadde ingen emajle i tillegg, så den måtte fjernes, desverre ble ikke absolutt hele tannen fjernet var en liten mikro del igjen) som lå å lagde trøbbel... men heldigvis så forsvant den etter mye pussing, og knasking av ibux (er betennelesesdempende virkestoff i den som er strekere enn paraceten)

Au...det må ha vært vondt!!! [&:]
Ja, jeg skal være EKSTRA nøye med tannpussen...

var mer vondt pga at jeg hadde nettopp blitt opperert i tannkjøttet. fikk ibux 600 mg tabeletter (de er sterke).. så de første to tre dagene så greide jeg ikke å ete normalt.. på skolen måtte jeg ha yoghurt, ogo risgrøt (alt som jeg bare kunne putte i munne for å svelge var supert). det var litt verre enn å trekke en tann vil jeg si.

var mer vondt pga at jeg hadde nettopp blitt opperert i tannkjøttet. fikk ibux 600 mg tabeletter (de er sterke).. så de første to tre dagene så greide jeg ikke å ete normalt.. på skolen måtte jeg ha yoghurt, ogo risgrøt (alt som jeg bare kunne putte i munne for å svelge var supert). det var litt verre enn å trekke en tann vil jeg si.

Så sterk ibux så er det ikke tvil om at det er mye smerte som må døyves... [&:]
Eneste tannverken jeg har hatt var etter jeg opererte ut visdomstennene... syns det var vondt nok, så derfor blir jeg nok ekstra redd når jeg kjenner noe ikke er helt som det skal i munnen...

Så sterk ibux så er det ikke tvil om at det er mye smerte som må døyves... [&:]
Eneste tannverken jeg har hatt var etter jeg opererte ut visdomstennene... syns det var vondt nok, så derfor blir jeg nok ekstra redd når jeg kjenner noe ikke er helt som det skal i munnen...

selve operasjonen føltes sånn etter på.
betennelsen var faktisk ingenting i forhold til selve smerten etter operasjonen...
det som plagde meg mest var at jeg hadde så sykt dårlig ånde pga betennelsen... [8|]

jeg hadde akutt time hos tannlegen fordi jeg hadde så vondt i tannkjøttet at jeg bare klarte å tygge på en side..
han rev litt opp av tannkjøttet mellom hver tann for å få det til å blø... det var ubehagelig.. men det letta veldig etterpå... han advarte meg mot at jeg var på vei til å utvikle piraja.. en fæl tannkjøtt sykdom...

bruk tannpirker og stikk i tannkjøttet.. får også kjøpt sånne fine gummi "pirkere" som renser mellom tennene.. med kost på..

ORIGINAL: Mariemor1

jeg hadde akutt time hos tannlegen fordi jeg hadde så vondt i tannkjøttet at jeg bare klarte å tygge på en side..
han rev litt opp av tannkjøttet mellom hver tann for å få det til å blø... det var ubehagelig.. men det letta veldig etterpå... han advarte meg mot at jeg var på vei til å utvikle piraja.. en fæl tannkjøtt sykdom...

bruk tannpirker og stikk i tannkjøttet.. får også kjøpt sånne fine gummi "pirkere" som renser mellom tennene.. med kost på..

Er akkurat det jeg er livredd for å få...[&:][&:][&:] skal det blø altså? Derfor du skal stikke i det med tannpirker?

sleit veldig med det sist jeg og.... fikk eit stort sår mellom fortenna... sexy!!! turde knapt smile i svangerskapet, så jææævli ut... [&o] men etterpå gikk d fort bort, men måtte bare leve med d i svskapet...

Back
Topp