Au pair - noen erfaringer?

ingiln

Flørter med forumet
Bare les det nederste hvis du ikke gidder å lese alt! ;)

Vi har prøvd i flere måneder å få avtale med noen om å komme og være au pair hos oss. Vi hadde et opphold i søkenen i noen uker på grunn av et sykehusopphold, men nå har vi prøvd ganske lenge. Har tvillinger på ett år og ei på tre og et halvt, og når de endelig sover om kvelden, så har det gått mange kvelder på å lese om au pair-søkere, skrive e-post, Skype, snakke med mannen min. Vi fant den perfekte, men hun fikk problemer med å fornye passet sitt, så hun måtte dessverre si nei. En annen hadde vi god dialog med, men så gikk det opp for henne at ikke alle i Norge bor i nærheten av Oslo, der hun ville bo... I går snakket jeg med en som vil bytte vertsfamilie fortest mulig på grunn av en konflikt. Jeg har egentlig et godt inntrykk av henne, men vertsforeldrene var naturligvis dårlige referanser for henne, og det passer ikke så bra for oss at hun kommer så snart som hun ønsker. Andre vil komme senere enn vi ønsker. Det er mye vanskeligere og mer arbeid enn jeg hadde trodd å få tak i en au pair! Jeg lurer på om vi noen gang kommer til å få en! Nå har vi invitert ei, så får vi se hva hun svarer.

Hva slags erfaringer har dere med au pair? Brukte dere lang tid på å finne? Og hvordan var det å ha en au pair i hus i en lengre periode? Hvilket land kom au pairen fra?

Jeg har et vennepar som har au pair, og de er kjempefornøyde. De brukte noen måneder på å finne den rette, og endte opp med ei på 24 år fra Tyskland. Hun har studert norsk, så hun har helt klart en fordel ved at hun kan språket, mht kommunikasjon og relasjonsbygging med barna og foreldrene. Hun har vært hos dem siden juli i år, og skal være hos dem frem til sommeren. De har vært veldig heldige med sin au pair. Hun er pliktoppfyllende, snakker som sagt norsk, er vennlig og tar også initiativ til å gjøre ting i huset som ikke er en del av hennes arbeidsoppgaver, for å hjelpe til litt ekstra. De er ikke sjenerte, så de gjør ingenting av å ha henne i hus, men det blir selvsagt mindre privatliv. De har et hus med 2 etg. samt innredet kjeller, så au pairen har soverom i kjelleren, og de i 2.etg. De får med andre ord litt avstand når de går i seng ;)

Tror det er viktig å bruke tid til du er fornøyd blir en del i huset hos dere;)

Synes og huske jeg såg en bra dokumentar om au-pair på NRK. Men det belyser vel mer skyggesidene av temaet generelt egentlig. Uansett verdt en kikk :)

Hva med en norsk student? Det er dyrt med bolig som student og noen kan foretrekke å bo hos en familie og jobbe som au pair ved siden av skole, istedenfor bofellesskap.

Back
Topp