Atopisk Eksem

• Trådstarter Trådstarter Luna30
  • Opprettet Opprettet
L

Luna30

Guest
Noen her som har atopisk eksem som voksne?

Jeg må til legen og få bekreftet at det er de jeg har men alt tyder på det....
Eksem på hendene, litt i albueleddet (vet ikke hva det heter :p ) og på leppene. Akkurat nå så har jeg ikke noe som hjelper på leppene, det gjør så vondt :(

Bruker Canoderm krem 5% og syns den er god, men om dere har andre tips så kom gjerne med det! :)

Har kjøpt meg bomulls hansker til å bruke under hanskene jeg må bruke på jobb, jobber innen helse, prøver å unngå å vaske hendene for mye.

Noen som vet hva som må til for å få kremer for atopisk eksem å sånn på blå resept?

Har ikke erfaring med atopisk eksem . Men jeg har Seboreisk eksem og får det på blå resept .

Jeg fikk på resept bare ved å vise hendene mine til legen. Ikke atopisk eksem, men mest sannsynlig psoriasis siden jeg tidligere har slitt med det andre steder. Har sjelden utbrudd, men så fort han så det skrev han resept uten å bry seg om hva det var egentlig.

På minste med atopisk eksem bruker vi apobase 60%, og det fungerer veldig fint på han ihvertfall så har ikke bedt om noe annet. Bruker den selv også når huden blir veldig tørr :)

Barnelege anbefalte også apobase på eldste da hun hadde noen flekker her og der da hun var mindre.

Jeg fikk beskjed av hudlege at det kalles kontakteksem som voksen, ikke atopisk eksem. Jeg måtte ikke finne på å kalle det atopisk eksem eller allergi. :p Jeg har hatt eksem hele livet.

Jeg bruker Decubal og får kortison krem på blå resept.

Jeg har ikke mye, og det jeg har går bort med canoderm. Men guttungen har eksem, med hoved problem på fingrene. Han bruker elocon og protopic. Han sover med eksem hansker om natta. Og vi smører i tillegg på canoderm. Han må smøres minst 4 ganger om dagen, for å holde det i sjakk. Han tar også lysbehandling 2 ganger i uka.

Har alltid hatt eksem (og kaller det atopisk eksem, legen også hehe). Her er det canoderm når det blir veldig tørt/begynner å sprekke opp, og elocon kortisonkrem som jeg bruker 2-3 dager i strekk av og til -det bedres raskt med det. Da direkte på flekkene der det er verst. Jobber også innen helse, og har brukt mye hansker i kontakt med pasienter for å slippe å vaske hendene så grundig så ofte! Noen spør jo og synes det er rart jeg bruker hansker hos pasienter når det ikke er direkte skittent, men når jeg forklarer, forstår de jo :-) Usynlig hanske kan du også evt prøve på jobb, spray du tar på som beskytter hendene litt ved håndvask.

Har alltid hatt eksem (og kaller det atopisk eksem, legen også hehe). Her er det canoderm når det blir veldig tørt/begynner å sprekke opp, og elocon kortisonkrem som jeg bruker 2-3 dager i strekk av og til -det bedres raskt med det. Da direkte på flekkene der det er verst. Jobber også innen helse, og har brukt mye hansker i kontakt med pasienter for å slippe å vaske hendene så grundig så ofte! Noen spør jo og synes det er rart jeg bruker hansker hos pasienter når det ikke er direkte skittent, men når jeg forklarer, forstår de jo :) Usynlig hanske kan du også evt prøve på jobb, spray du tar på som beskytter hendene litt ved håndvask.

Blir du ikke svett på hendene når du bruker hansker så mye? Eller bruker du spesielle hansker?

Er atopiker og har alltid vært det.
Fikk div salver på resept i oppveksten, får ikke på resept nå.
Bruker elocon der det er verst, bommullshansker inni engangshansker og alkoholfri sprit til hendene.
Jeg vaker hendene selvom jeg bruker hansker.. Vanskelig å venne seg av med den vanen :p
Synes òg vanlig vaselin funker greit.

Blir du ikke svett på hendene når du bruker hansker så mye? Eller bruker du spesielle hansker?
Joda, men foretrekker det ;-) Tar de jo av mellom hver pasient, og er ikke konstant inne hos pasienter... evt bomullshansker inni går også an da. Jeg blir litt svett uten, men tar de av, og etter vask, tar jeg på krem. Da tørker hendene mindre ut i alle fall.

Er atopiker og har alltid vært det.
Fikk div salver på resept i oppveksten, får ikke på resept nå.
Bruker elocon der det er verst, bommullshansker inni engangshansker og alkoholfri sprit til hendene.
Jeg vaker hendene selvom jeg bruker hansker.. Vanskelig å venne seg av med den vanen :p
Synes òg vanlig vaselin funker greit.

Vaselin ble jeg faktisk anbefalt av fastlegen ang guttungen når jeg tenker meg om :)
Men syns det er så klissete å smøre på hele kroppen, så da fungerer det bedre med apobase :)

Back
Topp