Atopisk eksem

J

Juli17April19

Guest
Hei :)

Lurer på om flere barn her inne har dette? :)
Var til lege idag (igjen), da utslettet ikke ville gå bort. Så fikk konstantert det var atopisk eksem.

Det jeg lurer på:
. Plages barnet ditt av det?
. Gikk det fort over eller har h*n det enda?

:)
 
Frøkna mi på 2,5 får til tider utbrudd av det. Første gang hun fikk det var hun kanskje 7-8mnd, og får det tidvis enda :) smører henne jevnlig med fet krem, så det pleier å stagge det. Men hvis det ikke fungerer så har vi kortisonkrem vi kan bruke :) opplevde en gang at det ble ordentlig sår det ene stedet hun hadde utslettet, så er nøye på at det ikke skal få utvikle seg :)
 
Frøkna mi på 2,5 får til tider utbrudd av det. Første gang hun fikk det var hun kanskje 7-8mnd, og får det tidvis enda :) smører henne jevnlig med fet krem, så det pleier å stagge det. Men hvis det ikke fungerer så har vi kortisonkrem vi kan bruke :) opplevde en gang at det ble ordentlig sår det ene stedet hun hadde utslettet, så er nøye på at det ikke skal få utvikle seg :)


Vet du hva det kom av? :)

Var det ifh til mat? Dyr? Lufttemperatur? :)

Vi har ikke dyr så utelukker den fort. Men tenker at hu kan reagere på luftfuktigheten og div matvarer.
 
Eldste hadde det fra han var 1,5 år (kom da han startet i bhg). Eksemen er verst når det er kaldt ute. Blitt mindre nå når han er blitt skolebarn. Var verst rundt 3 årsalderen.
Tåler ikke ull/tettsittende strømpebukse i bomull o.l.

Hadde det selv fra jeg var liten frem til jeg i 16 år. Ble bedre/mindre med alderen.
 
Eldste hadde det fra han var 1,5 år (kom da han startet i bhg). Eksemen er verst når det er kaldt ute. Blitt mindre nå når han er blitt skolebarn. Var verst rundt 3 årsalderen.
Tåler ikke ull/tettsittende strømpebukse i bomull o.l.

Hadde det selv fra jeg var liten frem til jeg i 16 år. Ble bedre/mindre med alderen.

Okei :) godt det har blitt mindre da. Fikk med informasjon fra legen rundt dette :) å leste da at det kunne bli mindre ved skolealder.
 
Vet du hva det kom av? :)

Var det ifh til mat? Dyr? Lufttemperatur? :)

Vi har ikke dyr så utelukker den fort. Men tenker at hu kan reagere på luftfuktigheten og div matvarer.
På meg virker det som det kommer i fht lufttemperatur. Ikke hatt det hele sommeren, men ser smått antydning nå :)
 
Begge barna mine har det. Eldste fikk diagnosen på høsten da han var 1,5 år. Den høsten og vinteren var han mye plaget. Han er 2,5 år nå snart. Er spent på hvordan denne høsten og vinteren blir, men jeg merker ingen bedring i huden hans generelt. Så jeg tror det blir det samme i år som i fjor. Lillesøster er 1,5 år snart. Huden hennes er som hans, så jeg tror vi vil få den samme reisa med hun.
 
Jeg har atopisk eksem og lillegutt har det. Melkeprodukter bruker å gi utslett når man har eksem. Vi smører med canoderm en gang om dagen og etter hvert bad. Unngår ull rett på kroppen.
Eksemet mitt ble bedre i tenårene (jeg hadde konstant utslett i armkroken, bak knær osv. Som ikke ble bedre av kortison).
Viktigste er å holde huden myk med fuktighetskrem.
 
Klumpen min har atopisk eksem. Fikk diagnosen da han var 4 mnd. Han hadde da hatt infeksjon i eksemet (ganske vanlig), så vi fikk komme til hudlege. Der fikk vi riktig type salver og veiledning og han har vært veldig fin siden, dvs. ingen store utbrudd. Kan hende det blir hissigere til vinteren igjen, men håper vi slipper det. Generelt er det veldig viktig å holde huden fuktig med krem. Vi får canoderm på blå respet, smører morgen og kveld. Bruker også a-derma sin i ansiktet (den er veldig god). Han kan ikke bruke ull. Håper det ordner seg for dere og at barnet slipper mye plager [emoji173]️
 
Begge barna mine har det. Eldste fikk diagnosen på høsten da han var 1,5 år. Den høsten og vinteren var han mye plaget. Han er 2,5 år nå snart. Er spent på hvordan denne høsten og vinteren blir, men jeg merker ingen bedring i huden hans generelt. Så jeg tror det blir det samme i år som i fjor. Lillesøster er 1,5 år snart. Huden hennes er som hans, så jeg tror vi vil få den samme reisa med hun.


Huff, såpass ja :sorry:
Får håpe det går over så snart så snart :Heartblue:Heartred

Jeg har ikke noe erfaring med dette enda, så er fint å snakke med andre om dette :)
 
Jeg har atopisk eksem og lillegutt har det. Melkeprodukter bruker å gi utslett når man har eksem. Vi smører med canoderm en gang om dagen og etter hvert bad. Unngår ull rett på kroppen.
Eksemet mitt ble bedre i tenårene (jeg hadde konstant utslett i armkroken, bak knær osv. Som ikke ble bedre av kortison).
Viktigste er å holde huden myk med fuktighetskrem.


Takk for at du deler erfaring :)
Ja, vi har og fått canoderm å kortison krem (husker ikke navnet :rolleyes:)
Jepp, må bare holde det mykt :) å være obs.
 
Klumpen min har atopisk eksem. Fikk diagnosen da han var 4 mnd. Han hadde da hatt infeksjon i eksemet (ganske vanlig), så vi fikk komme til hudlege. Der fikk vi riktig type salver og veiledning og han har vært veldig fin siden, dvs. ingen store utbrudd. Kan hende det blir hissigere til vinteren igjen, men håper vi slipper det. Generelt er det veldig viktig å holde huden fuktig med krem. Vi får canoderm på blå respet, smører morgen og kveld. Bruker også a-derma sin i ansiktet (den er veldig god). Han kan ikke bruke ull. Håper det ordner seg for dere og at barnet slipper mye plager [emoji173]️


Så godt at dere fikk riktig hjelp å at det går bedre idag :)

Ja, vi fikk canoderm på resept idag også en annen kortison krem (husker ikke navnet :rolleyes:)
Har brukt/bruker apobase på henne ellers å masse olje i badet :)
 
Storebror på 3 år har det. Fikk hormonutslett som vanlig, men det gav seg aldri. Ble bare verre og verre, ble henvist til sykehuset og fikk første time dit når han var 6 mnd. Hadde da blitt infisert, og måtte bruke kortison i 4 mnd før det ble bra. Etter dette har han blitt bare bedre og bedre, sist vi brukte kortison er nesten et år siden. Bruker canoderm og olje i badevannet som forebyggende. Her er triggere overgangen mellom sesonger, vinteren, samt ull rett på huden.
 
Vi fikk påvist i vinter. Ett år nå. Var borte i sommer. Her er det tilbake igjen nå. Er bare i ansiktet. Tror det kommer mer med høst/vinter luft. Vi fikk A-derma exomega av helsesøster først, da ble det helt krise. Da ble hun så tørr at hun nesten sprakk opp i kinnene i tillegg til at hun ble enda mer hissig rød der. Måtte slutte med den kremen. Hørte med lege at den kremen ikke bør brukes på atopisk eksem pga at det er mye vann i den kremen. Fikk Canoderm og hydrokortisonkrem av legen. Nå er vi så vidt tilbake med utbrudd, så smører bare med Canoderm nå og ser an om vi må på med hydrokortisonkrem. Ser det blir bedre med Canoderm, men tar litt tid å få det bort igjen. Her kan ull brukes siden det kun er i ansiktet. Brukte bare ull i vinter. Hverken pappaen eller jeg hadde atopisk eksem som små, så vi håper hun vokser av det. Vi vet ikke om noe i familien heller.
 
Hei :)

Lurer på om flere barn her inne har dette? :)
Var til lege idag (igjen), da utslettet ikke ville gå bort. Så fikk konstantert det var atopisk eksem.

Det jeg lurer på:
. Plages barnet ditt av det?
. Gikk det fort over eller har h*n det enda?

:)
Får utbrudd om vi bruker ull, såpe, bytter vaskemiddel eller er i kontakt med gress. Smører daglig så huden er fin nå.
 
Vi fikk påvist i vinter. Ett år nå. Var borte i sommer. Her er det tilbake igjen nå. Er bare i ansiktet. Tror det kommer mer med høst/vinter luft. Vi fikk A-derma exomega av helsesøster først, da ble det helt krise. Da ble hun så tørr at hun nesten sprakk opp i kinnene i tillegg til at hun ble enda mer hissig rød der. Måtte slutte med den kremen. Hørte med lege at den kremen ikke bør brukes på atopisk eksem pga at det er mye vann i den kremen. Fikk Canoderm og hydrokortisonkrem av legen. Nå er vi så vidt tilbake med utbrudd, så smører bare med Canoderm nå og ser an om vi må på med hydrokortisonkrem. Ser det blir bedre med Canoderm, men tar litt tid å få det bort igjen. Her kan ull brukes siden det kun er i ansiktet. Brukte bare ull i vinter. Hverken pappaen eller jeg hadde atopisk eksem som små, så vi håper hun vokser av det. Vi vet ikke om noe i familien heller.


Oi, huff :( det hørtes virkelig ikke godt ut! Stakkar :( men godt dere fikk hjelp av legen med å få rette kremer :) så får vi håpe alt retter seg med tiden.

Vet bare min bror hadde det som yngre. Men han vokste fra seg det :) jeg eller mannen har ikke noe sånt heller.
 
Oi, huff :( det hørtes virkelig ikke godt ut! Stakkar :( men godt dere fikk hjelp av legen med å få rette kremer :) så får vi håpe alt retter seg med tiden.

Vet bare min bror hadde det som yngre. Men han vokste fra seg det :) jeg eller mannen har ikke noe sånt heller.

Ja, legen var veldig tydelig på at krem med vann først (mest vann) i innholdsfortegnelsen som i den kremen helsesøster gav oss, var noe man ikke måtte finne på å bruke på atopisk eksem pga at vann tørker ut huden. Da er det fet krem som hjelper i stedet. Nå holder vi det i sjakk, og A-derma Exomega er bannlyst i dette huset. Kommer ikke til å bruke den på meg selv en gang, og jeg tåler alt.
Godt å høre at andre vokser seg fra det, håper på det her også! [emoji4]
 
Min første hadde det. Han er 16 år. Var mye plaget fra 2mnd alderen. Fikk det av mat allergi. Så fort maten han reagerte på var fjernet fra kosten fikk vi kontroll :)
 
Vi fikk beskjed om at eldste hadde det, men fant etterhvert ut at hun reagerte på egg. Alt forsvant når jeg kuttet ut egg (jeg ammet). Holdt henne unna egg i flere år, med prøvde forsiktig en sjelden gang. I dag er hun 5 år og det siste året+ har hun ikke reagert på egg i det hele tatt

Nå har lillebror eksem også (5 mnd), men virker ikke som det blir bra selv om jeg kutter ut egg fra kosten. Canoderm har hjulpet, men jeg syntes mustela emollient cream er enda bedre. Syntes det er så vanskelig for han har gode og dårlige dager så det virker som noe utløser det, men aner ikke hva!
 
Back
Topp