Atopisk eksem

Fairy88

Glad i forumet
Aprillykke 2016
Noen som har gode råd til hva man kan gjøre med et barn som har atopisk eksem? Vi har salve på resept fra legen (locoid) smører med Aderma salve, vasker klær i neutral vaskemiddel og prøver å unngå såper og slikt i vannet. Ikke alltid så lett med en gutt på snart 5 år som har sine egne meninger og tanker om emnet :( har selv aldri hatt noen problem med ømfintlig hud, så er litt vanskelig å omstille seg helt, men prøver så hardt vi klarer.
Og er det ingenting ull som egner seg på slik hud?

Noen som har gode råd til hva man kan gjøre med et barn som har atopisk eksem? Vi har salve på resept fra legen (locoid) smører med Aderma salve, vasker klær i neutral vaskemiddel og prøver å unngå såper og slikt i vannet. Ikke alltid så lett med en gutt på snart 5 år som har sine egne meninger og tanker om emnet :( har selv aldri hatt noen problem med ømfintlig hud, så er litt vanskelig å omstille seg helt, men prøver så hardt vi klarer.
La roche posay har vi brukt, eneste som funket sammen med kortisonkrem når det var som værst. Ellers funket blenda sensitiv bedre enn neutral for oss (ingen aning hvorfor:p). Vi bruker også dr greve barnesåpe/sjampo, funker bedre enn alt det dyre vi har prøvd:)
Av ull så har vi ikke hatt det problemet, men vet mange sverger til bambus og ull/silke blandinger :)

Skal se Ann litt til med samme regime som er nå, og hvis han selv fyller på såpe i badekaret når jeg snur ryggen til så får jeg bare fjerne alt av andre såper. Og hvis det ikke funker får jeg prøve å endre på en ting om gangen så jeg ser hvor problemet ligger. Huden hans var helt fin fram til sommeren han var bikket 2 år og så var han plutselig full i eksem. Har brukt vanlig vaskemiddel og slikt tidl, bare smurt når det har blusset frem, men nå er han ekstrem selv om jeg har gått helt over til parfymeriet :(

Jeg er kjempe allergisk mot flere av de konserveringsmiddlene som de bruker istedenfor parabener og tåler derfor ikke mange av disse sensitiv produktene. Jeg vil anbefale å prøve feks blenda sensitiv istedenfor, skrive matdagbok for å se om han reagerer på noe mat.

Mine to barn har atopisk eksem og her fungerer Devold ull helt fint. :)

Bader sjelden
Smøres etter behov og litt lenger (vesla var hardere rammet og ble smurt med hydrokortison. Lillebror smøres med bepanthen eller annen fuktighetskrem til barn)
Har litt olje i badevannet

Om den som er hardest rammet bruker (reseptfri?) hydrokortison er de enten veldig mildt rammet eller feilbehandles. Eller mente du kortison, ikke hydrokortison?
Fuktighet, fuktighet, fuktighet er jo absolutt viktig, men jeg har aldri hørt om atopisk eksem behandlet med bephanten. Du vil jo trenge en tube for dagen? Den er jo også veldig klissete? Bruker den bare inni bleier jeg.

Vi kjøper de store flaskene og boksene (locobase er i boks på 200 ml, det er egentlig praktisk)

Men mine unger har tålt ull, det har de. De har ikke vært hardt rammet, og ull har de ikke reagert på. Jeg er ikke helt sikker på yngste enda

Min har tendenser til atopisk eksem.men det forsvant helt etter vi begynnte å smøre med en krem fra apotek som heter miniderm.fikk den anbefalt av farmasøyt.smører morgen og kveld.det var som magi for oss for nå er huden fin.men har vi glemt å smøre blir han tørr og ru i huden m en gang.

Jeg fikk resept fra legen, det er hydrokortison 0.1%. Det funkes veldig bra. Men må bruke salve med fett etterpå. Han klør seg om natta og vært våken flere ganger. Men vi prøvde den hydrokortison og det funkes veldig bra. Jeg bruker A-kremen etter kortisonet.

Jeg fikk resept fra legen, det er hydrokortison 0.1%. Det funkes veldig bra. Men må bruke salve med fett etterpå. Han klør seg om natta og vært våken flere ganger. Men vi prøvde den hydrokortison og det funkes veldig bra. Jeg bruker A-kremen etter kortisonet.
Locoid er 0,1% og på resept ;p

Locoid 0,1% - respetpliktig
Hydrokortison 1% - reseptfri i liten pakke, resept på større

(selvsagt ikke sånn at det er prosent av det samme da, locoid er kortison gruppe 2 og derfor reseptbelagt, hydrokortison er gruppe 1 og selges i liten forpakning reseptfritt)

Det skal alltid fet fuktighetskrem etter kortison, Fet krem i store mengder er grunnleggende i behandling av atopisk eksem ettersom dete skyldes en feil i hudens fuktighetsbalanse

Selv bruker jeg betnovat med chinoform, locoid, elidel. Smører med locobase repair og canoderm.
Jeg bruker ull men det klør, men går fint. Bruker helst ull og silkeblanding, er mildere. Finnes ull med bomull på innsiden, de skal være bra for eksembarn men noen reagerer jo på dem også. Tror Reflex har noen sånne som er litt rimelige.
Jeg bruker Eucerin dusjolje for atopisk eksemhud, kanskje du kan kjøpe det og helle over på en "kul" såpeflaske for barn?

Det er ikke lett det der.

Back
Topp