Atopisk eksem

Jeg har selv atopisk hud og har funnet ut at sønnen min sannsynligvis også har fått dette.

For å holde huden fin på ham (og meg selv) bader jeg han par ganger i uken med olje i vannet. For ofte tørker huden ut (hvis barnet er skittent kan en rask tur under dusjen være et litt mer skånsomt alternativ). I tillegg smører jeg morgen og kveld med A-derma kremen. Dette fukter huden godt og roer evnt irritasjon. Er huden helt fin trenger man ikke å smøre så hyppig. Hvis huden har blitt sår kan du kjøpe en reseptfri salve med 0,1% kortison som du smører på de såre partiene.

Men det kan være en fordel å få en utredning hos legen. De gjør ikke det på spedbarn siden de kan vokse dette av seg, men hvis ikke det gir seg. Man kan nemlig da søke om støtte av NAV. Det koster jo tross alt for kremer og oljer i tillegg til at det sliter mer på klær og sengetøy ;)

Lykke til :D

Olje i vannet har jeg vær gang jeg bader snuppa. Så da er det bare å prøve seg på a-kremen. Hun er heldigvis ikke så hardt rammet, kun tørre 'flekker' i panna, kinna og på begge føttene. Prøvde meg på dr. Greve sin krem men det virka bære som hun ble verre av den så da skal jeg prøve meg på a-kremen:) Smøre morgen å kveld da kanskje?:) så kremen funker på deg åsså? Søstera mi plages veldig med atopisk eksem, er så ille at hun klør seg til tider til blods. Håper at prinsen din og snuppa mi vokser det av seg:)

Jeg hadde atopisk eksem fra jeg var 8 mnd til jeg var ca 8 år.. På hele kroppen :/ det gjorde helt forferdelig vondt husker jeg.. Hele familien prøvde alt på meg men fant til slutt ut at det eneste som hjalp var saltvann, sol og lokobase (fuktihetskrem).. Men er jo uaktuelt med både sol og saltvann(?) på baby..

Mellomste min har atopisk eksem. Vi bruker kun A-derma serien. Både fuktighetskrem og olje i vannet. Funker kjempe bra her ihvertfall :)

Hei
Jeg og barne mitt har atopisk eksem og for oss så fungerer det med at jeg ikke dusjer/bader ofte. Skifter mellom 3 merker med fuktighetskrem bruker da aderme,hellosan og babyline sin.I tilleg så bruker jeg en krem som er på resept på de værste utbrudene.
Bruker også olje i vanne ved bading

I tilleg så bruker vi kun nøytrallvaskemiddel og tøymykner. Og har alt av tøy i tørketrommelen siden at stift tøy kan gjøre at det gniser mot huden og gjør at huden blir irritert. Og bruker heller ikke ull mot huden siden begge da får mer utbrud av eksemen

Lykke til

Et lite råd jeg fikk. Om dere skal hjelpe til med kortisonkrem, trapp ned gradvis. (morgen/kveld - morgen - annenhver dag ) og ikke 1 uke på og 1 uke av. Noen opererer fortsatt med den bråe avslutninga, og slik gjør man aldri med kortisontabletter f.eks. Man bør gå gradvis ned. Ellers har jentene over massevis av gode tips. Mye erfaring med atopisk eksem rundt om. Lykke til videre med de små. :)

Nå har jeg kutta ut olje kjøpt på butikk og kjøpt inn hvetekjim olje. Lillepia sutter mye på tommeln så det er der det er verst! Dagen etter hun hadde tatt et bad med hvetekjimolje var tommeln helt fin, kunne nesten ikke tro at hun hadde vært så tørr å sår som hun var. Åsså smør jeg henne med a- derma kremen morgen å kveld:D dette ser ut til å holde eksemen i sjakk! Tuusen takk for tips!:D

Ikke for å reklamere, men har veldig god erfaring med Aderma sin Exomega.
Når guttungen min har eksem (hele tiden) gir den mest fukt sammen med kortisonkrem.
Den gangen jeg gikk tom og brukte en annen god krem gikk ikke eksemutbruddene ned i styrke i det hele tatt. Så man må finne den fuktighetskremen som gir mest fukt og beskytter best til sin/ungens hud. 

Friduz skrev:
Nå har jeg kutta ut olje kjøpt på butikk og kjøpt inn hvetekjim olje. Lillepia sutter mye på tommeln så det er der det er verst! Dagen etter hun hadde tatt et bad med hvetekjimolje var tommeln helt fin, kunne nesten ikke tro at hun hadde vært så tørr å sår som hun var. Åsså smør jeg henne med a- derma kremen morgen å kveld:D dette ser ut til å holde eksemen i sjakk! Tuusen takk for tips!:D

Olje i butikk er ofte ikke olje i det hele tatt desverre. Vi bruker også hvetekimolje. Exomega sin. Er kanskje samme du bruker, men er mye bra og jeg også har fått mange gode tips på forum :)

Back
Topp