Atopisk eksem

Klatremus Lillemann

Juni12s allviter/orakel
VIP
Mistenker at lillegutt på to år nå utvikler atopisk eksem (har det selv også).. Har fått en del prikker i ansiktet som han sier er vonde. Merker at han nå har blitt veldig rød og litt blemmete etter jordbærsyltetøy. Fant også et utslett på bena i går, ikke direkte i knehasene, men rett ovenfor.Det svir når vi smører... Bestiller legetime til uka, men hva smører dere barna med, og hva passer dere på ifht inneklima og sånn? Sengetøy, støvsuging/vasking osv. Problemet vårt er at vi har vegg-til-vegg tepper i huset vi leier, og det er ikke bare å fjerne dem heller sånn uten videre.. På stua, soverommet til lillegutt og på det andre soverommet som vi nå bruker til kontor. Jeg mistenker at de er en kilde tilproblemene.. Mistenker også allergi siden han nyser for tiden. Kan de teste så små barn for allergi?
 
Halloen!
Jeg har en jente på 13mnd som vi og legen mistenker for ha allergi og atopisk eksem. Så vi var på barneklinikken og tok blodprøve for noen dager siden, og skal få svarene om 3uker. Men legen sa at hvis noen allergener viste positiv utslag, var hun allergisk mot det. Men dem som viser negativ, vet man ikke om hun reagerer på før hun blir noen år eldre. Så litt nytteløst ta allergiprøve, men dem som viser positiv, er jo positiv (altså at hun ikke tåler de tingene).
 
Har en gutt på 1,5 år som fikk påvist atopisk eksem og eggallergi når han var 6-7 mnd,så det går an å teste de for allergi selv om de er så små(her tok de prikktest). Han har sterk grad av dette.
Smører flere ganger daglig med en fet krem,bruker decubal nå,men har også prøvd aderma og en til jeg ikke husker svaret på. I perioder han har mye eksemutbrudd behandles dette med kortison salver. Men det er viktig å ikke bruke over lengre tid!
I tillegg til å unngå alt med egg,bruker vi ikke ull på ham,bader ikke mer enn 2 dager i uken og med naf badeolje,vasker klærne kun med neutral vaskemiddel,helst flytende da det gir minst rester i klærne. Røykluft er ikke særlig gunstig(vi røyker ikke heller) og prøver å ha det mest mulig "renslig" inne. Passer også på at han ikke blir for varm,da svette ikke er helt gunstig.
Egentlig mye å passe på,jeg har sikkert glemt noe,men hvis du lurer på noe så bare send meg en pm :)
Lykke til med lillegutt og eksemen:)
 
Datteren min har atopisk eksem og har hatt det siden hun var ca 7mnd. Det var da jeg så de kom, runde tørre områder på lår og overarmer. Smører med Locobase repair fra apoteket. Bruker vaskemidler uten parfyme og smører hver kveld.
Hun har også astma og pollenallergi. Går nå på flytende Zyrtec og astma medisiner( flutide og ventoline)
 
Takk for svar. Virker mye bedre i dag enn i går, men har noen tørre partier. Bak på/ mellom lårene der som bleia sikkert gnisser litt, og på ene underarmen nedover mot hånda fra albuen. Og noen små tørre flekker hist og her på kroppen. Han har hatt sånne småflekker en stund, men har ikke tenkt på det før nå når jeg oppdaget flere områder. Virker ikke som det plaget han, og han har jo brukt ull hele vinteren faktisk uten problem. Jeg hadde mye eksem som lita, men vokste det av meg. Fikk igjen i voksen alder, men da rundt øynene og på hendene. Er hendene jeg plages mest med nå. Så har i grunnen venta på at det skulle slå ut på lillegutt også. Jeg har fete kremer jeg kan smøre med, men er usikker på om jeg bør smøre ham noe nå før vi skal til legen? Er jo dumt om utslettet blir borte mener jeg sånn at vi ikke får noen "diagnose" på det... Bade gjør han ikke mer enn en - to ganger i uka heller. Har vært forsiktig med det. Bruker neutral vaskemiddel også. Men vi må nok støvsuge oftere og bli enda flinkere på renhold. Men det værsatelitt er nok teppene her i huset.. Får tenke på hva vi gjør med det..
 
Lipikar Body Balm

Vi bruker denne og er superfornøyde. Smører morgen og kveld og har nesten ikke hatt utslett etterpå. Snuppa mi er ikke veldig plaget da, men får tørre partier som klør. Har ingen allergier som vi vet om :)

Edit: fikk ikke opp bildet, men du ser navnet til kremen der :)
 
Lag badevann med masse masse babyolje i, og klapp han lett tørr etterpå- når dette har trukket inn så smør med A creme....et par dager med dette og utslettet er borte! Tulla mi hadde noen utbrudd når hun var mindre, men virker som om hun har vokst det av seg nå.. 
 
T bader i vann uten såpe, men med litt olje.. bruker bare neutralprodukter til kroppsvask, klesvask og sengetøy..
Vi har ingen vegg-til-veggtepper.. vi har sentralstøvsuger som sender støvet ut og ikke inn i huset igjen..
Testa han for pollenallergi for halvannen uke siden fordi han klødde så fælt i øynene og da fikk han påvist det også.. Bruker livostin øyedråper. Til nesa prøver vi foreløpig bare med å skylle med saltvannspray og blåse godt ut noen ganger om dagen.. :-)

Vi har katt, men han var ikke allergisk mot noe annet enn bjørkepollen heldigvis..
 
Jentungen her har eksem og astma og alergi
Ho blir smørt med fuktighets krem hver dag 3 ganger bytter på merke men bruker hellosan,spenol,aderma og repair
ellers så har ho kortisonkrem som vi bruker(fått av lege) brukes opp til 4-7 dager etter at vi ser eksemen er borte(avtallt med hudlege)
bader/dusjer kun 1 dag i uka, bruker da kun olje og ikke såper i dusjen/bade
Bruker kun nøytral vaskemidel og tøymykner, henger ikke tøye hennes ut pga at pollen og slikt kan feste seg i tøye, bruker tørketrommel på tøye hennes slik at tøye ikke blir stivt og gniser mot huden. Bruker ikke ull siden her blir det da mer eksem. Bruker litte klær når det er mulig slik at ho ikke svetter siden dette gjør at ho blir mer plaget

bruker også valargan pga eksemen og kløen
 
Back
Topp