atopisk eksem

IrenePirene

Forumet er livet
Ser desverreut til at min lille alt har fått den dritten... :( :( Noen som har erfaring og tips å komme med? Jeg smører med aderma exomega morgen og kveld, og vanlig spenol ellers.. Ser ut som det holder det noenlunde i sjakk.

Har dessverre det..her funker det best med apotekets a krem på tube..smører morgen og kveld..bader kun en gang i uka..når hun får utbrudd, bruker vi mildison..men har blitt sjeldnere utbrudd etter at vi begynnte på a kremen..Når hun bader, bruker vi kun olje..Husker jeg prøvde natusan på størstejenta en gang...og hun vart helt rød av eksem over hele kroppen..huff..er noe dritt det der..

ORIGINAL: IreneL

Ser desverreut til at min lille alt har fått den dritten... :( :( Noen som har erfaring og tips å komme med? Jeg smører med aderma exomega morgen og kveld, og vanlig spenol ellers.. Ser ut som det holder det noenlunde i sjakk.

Oh yes, jeg har det. Bruker aderma exomega kremen jeg også. Ellers har jeg hørt at Avene kildevann-spray hjelper en del, men vet ikke hvordan det er på barnehud. I tillegg har jeg en krem jeg fikk på resept fra legen som heter Elocon. Den tar de verste feltene når det blir for ille! Ville hørt litt med fastlegen om det plager han veldig.

Hei! Datteren min fikk dette veldig tidlig, og var veldig plaget det første året. Hun er nå 2, 5 år, og hun har nesten ikke ikke vært plaget det siste året:) Vi brukte alle de kjente kremene på apoteket og helsekosten, synes de fleste fungerte godt, men oppleve at hun ble "imun" etter ca 2-3 uker slik at vi byttet på kremer. holdt å ha 2 forskjellige og bytte på med omgangen.. Vi brukte også badeolje. Rikshopitalets barneolje er super, men veldig dyr, så vi kjøpte ACO sin i sverige, den var en 4 del av prisen og helt lik! Flasken er hvit og rød.. Et annet tips er å kjøpe kremer i sverige, mye billigere! Locobase repair brukte vi når det var på ille husker jeg. og aderma sine og agrysan fra helsekosten. Hadde en mer hverdagskrem fra locobase når det ikke var så ille. Hun fikk også en krem fra barnelegen som het flutivate, men vi tengte den ikke noe særlig når vi holdt det vedlike med kremer og oljer. Kremer fra legen innholder en del kortison, så jeg var litt betenkt med å smøre for mye med det.
Lykke til! Bare spør hvis du lurer på noe;)

Mannen min er ekstremt plaget og har vært det siden han var ett år gammel.

Han har vært igjennom veldig mye av kortison tabletter, men nå har vi en medisinfri periode for å se om vi klarer å holde det i sjakk selv
(noe som dessverre ikke ser så lovende ut enda men gir ikke opp.)
Han var nettopp innlagt to uker i trondheim for å testes for alt mulig slags allergi, men fikk ikke noe konkrete svar av det akkurat..

Her går det i smøring smøring smøring. Har veldig gode erfaringer med ApoBase. Men velg den som heter cream og ikke oily cream. Den
er FOR drøy. Ellers går det i oljebad hver eneste kveld. Da kan jeg anbefale apotekenes egen badeolje. Reneste som er å få tak i!
Og babyen må aldi bli dehydrert.Så få gullklumpen til å drikke vann [:)]

Kan nok komme med noen tips. Har levd med dette i elleve år nå[:'(] men må dessverre fyke!

Masse lykke til!

kevin har det. vi fikk mildison vi skal smøre 2 ganger om dagen i 1 mnd.. den inneholder så lite hydrokortion at det ikke er skadelig i 1 mnd.. så smører vi med aderma oxyegm eller noe , etter at mildison har fått trkt seg inn... dette gjør vi morgen og kveld.. bader han 1 gang i uka,,, 

Heldigvis har ingen av barna det ennå, men jeg har vært plaga med det siden tenåra, og til tider ganske intenst.
Jeg bruker ingen vaskemidler med pafyme, ikke skyllemiddel heller. Alt av klær, håndklær, kluter og sengetøy blir vasket i uparfymerte midler. Bruker aldri "bobler" eller andre ting som er parfymerte i badevannet, heller ikke såpe. Smører meg hver dag med uparfymert krem. Det fungerer godt for meg, og etter to graviditeter har eksemen faktisk "mirakuløst" vært borte:) Men er nøye med dette med parfyme, altså. Husk å sjekke at det du vasker med VIRKELIG er parfymefritt selv om det står "sensitiv" på, noen ganger er det allikevel svakt parfymert. Lykke til med lille gullklumpen:)

ORIGINAL: ellemamma

Har en i familien som fikk det da hun var liten, men når ho ble eldre så forsvant det etterhvert. Kan trøste deg med at jeg har hørt at når man får eksem og allergi som liten så er det en stor mulighet for at den blir borte når man blir eldre.. og hvis man får det i voksen alder så er ikke så stor sjanse for at den ikke forsvinner... men jeg vet ikke...er bare noe jeg har hørt og erfart..

så jeg krysser fingrene for at lillingen din vokser det fra seg [:)]

Jeg var  ekstremt plaget med atopisk eksem som liten.
Vokste det av meg rundt 14 års alderen..

Men etter jeg fikk barn har det kommer litt tilbake igjen.. Men heldigvis ikke ille som da jeg var liten

tja.. sjølsagt prøve å unngå såper, ikkje bade for ofte (1 gang i uka er nok), bruke olje i badevatnet. Her har også Aderma Exomega morgen og kveld funka bra, og i periodar der det er forverring tar vi knekken på det med kortison. Er det ille kan ein resept på sterkare kortisonkremer hos legen...

lurt å bruke uparfymert vaskemiddel, og mange kan reagere på ull.. bomull eller ull-silke inn mot kroppen skal vere bra..
enkelte kan vel også reagere på husdyr og matvarer, det må vel nesten bare prøvast ut...

kulde er også skummelt, så viktig å bruke ein god kuldekrem når dei skal vere ute.. den må vere oljebasert, og ikkje vannbasert..

har også hørt at havre i badevatnet skal vere bra, men ikkje prøvd det ut sjøl!

her i huset er det eldstejenta som har atopisk eksem, ho begynte å få det når ho var rundt 3 mnd.. Hadde det SKIKKELIG ille ei stund, men no er det bare litt eksem i albuhasene stort sett :o) prøver å vere flink å begynne med kortison straks vi ser det blusser opp, har også i perioder smurt med fuktighetskrem så ofte som ca ein gang i timen!
smører kvar kveld framleis da, no er ho snart 8....

Jeg bruker ikke parfyme selv, det har jeg ikke brukt siden han kom til verden. Jeg vasker både våre klær og hans klær med parfymefritt, og bruker ikke tøymykner heller lenger (brukte parfymefri av det også).
Citrus holder jeg meg borte fra, og jeg har ikke lagt om kosten på noe vis fra han ble født til han fikk det, og heller ikke etterpå, så føler ikke det kan være det heller..

Vi får bare håpe at det er nå en liten periode slik som søskenbarnet hans hadde det.. HÅPER også at det ikke vil bli allergi/astma senere slik som jeg har lest på nettet at det kan bli.. Krysse fingre og tær for at han vokser det av seg.

Men uansett så skal jeg være flink å smøre han hver dag.. Så får vi prøve å lære pappaen viktigheten av det også.. Jeg spør når han har stelt han for kvelden: Har du smurt nå da? Ehhh.. naj.. jeg skal gjøre det nå..!

Back
Topp