Atopisk eksem og behandling

baby_

Forelsket i forumet
Har ei lita snuppe med atopisk eksem, mest sannsynlig. Eksemen varierer veldig, noen dager blusser den opp mens plutselig er den borte ganske lenge. Men hun er pga av eksemen ofte tørr i kinnene hele tiden. 

Har forsøkt forskjellige kremer og funnet ut at hun reagerer på mange av dem, deriblant den ene kremen til Aderma for Atopisk hud.. Men har vært på apoteket og fått flere gratis prøver på andre Aderma kremer nå. Har også kjøpt Apobase creme (den oily varianten er veldig fet og anbefales visst ikke..) 
Testet Apo Base på et lite område i går, og den reagerte hun  ikke på. Fikk tips på apoteket om å bytte krem dersom kremen sluttet å virke etter å ha blitt brukt en periode, for så å bruke en annen en stund. Men at en ikke nødvendigvis trengte gi opp den kremen, men derimot ta den i bruk igjen om en stund dersom det er behov for det.

Fikk også anbefalt å kutte ut diverse matprodukter (i forb med amming og overføring til morsmelk), som sitrusfrukter, egg, produkter som inneholder mye sukker og stivelse, nøtter og jordbær. Jeg eeeelsker jo appelsin og eplejuice og diverse søtsaker;), men har kuttet dette ut nå for en stund for å se om det har en positiv virkning. De andre tingene skal jeg også prøve å unngå/ begrense best mulig en mnds tid.

Flere som har erfaringer@tips og dele i forbindelse med atopisk eksem? emoticon Få høre!emoticon

Jeg har atopisk eksem selv, og begge barna har arvet det. Vil først og fremst anbefale deg å ta en tur til biblioteket, og se etter boken "atopisk eksem" av Ole Fyrand. Den er kort og lettlest, og gir masse gode tips.

Av kremer er jeg veldig fornøyd med locobase repair, den røde tuben. Ellers regner jeg med at du har hørt de vanligste tipsene: Uparfymert vaskemiddel, unngå skyllemiddel, ikke bli svett, ikke for varme eller hyppige bad, olje i badevannet, ikke såper som tørker ut huden, ikke ull mot huden, utvasket bomullsklær er det aller beste, smør huden ofte osv... Kostholdsforandringer har sjelden effekt dessverre.

Skriver for å kunne lese i tråden

Sukkertopp skrev:
Jeg har atopisk eksem selv, og begge barna har arvet det. Vil først og fremst anbefale deg å ta en tur til biblioteket, og se etter boken "atopisk eksem" av Ole Fyrand. Den er kort og lettlest, og gir masse gode tips.

Av kremer er jeg veldig fornøyd med locobase repair, den røde tuben. Ellers regner jeg med at du har hørt de vanligste tipsene: Uparfymert vaskemiddel, unngå skyllemiddel, ikke bli svett, ikke for varme eller hyppige bad, olje i badevannet, ikke såper som tørker ut huden, ikke ull mot huden, utvasket bomullsklær er det aller beste, smør huden ofte osv... Kostholdsforandringer har sjelden effekt dessverre.

Ahh da er Locobase Repair notert!:) Snuppa har eksem i ansiktet, ganske lite synlig da, men blir rødlig dersom hun reagerer på kremer. 
Visste faktisk ikke om olje i badevannet:( Skal en helst ikke bruke noe i badevannet da? Her bades det kun en gang i uka, og ellers om det er noe spes. Har også hørt en bør holde seg unna klorvann..
Bruker uparfymert vaskemiddel og skyllemiddel jeg(samme merke).

Takk for tips ang bok, skal stikke på biblioteket og lese den når vi skal innom helsestasjonen neste gang, da bliblio ligger like ved!:)

Eg er har også hatt litt atopisk eksem selv tidligere, og når det var kaldt i vinter/vår, så begynte Elias også å få plager med det. Vi har brukt en salve som heter Lipikar Balm-La roche-Posay sin. Den hadde han veldig god effekt av. Vi går på babybading og bader i klor. Men dette har heldigvis ikke forverret eksemen noe. Eg dusjer han godt etterpå, og smørrer han godt inn med denne kremen etterpå. Ellers har eg tatt bort skyllemiddel og ull. Ikke kuttet noen matvarer. Tror ikke han er den som er verst rammet heldigvis. Ikke enda i allefall. Er så og si fri for det nå, men er spent på koss det blir til vinteren igjen.

Her har storebror atopis eksem, og til tider er det så ille at han klør seg til blods på natten og vi må bruke duoderm(kunstig hud) med sterk kortison  under... Men det som har funka best for oss er a-derma pumpeflaske atopic skin. Den fikk jeg anbefalt av en sykepleier på hudavdelingen på Ullevål, og den har virkelig hjulpet her. Men så fort jeg kjenner en tørr flekk så smører jeg. Vi har hatt mye våkennetter pga at det har klødd, og det var en periode det var virkelig ille, så pga atopisk eksem og astma fikk vi 10 ekstra sykedager- da var det noe den atopiske som veide tyngst i legens brev.

Lykke til og håper vesla slipper å få store plager-

Her har storebror atopis eksem, og til tider er det så ille at han klør seg til blods på natten og vi må bruke duoderm(kunstig hud) med sterk kortison  under... Men det som har funka best for oss er a-derma pumpeflaske atopic skin. Den fikk jeg anbefalt av en sykepleier på hudavdelingen på Ullevål, og den har virkelig hjulpet her. Men så fort jeg kjenner en tørr flekk så smører jeg. Vi har hatt mye våkennetter pga at det har klødd, og det var en periode det var virkelig ille, så pga atopisk eksem og astma fikk vi 10 ekstra sykedager- da var det noe den atopiske som veide tyngst i legens brev.

Lykke til og håper vesla slipper å få store plager-

Her har snuppa atopisk hud, som har blitt diagnotisert som barneeksem, da de tydeligvis ikke kaller det for atopisk eksem, soriasis osv når de er så små..

Uansett, så har vi en kortison salve vi skal smøre på når det er skikkelig ille, ellers bruker vi daglig kveldsbad med olje etterfulgt med smøring av Helosan. Dette har fungert veldig, anbefaler absolutt helosan hudsalve.

Ellers har vi brukt den olje baserte apo base nesten hvert bleieskift (rart du ikke har blitt anbefalt den, det ble vi av en hudlege. Han sa at den vannbaserte hadde lett for å ikke trekke seg like godt inn i huden, mens den oljebaserte var så fet at den godtgjorde seg stadig). Veldig fornøyd med den også! Nå er huden hennes helt perfekt :)

Det blusser selvfølgelig opp nå og da, men forsvinner så fort vi smører masse igjen.

Caroline89 skrev:

Her har snuppa atopisk hud, som har blitt diagnotisert som barneeksem, da de tydeligvis ikke kaller det for atopisk eksem, soriasis osv når de er så små..

Uansett, så har vi en kortison salve vi skal smøre på når det er skikkelig ille, ellers bruker vi daglig kveldsbad med olje etterfulgt med smøring av Helosan. Dette har fungert veldig, anbefaler absolutt helosan hudsalve.

Ellers har vi brukt den olje baserte apo base nesten hvert bleieskift (rart du ikke har blitt anbefalt den, det ble vi av en hudlege. Han sa at den vannbaserte hadde lett for å ikke trekke seg like godt inn i huden, mens den oljebaserte var så fet at den godtgjorde seg stadig). Veldig fornøyd med den også! Nå er huden hennes helt perfekt :)

Det blusser selvfølgelig opp nå og da, men forsvinner så fort vi smører masse igjen.

Da skal vi sannelig føre opp den oljebaserte Apo Basen på lista oxo! :)

Back
Topp