Atopisk eksem og apo base

Fru Mill

Andre møte med forumet
Gutten vår på 5 mnd har fått påvist atopisk eksem etter flere legebesøk og 2 mnd med konstant kløe. De mente først det var den 5. barneskydommen og ville bare se det ann. Når vi endelig fikk bekreftet at det var atopisk eksem fikk vi beskjed om å bytte fra den kremen vi brukte, til apo base. Når vi gikk over til den etter å ha smørt noen dager med kortison blusset eksemen opp igjen. Vi tok en pause fra apo basen og han ble fin igjen med kortison. Prøvde på nytt og det samme skjedde igjen. Vi testet igjen ikveld for å se om det var kremen som var problemet, og etter et par timer våknet han skrikende full av utslett. Det må jo være kremen som er problemet og den er nå i søpla! Hva bruker dere på deres atopikere? Andre som har reagert på denne?

alle som har eksem reagerer forskjelig på de forskjelige kremene. De kremene jenta her kan bruke er babyline sin, helosan, en som hetter reapir og en som jeg ikke husker akurat nå i hode
så det kan ta tid å finne ut hvem krem barne ksn bruke og en bør ikke bruke samme krem over lenger tid.    At en rulerer på kremene for da er det mindre sjanse for at at de reagerer på de kremene en har funnet ut at barne ka bruke

Vi fikk også beskjed om å bruke kortisonkremen helst i 5-7 dager etter at vi så utslette var borte for da var det også mindre sjanse for at det kom fort tilbake igjen
Og at vi brukte myke klær og gjerne ha klærne i tørketromler slik at klærne ikke fikk gniset siden det kunne trigge til at en fikk mer eksem.

Vår lille atpoiker på 3 år har brukt apo base i 2 år. Vi går jevnlig til kontroll hos legen hans som er overlege på St.Olavs. Vi smører etter smøreskjema, for det er VIKTIG å trappe ned. Dere må ikke bruke kortison over lengre tid. Det må være et skjema på det. Ikke brukes nå og da når dere føler for det.
Apobase smører vi morgen og kveld hele uka. Og etter kortisonsmøring, som er pr. i dag en gang i uka. Apobase smøres med et tykt lag. Vi har også locoid repaire på steder hvor det er utsatte områder.

Tusen takk for utfyllende svar! Da skal vi gå til innkjøp av litt forskjellige kremer så vi har noe å rullere på, og apobasen går på lista over kremer vi ikke kan bruke ;)

Vi fikk beskjed av legen om å bruke kortison når det blusset opp igjen, men ikke så lenge sammenhengende. Max 14 dager. (noe jeg syns var lenge) Det har blusset opp 3 ganger på 2 mnd og vi har da smurt i et par dager. Er det for mye da? Hva gjør dere når det blir mye utslett hvis dere ikke bruker kortison hver gang? Alle tips mottas med takk! Føler ikke jeg får så mye svar på legekontoret her.

Vi har brukt A-creme på begge gutta her utenom kortisonen, og det har fungert bra. Apo base har vi ikke vært borti, men det er fordi A-cremen var den første kremen vi prøvde, og den fungerte bra. Vi har den fortsatt i hus, selv om eksemet nesten er helt borte nå noen år senere. emoticon 

Jr. har atopisk eksem (arvet fra meg) men har bare hatt littegrann utslett, sporadisk.
Dog har jeg selv ikke hatt noen særlig effekt av verken apobase eller locobase - hos meg har vinneren helt klart vært Essex hudkrem, anbefalt av hudlegen min og tilgjengelig i sånne halvlitersdunker for en grei pris på visse apotek.
Kremen (ikke lotion) er fet og rik, men er ikke klissete og går fort inn i huden. Lukter littegrann "medisinsk", men er den beste kremen jeg har hatt og kunne brukes av meg både på kropp og ansikt, og i følge legen min kunne jeg bruke den på Jr. også.

Tulla mi har å atopisk eksem og vi var hos hudspesialist for 14 dager siden og jeg ble anbefalt å bruke miniderm som var utvikla for de med atopisk eksem :) Jeg er kjempe fornøyd med den :)

Vi bruker Aderma Exomega Balm, fikk beskjed på apoteket at den hadde noe i seg så den hjalp til med å bygge opp huden etter kortisonbehandling.

"Til baby, barn og voksne med ekstremt tørr og irritert hud. Som egenpleie ved siden av kortisonbehandling. Som "hvilekrem" mellom medisinsk behandling."

Vi fikk også beskjed på sykehuset at apobase ikke var fet nok til å ta eksemen, selv om fastlegen sa noe annet. De foreslo og bruke Locobase Fet Krem, men ikke Locobase Repair krem, for den var visst så fet at den kunne tette porene. (Frøkna var to mnd og hadde eksem over hele kroppen.)

Det lønner seg å spørre om henvisning til hudlege, da kan du få nedsmøringsplan og masse gode tips!

Back
Topp