Atopisk eksem, mulig melkeallergi og mulig barneastma

Bruker59ma

Andre møte med forumet
Hei :)

Min gutt på 11 mnd har hatt atopisk eksem siden han bare var et par mnd gammel.. Eksemet hans er veldig hissig og bryter ut for fullt minimum et par ganger i mnd. Vi er henvist til utredning siden han sliter en del med pusten i tillegg (mye tett og surklete.) Mistenker også at han har melkeallergi siden han får diaré med en gang han får melkeprodukter som hvit saus o.l. Så er det noen som har barn med det samme og derfor har erfaringer med dette? :):)

Jenta mi har hatt alt saman, men har no vokst av seg både melkeproteinallergi og astma. Gjekk på heilt melkefri diett frå 18 mnd til knapt 3 år, og brukte astmamedisin frå 11 mnd til 2 1/2 år. Deretter berre eit par gongar i forbindelse med lungebetennelse. Ho sliter litt med eksem på hendene og i ansiktet (dei plassane på kroppen som blir våte og kalde når ho leikar ute), men har klart å holde det høveleg under kontroll i vinter.

Veit ikkje heilt kva eg skal skrive til deg, men viss du har spørsmål er det berre til å fyre laus så skal eg svare så godt eg kan. Er ingen ekspert, men har vore gjennom ein del når det gjeld medisinering og diett.

Sliter mest med eksemen hans siden den er så hissig :( klarer liksom ikke å holde den ordentlig i sjakk.. Hva smurte du med av kremer? Har prøvd A krem, A-derma exiomega, propolis og locobase repair, men ingen klarer å holdet det i sjakk dessverre.. Har kortisonkremer i tillegg, men liker dårlig å bruke dem så ofte. Og siden det bryter ut så ofte, så kan jeg ikke bruke dem så mye heller. Er eksemen veldig ille blir han veldig tett og surklete og får fort anfall av falsk krupp på nettene.

Tenkte også på dette med mme.. Dersom han har melkeallergi så må jeg jo kutte melkeprodukter, men er det noe poeng i å anskaffe Nutramigen f.eks når han er så gammel?

Ble litt mye spm her, men er dessverre ingen i familien min som har hatt noe av dette, så de kan liksom ikke hjelpe med så mye.. :-) Tusen takk for svar forresten :D

Om du ikkje klarar å behandle eksemet ville eg spurt hudlege om hjelp. Har dokker vore hos hudlege, eller berre fastlege? Her brukar vi berre locobase nett no, men har locoid liggande. Hudlegen sa at viss vi ikkje fekk til å behandle det måtte vi ta kontakt.

Edit: Ser at berre halve svaret mitt kom med her, eg prøver igjen:

Når det gjeld mme/nutramigen så kjem det litt an på korleis veksten til guten din er. Her blei eg anbefalt å gje lille nutramigen i staden for havremelk då ho var passert to år (!). Dette fordi ho la frykteleg dårleg på seg og dermed blei veldig tynn (ho vokste jo som normalt i lengda). Vi prøvde, men det var ikkje snakk om at det var mulig å få det i ho. Smakar jo død og fordervelse og det som verre er. Eg veit mange klarar tilvenninga, men det skjer då som regel når barnet er yngre.

Ville tatt ein prat med lege om dette og, samt sjå om det er noko utslag på allergitest (om dette ikkje er gjort). Her var det ikkje noko utslag på test verken ved 18 eller 21 eller 24 mnd, men ho fekk likevel diagnosen pga. sjukehistorien, samt at ho blei bedre av diett.

Det er jo og eit poeng å finne ut av om det er snakk om laktoseintoleranse eller melkeproteinallergi, det har ein del å seie når det gjeld diett. Om ein kan bruke laktosefri melk f.eks.

Vi har ikke vert hos hudlege nei. Er henvist til utredning på allergologisk avd og hos hudlege, så det kommer heldigvis.

Han legger forholdsvis greit på seg i forhold til aktivitetsnivået..Men skal prate med fastlegen igjen på 1 årskontrollen om vi ikke har fått time før det. Har enda ikke fått noen time selv om det har gått 2 mnd og vel så det, så må nok ringe å purre på den timen..

Nettop det med hvilken type allergi det er jeg tenkte på. Vi har ingen prøver på ham enda, men er mistanke om det, så håper det snart skjer noe.. Hvis jeg kan slippe å gi ham nutramigen så tror jeg skal være veldig fornøyd. Har hørt det smaker grusomt, så vet sannelig ikke om jeg klart å venne ham til den nå som han er såpass gammel.

Men kan de teste for allergi når de er så små? Har hørt flere som ikke har fått testa dem så tidlig fordi det ikke slår ut noe..

har dere prøvd noen alergi medisiner på ham?
Jenta her har veldig fin virkning av valargan, men vet andre får veldig bra av zyrtec eller phennamin

En kan teste barn men er ikke sikkert at testen er helt riktig. Her ble første test tatt da jenta var 3mnd slo da ut på sopp og mugg, så ny test ved 12mnd alder da slo det også ut på polen og katt, og tok nå igjen da slo det også ut på hest, støv ,gress og nøtter

har dere prøvd noen alergi medisiner på ham?
Jenta her har veldig fin virkning av valargan, men vet andre får veldig bra av zyrtec eller phennamin

En kan teste barn men er ikke sikkert at testen er helt riktig. Her ble første test tatt da jenta var 3mnd slo da ut på sopp og mugg, så ny test ved 12mnd alder da slo det også ut på polen og katt, og tok nå igjen da slo det også ut på hest, støv ,gress og nøtter
Har prøvd med zyrtec på ham. Men han ble så sykt slapp og trøtt av dem, så jeg kutta dem ut. Men vi er henvist til hudlege, så får sikkert noen tips der :)

Ja, vi får håpe vi får noen svar på allergitest. Har valgt å kutte ut alt av melkeprodukter nå siden han får så ekstremt med luft i magen og har diaré nesten hele tiden når han får det. Litt kjedelig å måtte kutte det ut siden han elsker pålegg med melk i. Så nå spiser han nesten ikke noe for tiden :( men regner med det kommer seg etter hvert..

Har prøvd med zyrtec på ham. Men han ble så sykt slapp og trøtt av dem, så jeg kutta dem ut. Men vi er henvist til hudlege, så får sikkert noen tips der :)

Ja, vi får håpe vi får noen svar på allergitest. Har valgt å kutte ut alt av melkeprodukter nå siden han får så ekstremt med luft i magen og har diaré nesten hele tiden når han får det. Litt kjedelig å måtte kutte det ut siden han elsker pålegg med melk i. Så nå spiser han nesten ikke noe for tiden :( men regner med det kommer seg etter hvert..

Åh ja, eg huskar det var ganske hjerteskjærande å nekte jenta ost og yoghurt. Heldigvis vente ho seg relativt kjapt til soyayoghurt og -ost, til tross for at det ikkje smakar spesielt godt.

Det med at de blir trøtte pleier å gå over etter en periode. Her får jenta valargan siden ingen av de andre fungerte på ho, men ho har i det minste slippet å klø seg til blods etter at ho fikk det
Her fikk vi beskjed at vi ikke skulle slute på noen matvarer og etc før ferdig test lå ved som bekreftelse

sønnen min har eksem,og vi bruker kortisonsalver i perioder.Nå har han vært fin i mange månneder uten at jeg vet hvorfor.Vi fikk først zyrtec,mmen det syns jeg er "gammeldags".Vi har fått Aerius som er uten bivirkninger,og i tillegg har vi Epipen jr.liggende i tilfelle.Han er kjempeallergisk for katt,og peanøtter.Men ikke enkelt å unngå eksponering siden han går i bh.Bh ville ikke gjøre noe spesielt med det!
Har barnet ditt forkjærlighet til noen spesielle mattyper?

sønnen min har eksem,og vi bruker kortisonsalver i perioder.Nå har han vært fin i mange månneder uten at jeg vet hvorfor.Vi fikk først zyrtec,mmen det syns jeg er "gammeldags".Vi har fått Aerius som er uten bivirkninger,og i tillegg har vi Epipen jr.liggende i tilfelle.Han er kjempeallergisk for katt,og peanøtter.Men ikke enkelt å unngå eksponering siden han går i bh.Bh ville ikke gjøre noe spesielt med det!
Huff, de må da ta hensyn til allergier i bhg da! :/ jeg får høre med legen igjen om andre medisiner enn zyrtec, så skal vi jo inn til hudlege om ikke så lenge håper vi, så krysser fingre og tær for at det snart ordner seg nå! ;)

Det har han. Han elsker nesten all mat med melk i. Fiskeboller i hvit saus er nesten det beste han får til middag, og på skiva vil ha nesten bare ha pålegg med melk i...

Det med at de blir trøtte pleier å gå over etter en periode. Her får jenta valargan siden ingen av de andre fungerte på ho, men ho har i det minste slippet å klø seg til blods etter at ho fikk det
Her fikk vi beskjed at vi ikke skulle slute på noen matvarer og etc før ferdig test lå ved som bekreftelse
Kutta ut melkeprodukter i samråd med helsesøster altså :) hun råda meg til å prøve det ut en stund for å se om han ble bedre i magen. Jeg får snakke med legen om andre medisiner til ham :) Så får vi nok orden på det til slutt! ;) blir godt å få ham inn til utredning...

[qurart.ruker59ma, post: 15516436, member: 82265"]Huff, de må da ta hensyn til allergier i bhg da! :/ jeg får høre med legen igjen om andre medisiner enn zyrtec, så skal vi jo inn til hudlege om ikke så lenge håper vi, så krysser fingre og tær for at det snart ordner seg nå! ;)

Det har han. Han elsker nesten all mat med melk i. Fiskeboller i hvit saus er nesten det beste han får til middag, og på skiva vil ha nesten bare ha pålegg med melk i...[/quote]
Så rart.min elsker også melkeprodukter.velger glatt bort makrell i tomatsaus.skinkeog leverpostei.men han liker blodpølse så jeg får i han jern.

Ser vi er heldige. Til oss er bhg nøttefri pga nøtteallergien til gutten min. Vet ikke hva jeg skulle gjort hvis de ikke tok hensyn.

Ser vi er heldige. Til oss er bhg nøttefri pga nøtteallergien til gutten min. Vet ikke hva jeg skulle gjort hvis de ikke tok hensyn.
Huff....bh tar selvsagt hensyn til at gutten min er allergisk mot peanøtter.Det kreves ikke noe spesielt ffor å gjøre det.Ser at jeg har vært unøyaktig,og beklager det.Men katthår drar både barn og ansatte med seg hjemmefra,og gutten min har stort utslag på katt,og har ffått beskjed av barrneavd.på sykehuset om å holde seg unna katt helt.

Huff....bh tar selvsagt hensyn til at gutten min er allergisk mot peanøtter.Det kreves ikke noe spesielt ffor å gjøre det.Ser at jeg har vært unøyaktig,og beklager det.Men katthår drar både barn og ansatte med seg hjemmefra,og gutten min har stort utslag på katt,og har ffått beskjed av barrneavd.på sykehuset om å holde seg unna katt helt.
Uff, det kan ikke være mye greit altså... ikke bare bare med bhg alltid :/ hvordan klarer han seg da? Er han mye syk stakkars? :/

[qurart.ruker59ma, post: 15516436, member: 82265"]Huff, de må da ta hensyn til allergier i bhg da! :/ jeg får høre med legen igjen om andre medisiner enn zyrtec, så skal vi jo inn til hudlege om ikke så lenge håper vi, så krysser fingre og tær for at det snart ordner seg nå! ;)

Det har han. Han elsker nesten all mat med melk i. Fiskeboller i hvit saus er nesten det beste han får til middag, og på skiva vil ha nesten bare ha pålegg med melk i...
Så rart.min elsker også melkeprodukter.velger glatt bort makrell i tomatsaus.skinkeog leverpostei.men han liker blodpølse så jeg får i han jern.[/quote]
Min gjør også det. Han vil mye heller ha hvit ost, baconost og skinkeost enn makrell i tomat.. Heldigvis er han veldig glad i leverpostei, så får i ham godt med jern. Han har jo enda 1-2 måltid med grøt, så får i seg en del jern med det også :)

Min var veldig tungpusta og surklete fra han begynte med mme. og han hadde veldig tidlig atopisk eksem.
Da vi begynte med melk, så var det magesmerter astma pust og diare. La ikke på seg på lang tid. Vi kuttet ut alt av melk. Pusten hans er helt fin igjen. Magen er fin. Men fortsatt eksem. Men han tåler heller ikke soya, får de samme symptomene.

Back
Topp